تالاب هورالعظیم تا دو سال آینده پر آب می‌شود

کدخبر: 2035524

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با ادامه روند آبگیری، تا دو سال آینده به همه بخش‌های خشکیده تالاب بین‌المللی هورالعظیم آب برسد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه فرایند آبگیری همه حوضچه‌های تالاب هورالعظیم با بروز سیلاب‌های اخیر شتاب گرفته است افزود: هم‌اکنون 35تا 40 مترمکعب در ثانیه آب وارد تالاب هورالعظیم می‌شود .

وی با ابراز رضایت از همکاری نزدیک سازمان آب و برق خوزستان در تأمین حق آبِ تالاب هورالعظیم گفت: خوشبختانه همه مسئولان استان به اهمیت زیست‌محیطی و کنترل ریز گردها در این تالاب که بیش از 300هزار هکتار در دو کشور ایران و عراق مساحت دارد اذعان دارند و برای نجات این تالاب همه پای‌کار آمده‌اند .

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: آبگیری این تالاب مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود و مهم‌ترین چالش حق آبِ این تالاب که کمی آب رودخانه کرخه به‌عنوان تنها منبع تأمین حق آبِ این تالاب بود برطرف شده است .

لاهیجان زاده با اشاره به ذخیره مناسبی که با سیلاب اخیر در دریاچه‌های سد کرخه و سیمره فراهم‌شده است افزود: حدود چهار میلیارد مترمکعب آب در پشت دریاچه سد کرخه و بیش از یک میلیارد مترمکعب آب پشت سد دریاچه سیمره در بالادست کرخه ذخیره‌شده است .

وی گفت:سیلاب اخیر یکی اتفاقات بسیار خوبی بود که سال‌های سال منتظر آن بودیم و خوشبختانه بخشی از این سیلاب به تالاب‌های شادگان و هورالعظیم هدایت شد و حیات دوباره‌ای در این دو تالاب شکل‌گرفته است .

بخش‌های خشکیده دو تالاب شادگان و هورالعظیم در چند سال اخیر به کانون‌های گردوخاک تبدیل‌شده بود .

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان وضعیت آبگیری تالاب بین‌المللی شادگان در جنوب خوزستان را مناسب ارزیابی کرد .

وی گفت:سیلاب اخیر خوزستان ، تقریباً همه بیشه‌زارهای اطراف رودخانه‌های کارون ، دز و کرخه که سال‌ها براثر کاهش آورد رودخانه‌ها و کاهش بارندگی‌ها با مشکلات زیست‌محیطی روبرو بودند سیراب کرده و خشکی هوا را کاهش داده است .

سیلاب اخیر خوزستان و طغیان رودخانه دز و کارون که در 70سال اخیر بی‌سابقه بوده خسارات زیادی به زیرساخت‌ها و تأسیسات عمومی و کشاورزی استان وارد کرد ولی بااین‌حال منافع این سیلاب بسیار بیشتر از زیان‌های آن بوده است.

ارسال نظر: