روایت ابتکار از سانحه واژگونی قایق؛ خواستم زیر آب را هم ببینم!

کدخبر: 1005921

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ورود آب به تالاب ذوق‌زده شدیم و خواستیم به زیر آب هم سر بزنیم!/ مسیر اهواز به سمت ماهشهر بدترین کانون ایجاد گرد و خاک است

به گزارش «نسیم»، معصومه ابتکار در جلسه کارگروه مقابله با ریزگردها در استانداری خوزستان، اظهار کرد: از استاندار خوزستان بابت تلاش​های ارزنده در جهت هماهنگی و پیگیری​های لازم در سطح استان، تشکر می‌کنیم. این تلاش‌ها حاکی از همکاری خوب در سطح استان در زمینه موضوع ریزگردها و اجرایی شدن مصوبه دولت و برداشتن گام​هایی است که با همه مشکلات و کاستی​ها به خوبی در جریان است .

وی افزود: با توجه به مصوبه دولت در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها که در سال گذشته تصویب شد، در آن موقع بازدیدی هوایی از استان داشتیم و طی آن بازدید، سازوکارهای استانی برای اجرای این مصوبه تعیین شد .

ابتکار ادامه داد: همچنین در بازدیدی که از مسیر اهواز به سمت ماهشهر داشتیم، دیدیم این منطقه یکی از کانون‌های ایجاد گرد و غبار در خوزستان است. این منطقه بدترین کانون ایجاد گرد و خاک است که در آن اراضی کشاورزی به دلیل زراعت دیم و کاهش بارندگی، رها شده و در حاضر بسیاری از آن اراضی دیگر کشت نمی​شوند .

وی گفت: مساله گرد و غبار استان خوزستان برای دولت یازدهم از اهمیت فوق​العاده​ای برخوردار است و دولت با تمام توان خود برای مقابله با این مساله و مدیریت آن ورود کرده است .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ارائه گزارش​های بسیار خوب از جانب سازمان​های مختلف کشور حاکی از اراده جدی برای ادامه برنامه​ها در زمینه مقابله با ریزگردها است .

وی تصریح کرد: بسیاری از کارهایی که سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال‌های قبل انجام داده، با وجود همه خشکسالی​ها و مشکلات، کماکان از عوامل تثبیت کننده گرد و غبار محسوب می​شوند. بعضی کارهای انجام شده و گونه​های انتخاب شده و شیوه​ها درست بوده و باید از این تجربیات و همچنین تجربیات نوین برای حل معضل ریزگردها استفاده کرد .

ابتکار گفت: پیشنهاد می​کنم در زمینه مقابله با ریزگردها، از مشارکت مردم بیشتر استفاده شود و یک جریان اجتماعی در این رابطه شکل بگیرد. با توجه به وسعت بسیار زیاد این پدیده، اگر نتوانیم با زمان پیش رویم و سرعت و کیفیت کافی را نداشته باشیم؛ با تاخیرها و رشد فزاینده کانون​های گرد و غبار، کارها نتیجه کافی نخواهد داشت .

وی با اشاره به حادثه پیش آمده برای قایق حامل مسئولان در جریان بازدید امروز از تالاب هورالعظیم، عنوان کرد: در بازدید امروز از تالاب هورالعظیم، دیدیم که کماکان از دو دریچه آب به تالاب وارد می‌شود و بخش احیاشده، بسیار سرسبز و سرحال بود. شاید به خاطر این بود که ما ذوق‌زده شدیم و خواستیم به زیر آب هم سر بزنیم! البته ماهیان خوب و لاک‌پشت‌های مختلفی در تالاب دیدیم، به ویژه لاک‌پشت فراتی که گونه‌ای در معرض خطر است را هم دیدیم که به استقبال ما آمده بودند !

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ادامه پیگیری‌ها در زمینه احیای تالاب‌های خوزستان، افزود: همه مناطق کشور مهم هستند و هیچ تبعیضی بین آنها قائل نیستیم. همه تالاب‌ها باید حفاظت شوند و همه رودخانه‌های کشور باید احیا شوند .

وی ادامه داد: ما منابع آب محدودی داریم و باید در مدیریت آنها مخصوصا رودخانه کارون و تالاب‌های خوزستان به دلیل اهمیت ویژه آنها توجه بیشتری شود ولی در کنار همه اینها تقاضایی که در بخش کشاورزی داریم اصلاح الگوی مصرف آب است .

ابتکار تصریح کرد: میزان برداشت از منابع آب باید بازنگری و اصلاح جدی شود؛ با این الگوی فعلی کشاورزی، برداشت آب و میزان مصارف از آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و رودخانه‌ها و سدها نمی‌توان ادامه داد .

وی گفت: باید برنامه‌های ملی خود را در مدیریت منابع و مصارف آب با وضعیت موجود انطباق دهیم و امکان تاخیر در زمینه مقابله با ریزگردها وجود ندارد .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان ضمن اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار که 12 تا 14 اسفندماه سال جاری در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار خواهد شد، اظهار کرد: حتما باید کاربردی کار شود و از تشریفات اجتناب کنند زیرا طبق دستورالعمل دولت در سال جاری و کاهش هزینه‌های جاری، ابلاغ شده است که برگزاری سمینارها تقریبا محدود به موارد بسیار کاربردی و ضروری باشد .

ارسال نظر: