رخشانی: کمیته پارالمپیک آسیا کم کاری کرده که جودوکاران نتوانسته‌اند سهمیه کسب کنند

کدخبر: 1031923

عضو کمیته زنان کمیته پارالمپیک آسیا درخصوص بازتاب برگزاری مراسم روز ملی پارالمپیک و برنامه‎هایی که کمیته پارالمپیک آسیا برای حضور گسترده بانوان درنظر دارد با «نسیم» گفتگوی اختصاصی کرد

گروه ورزشی «نسیم»، برگزاری برنامه‌های ویژه هفته و روز پارالمپیک در ایران برای کشورهای مختلف جذابیت‌های زیادی داشته است. حضور مشاور ویژه سازمان ملل متحد در بخش ورزش و توسعه و دبیر کل کمیته پارالمپیک آسیا نشان‌دهنده اهمیت به ورزش معلولان است، آنهم در شرایطی که وزیر ورزش و جوانان در مراسم روز پارالمپیک شرکت نکرد و انتقاد رسانه‌ها را به دنبال داشت. به هر روی ویلفرد لمکه، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور ورزش برای توسعه و صلح طی دو روز گذشته حاوی خبرهای خوبی بوده است. فاطمه رخشانی، عضو کمیته زنان کمیته پارالمپیک آسیا درخصوص بازتاب برگزاری مراسم روز ملی پارالمپیک و برنامه‎هایی که کمیته پارالمپیک آسیا برای حضور گسترده بانوان درنظر دارد با «نسیم» گفتگوی اختصاصی کرد که در پی می‌آید:

*برگزاری روز پارالمپیک چه بازتابی داشته است؟ برنامه روز پارالمپیک که هر سال برگزار می‌کنیم یکی از وقایعی است که بسیار مورد استقبال کشورهایی قرار گرفته است که گزارش‌هایی را برای آنها فرستاده‌ایم. ما موفق شدیم در دو سال گذشته اعضای کمیته زنان پارالمپیک آسیا را در این کمپین بزرگ ایران دعوت کنیم که از کشورهای مختلف ژاپن، کره، پاکستان و عمان حضور داشتند. آنها از دیدن این واقعه در ایران بسیار هیجان‌زده بودند و به طرز باور نکردنی از اینکه توانسته‌ایم چنین مدیریتی را در گردآوری معلولین جسمی و ذهنی و در حقیقت در اجرای برنامه ورزش برای همه داشته باشیم، برایشان جالب بود. حتی کشورهایی مثل کره و ژاپن که خیلی پیشرفته هستند، گفتند؛ چنین وقایعی در کشورمان نداریم و کاری که در ایران انجام می شود خیلی منحصر به فرد است.

*آقای لمکه از حضور بانوان محجبه در مسابقات بین المللی حمایت کرد، آسیا چه برنامه‌ای در این خصوص دارد؟ درگیری‌های خاصی در ارتباط با حضور خانم‌ها با حجاب در برنامه‌های ورزشی داریم. در اکثر موارد هم فدراسیون‌های جهانی مساله حجاب را با بحث‌های تکنیکی مربوط می‌دانند و اجازه نمی‌دهند این اتفاقات رخ دهد، اما سال‌هاست که این قضیه همچنان پیگیری می‌شود. آقای لمکه حرفش این بود که من دلم می‌خواهد همه افراد بتوانند حقوق برابری برای حضور در مجامع بین‌المللی داشته باشند و ما به کسی که دوست دارد با حفظ حجاب در مسابقات شرکت کند، اجازه دهیم که حضور داشته باشند. دیروز هم جلسه‌ای با دبیر کل کمیته پارالمپیک آسیا در ارتباط با این قضیه داشتم. بانوان ایرانی در برخی رشته‌هایی که در حد ملی انجام می دهند نمی‌توانند به دلیل محدودیت‌هایی که برای حجاب گذاشته‌اند در مجامع بین‌المللی شرکت کنند. ایشان صحبتش این بود که ما قطعا به دلیل اینکه تعداد زیادی از کشورهای آسیا اسلامی و مسلمان هستند و متعهد هستند که با حجاب در جلسات و برنامه‌ها حضور پیدا کنند، این قضیه را پیگیری خواهیم کرد. آقای لمکه قول داد و گفت؛ ایراداتی که فدراسیون‌های جهانی درخصوص حضور بانوان محجبه می‌گیرند را به ما اعلام کنید تا بتوانیم از سازمان ملل با آنها در ارتباط بوده و سعی کنیم این مانع را برداریم.

*بانوان معلول هم چنین مشکلی را برای حضور در مسابقات بین‌المللی دارند؟ بله. در وزنه‌برداری بانوانی داریم که می توانند در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند، اما با وجود اینکه بارها اینجا آمده و بازدید کرده‌اند. آنها به دلیل موارد خیلی کوچک ایراد گرفته و اجازه نمی‌دهند در مسابقات شرکت کنند. در برخی رشته‌ها هنوز مشکل داریم.

*کمیته پارالمپیک آسیا چه برنامه‌ای برای پیشرفت و توسعه ورزش معلولین دارد؟ با مسئولان کمیته پارالمپیک آسیا صحبت کردم که برای حضور بهتر در مجامع بین‌المللی باید حتما در برخی مسابقات درون آسیایی شرکت کنیم تا این امکان برای کشورهای ما فراهم شود که بتوانند در بازی‌های المپیک و پارالمپیک شرکت کنند. مثلا در ارتباط با ورزش‌های نابینایان در رشته جودو چون در آسیا رقابتی برای گرفتن سهمیه بازی‌های پارالمپیک ریو نداشته‌اند، هیچ سهمیه‌ای به دست نیاورده‌ایم که این امر به دلیل کم‌کاری آسیا است. در جلسات قول دادند که مناطق پنج گانه آسیا را فعال کرده و مسابقاتی برگزار شود. در بخش بانوان نیز مسابقات اختصاصی برای توانمندی بیشترشان و حضور در مجامع بین‌‎المللی برگزار شود.

ارسال نظر: