مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه اوزون سازمان حفاظت محیط زیست:

تبدیل ۱۸۵۸ واحد صنعتی و خدماتی تخریب لایه اوزون به صنایع پاک

کدخبر: 2062458

حاجی زاده با اشاره به میزان تخریب لایه اوزون در سطح کشورها گفت: لایه اوزون خوشبختانه در کشور ما مشکل زیادی ندارد اما در قطب جنوب یعنی استرالیا و نیوزلند بیشترین میزان تخریب لایه اوزون وجود دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ابراهیم حاجی زاده گفت: حدود هزار و 858 واحد خدماتی و صنعتی که در تخریب لایه اوزون تاثیرگذار بودند تبدیل به صنایع پاک شدند.

وی با اشاره به میزان تخریب لایه اوزون در سطح کشورها گفت: لایه اوزون خوشبختانه در کشور ما مشکل زیادی ندارد اما در قطب جنوب یعنی استرالیا و نیوزلند بیشترین میزان تخریب لایه اوزون وجود دارد.

حاجی زاده افزود: سهم ما از مصرف گازهای تخریب کننده لایه اوزون در دنیا فقط 2 درصد است.

وی گفت: از مردم می خواهیم در زمینه حفاظت و حمایت از لایه اوزون به ما کمک کنند و از گازهایی که در تخریب این لایه تاثیرگذار است استفاده نکنند چراکه ما سالانه 5 هزار تن گاز تخریب کننده لایه اوزون در کشور استفاده می کنیم.

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه اوزون سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: گازهای تخریب کننده لایه اوزون که در کشور ما استفاده می شود در صنایع برودتی مانند یخچال و کولرهاست که قرار است در چند سال آینده میزان مصرف این گازها را به هزار و 600 تن در صنایع برسانیم.

حاجی زاده گفت: پیش بینی می شود که با حمایت جهانی از لایه اوزون در 50 سال آینده قسمت تخریب شده آن ترمیم شود تا جلوی اشعه های منفی که در زندگی افراد تاثیرگذار است گرفته شود.

وی با اشاره به حذف گازهای تخریب کننده لایه اوزون افزود: با حذف این گازها در صنایع میزان گرمایش زمین نیز کمتر خواهد شد در واقع در طرح حمایت از لایه اوزون صنایع جدید جایگزین صنایع قدیم می شود.

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه اوزون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چین رکوردار تخریب لایه اوزون در جهان است چراکه 70 درصد گازهایی که در تخریب لایه اوزون تاثیرگذار است در این کشور ستفاده می شود.

حاجی زاده با اشاره به شعار امسال درخصوص روز حمایت از لایه اوزون افزود: امسال روز حمایت از لایه اوزون به نام اتحاد جهانی برای بازسازی لایه اوزون و تغییرات اقلیمی عنوان شده است.

وی ادامه داد: لایه اوزون یکی از بحث های کیفیت زندگی است و این کیفیت به محیط زیست برمی گردد که یکی از بخش های اصلی ما حمایت از حفاظت لایه اوزون است.

حاجی زاده گفت: اگر ما لایه اوزون را کنترل نکنیم بیماری های مختلف چشمی، سرطان ها و مهمتر از همه تضعیف ایمنی بدن در انسان ها بوجود می آید و تخریب لایه اوزون حتی بر ذخایر گیاهی نیز اثرات منفی می گذارد.

وی افزود: تخریب لایه اوزون دو منشاء دارد که یکی منشاء طبیعی است و کاری از دست بشر بر نمی آید و دیگری منشاء انسانی است.

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه اوزون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از اواخر قرن 19 میلادی دانشمندان بر منشاء انسانی که در تخریب لایه اوزون تاثیرگذار بود به کشفیاتی رسیدند که مشخص شد گازهایی که انسان ها در صنایع کشاورزی و خدمات استفاده می کنند در تخریب صددرصدی لایه اوزون تاثیر دارد.

حاجی زاده افزود: از آن تاریخ به بعد یعنی در سال 1985 میلادی کنوانسیونی به نام کنوانسیون وین بین 14 کشور به امضاء رسید تا براساس یک برنامه زمان بندی شده از مواد مخربی که در تخریب لایه اوزون تاثیرگذار بودند از مصرفشان جلوگیری بعمل آید.

وی گفت: دو سال پس از انعقاد این کنوانسیون تعداد کشورهایی که متعهد به حمایت و حفاظت از لایه اوزون بودند به 46 کشور رسید و ایران نیز این موضوع بین المللی را پذیرفت.

حاجی زاده ادامه داد: در سال های بعد کشورها و دولت ها مواد کنوانسیون را اجرایی کردند.

حاجی زاده افزود: اگر از تخریب لایه اوزون جلوگیری بعمل نمی آمد در سال دو تا سه میلیون بیمار سرطانی حاصل از لایه اوزون در دنیا داشتیم.

وی با اشاره به کشورهایی که در تخریب لایه اوزون سهم بیشتری دارند، گفت: کشور چین استفاده از 70 درصد گازهای اچ سی اف سی را به خود اختصاص داده که به عنوان اولین کشوری است که در تخریب صددرصدی لایه اوزون سهم بسزایی دارد و پس از آن کشورهای آمریکا و هند رکورددار تخریب لایه اوزون در دنیا هستند.

ارسال نظر: