امیدوارم در المپیک عصای دست کاروان باشیم

مقانلو: به این فکر می‌کنم که تاریخ ورزش کشور را در المپیک خوب بنویسیم

کدخبر: 2038932

سرمربی تیم ملی تکواندو گفت: دیگر وقتی برای گلایه مندی و فکر کردن به مسائل دیگر ندارم و الان به این فکر می‌کنم که تاریخ ورزش کشور را در المپیک خوب بنویسیم.

بیژن مقانلو در گفتگو با « نسیم آنلاین »، در خصوص شرایط ملی‌پوشان المپیکی ایران اظهار داشت: خدا را شکر شرایط خوبی را پشت سر می‌گذاریم و با توجه به برنامه‌ریزی که انجام دادیم در حال حرکت هستیم. حضور در مسابقات یونان جهت آمادگی بیشتر بچه‌ها است تا بازخوردهای تمرینات را شاهد باشیم اما در کنار این برنامه ما با سفرهای برون مرزی اهداف دیگری را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: اهداف ما از این سفرها ارتقا سطح فنی و ایجاد انگیزه در استان‌ها است. ما برآورد کردیم از 31 استان ما اگر 5 نیرو بیرون بیاید ما 155 پتانسیل خواهیم داشت که اگر از میان این نفرات 10 نفر نیز راه را درست بروند ما به یک بهره‌برداری زود بازده خواهیم رسید. اگر برخی استان‌ها نیز توانایی برگزاری اردو را ندارند می‌توانند با استان‌های دیگر اردوی متمرکز را برگزار کنند تا ما با نخبه‌گان آنها تمرین کنیم.

سرمربی تیم ملی تکواندو ایران در خصوص ملی‌پوشان اعزامی به یونان عنوان کرد: ما با چهار ورزشکار در این مسابقات حاضر خواهیم شد و در کنار این نفرات مسعود حجی‌زواره را نیز اعزام کردیم . هرچند او نمی‌تواند در این مسابقات با توجه به روند درمان بعد از جراحی شرکت کند اما حضورش از لحاظ دیدگاهی برای خود او می‌تواند مفید باشد.

مقانلو در خصوص توقعات بالایی که از ملی‌پوشان تکواندو برای کسب مدال وجود دارد، گفت: ما همیشه وظیف‌گرا بودیم اما من فکر می‌کنم مدال را برای ما کنار نگذاشتند. برخی از فدراسیون‌ها و ورزشکاران خیال می‌کنند در تکواندو مدال را برای ما کنار گذاشته‌اند و ما فقط قرار است برویم و آن را بیاوریم. ما شبانه روزی اردوی مستمر را با زحمات زیاد پشت سر می‌گذاریم و در کنار آن دوری از خانواده را تحمیل می‌کنیم تا بتوانیم به خوبی انجام وظیفه کنیم.

وی ادامه داد: ورزشکاران ما هر روز به سختی زحمت می‌کشند تا در المپیک پرافتخار باشند اما این نیست که مدال را برای ما کنار گذاشته باشند. یکی از دوستان مصاحبه کرده بود که تکواندو همیشه در المپیک مدال گرفته است اما باید از این دوست عزیز پرسید چه نفراتی برای تکواندو در المپیک مدال گرفتند. ما کلا 5 مدال المپیک داریم که سه مدال آن را هادی ساعی کسب کرده است و این نشان می‌دهد عمده مدال‌ها را یک شخص دریافت کرده است.

سرمربی تیم ملی تکواندو تصریح کرد: کل قهرمانان المپیکی ما سه نفر هستند و بهتر است دوستان مقداری تحلیل نیز داشته باشند. سیستم و شرایط با حضور رنکینگ سیستم و مسابقات گرندپری بسیار با گذشته تفاوت کرده است و این‌ها به دلیل توسعه تکواندو در دنیا بوده است. شما در حال حاضر در قهرمانی اروپا مشاهده می‌کنید بلژیک قهرمان می‌شود و پرتغال و روسیه در جایگاه‌ها بعد قرار می‌گیرند و توزیع مدال‌ها بین کشورها تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: کشور آذربایجان که در بازی‌های جام‌جهانی اول می‌شود نهایتا به یک طلا و یک برنز می‌رسد که آن مدال‌ها نیز توسط ورزشکاران این کشور نبوده و توسط ورزشکاران ایرانی آنها حاصل شده است. آنقدر رقابت در ایران سخت است که ما نمی‌توانیم جلوی ورزشکاران را برای مهاجرت بگیریم. اصل در ایران شایسته سالاری است و بهترین نفر می‌تواند اعزام شود، چون ظرف تیم ملی کم است. ما در مسابقات جهانی 8 ورزشکار را می‌توانیم اعزام کنیم و در المپیک نیز در هر وزن تنها یک نفر شانس حضور را خواهند داشت.

مقانلو خاطر نشان کرد: با این شرایط برخی از این ورزشکاران ترجیح به مهاجرت می‌دهند و اینگونه نیست که ما دوست داشته باشیم این نفرات بروند. این دوستان با تصمیم گیری شخصی به این نتیجه می‌رسند که به جاهایی بروند که موفق‌تر باشند و ما نمی‌توانیم آنها را ممنوع الخروج کنیم. من فکر می‌کنم ما اگر بتوانیم روی کار خودمان تمرکز شویم و به دیگر کشورها کاری نداشته باشیم، شرایط برای موفقیت‌مان مهیاتر خواهد شد. ما باید از پتانسیل‌مان بهینه استفاده کنیم و اصل‌مان نیز شایسته‌سالاری است و اگر کسی بتواند رقابت کند گوی و میدان مهیا است.

سرمربی تیم ملی در خصوص رقابت‌ها المپیک عنوان کرد: امیدواریم در المپیک با سعی و تلاشی که انجام می‌دهیم عصای دست کاروان باشیم و این قول را می‌دهیم از حداکثر توانمان در آن لحظه حداکثر بهره‌برداری را می‌کنیم اما میدان المپیک میدان متفاوت است. معیار ارزیابی ورزش یک کشور مسابقات المپیک و آسیایی است که یک مدال‌ جایگاه کشورها را عوض می‌کند و این یک مدال‌ها نشان می‌دهد ورزش یک کشور چقدر توسعه یافته است و ملا ک ارزیابی رنگ مدال‌ها است.

مقانلو در خصوص شرایط حمایتی در آستانه المپیک گفت: الان دیگر زمان گله‌مندی نیست و فدراسیون ما، وزارت ورزش و کمیته المپیک توانشان مشخص است. ما چیزی نزدیک به 70 روز به مسابقات المپیک زمان داریم و این ثانیه‌ها است که برای من می‌گذرد و دیگر وقتی برای گلایه مندی و فکر کردن به مسائل دیگر ندارم. الان به این فکر می‌کنم که تاریخ ورزش کشور را در المپیک خوب بنویسیم و بعدها دیگر قضاوت برعهده مردم است و گلایه‌ها را در گذشته انجام دادیم.

سرمربی تیم ملی درپاسخ به این سوال که برخی انتقادات اخیر باعث دلسردی کادرفنی و اعضای تیم ملی تکواندو نشده است، گفت: من اخلاقی دارم که اگر انتقاد و نقد منصفانه باشد استفاده می‌کنم و در غیر اینصورت وقت فکر کردن به آن را ندارم. هدف از نقد باید کمک کردن باشد اما این نقدهای حاشیه‌ای اخیر چه کمکی می‌کند. دوستان که دلشان می‌سوزد به این فکر کنم در حال حاضر تکواندو چه چیزی را باید داشته باشد که آن را ندارد؟

وی ادامه داد: تکواندو آیا در حال حاضر تیم جوان، پشتوانه، قهرمان جهان و آسیا نیستیم ؟ چه چیزی می‌خواهیم که در حال حاضر تکواندو ما آن را ندارد. خانواده تکواندو آماده است اگر چیزی باقی مانده است که ما نداریم را بگویند تا ما متمرکز شویم و آن را به دست بیاوریم. من زمان که به تیم ملی اضافه شدم اعلام کردم صبوری کنید اما الان می‌گویم برخی دوستان صبوری و سکوت را با هم داشته باشند.

مقانلو عنوان کرد: هر مجموعه در ابتدا آبروی خودش را دوست دارد و اگر نقدی منصفانه باشد استفاده خواهد کرد. مطمئن باشید این انتقادات بحث‌های لوس و بی‌فایده است. یک فردی یک تیم را به اوج می‌رساند و آیا نباید خانواده این فرد بعد از 20 سال از این موفقیت‌ها بهره‌مند شود. آیا یک ماشین داشتن باید گناه شود . بازیکن باید بعد از موفقیت میلیارد بگیرد اما این مربی هیچ چیزی نگیرد و آیا این مربی نقش باغبان را نداشته است. یا مربی تاثیر دارد یا ندارد، اگر دارد مربی را ببینیم و اگر ندارد چرا مربی خارجی استخدام می‌کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فرق ما و ژاپنی‌ها در این است که انها آدم شکست خورده را تشویق می‌کنند اما ما سعی می‌کنیم آدم موفق را به پایین بکشیم. من نمی‌دانم علت این مسئله چیست و چرا نباید درست فکر کنیم و فقط منفعت شخصی را نگاه کنیم و منفعت جمع را نبینیم. حتی نگهداری خانواده تکواندو، پرداخت حقوق 80 نفر پرسنل و داشتن سیاست درآمدزایی پایدار، سیاست خاص خودش را می‌خواهد و در حرف ساده است. در این لحظه و این شرایطبرخی انتقادات جز لطمه زدن فایده دیگری ندارد و اگر کسی دلش بسوزد این کارها را نمی‌کند.

مصاحبه از مهدی منصرف

ارسال نظر: