آرزوی یک نویسنده برای نوشتن زندگی سرداران شهید

کدخبر: 1017201

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب "دختر شینا" در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» از چگونگی نوشتن این کتاب روایت کرد و گفت: سفرنامه دیداری که به همراه خانواده شهید حاج ستار با رهبر معظم انقلاب داشتیم به زودی منتشر می‌شود

بهناز ضرابی زاده، نویسنده کتاب "دختر شینا" در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص این کتاب گفت: من قبل از نوشتن این کتاب خیلی شناخت نسبت به شهید حاج ستار ابراهیمی نداشتم؛ خودم معتقدم این اثر، کار کاملا دلی بود؛ من خیلی وقت بود به دنبال این بودم که در مورد زندگی مشترک، خانوادگی و خصوصی یکی از سرداران شهید شهرم (همدان) بنویسم؛ مخصوصا شهدای شاخصی که در شهرم بودند.

نوشتن زندگی سرداران شهید شهرم یکی از آرزوهایم بود

وی افزود: ابتدا به دنبال نوشتن زندگی شهید چیت سازیان رفتم و با همسرشان تماس گرفتم، اما خانم پناهی همسر این شهید گفتند چون یک سال و چند ماه بیشتر با همسرشان زندگی نکردند؛ خیلی خاطره ای از ایشان به یاد ندارند؛ که بشود با ان کتابی را نوشت.

با خواندن یک صفحه از پرونده شهید ستار ابراهیمی جذب زندگی ایشان شدم

ضرابی زاده گفت: بازهم به جستجوهایم ادامه دادم؛ نام "حاج ستار" را زیاد شنیده بودم اما چیزی از زندگی ایشان نمی دانستم؛ به همین دلیل از دوستانی که در بنیاد حفظ آثار هستند سوال کردم و پرونده ای از این شهید به بنده دادند؛ در همان صفحه اول این پرونده که مشخصات خانواده ایشان را نوشته بود مطالعه کردم و متوجه شدم همسر شهید در 24 سالگی تنها شدند و با پنج بچه زندگی می کنند؛ تصور اینکه یک زن در اوج جوانی با پنج بچه تنها شده باشد خیلی سخت است همین برایم جالب بود و نقطه شروع کار شد.

فوت خانم محمدی برایم بسیار سخت بود

این نویسنده ادامه داد: با خانم قدم‌خیر محمدی همسر شهید تماس گرفتم و کار را توضیح دادم و قرارها را گذاشتیم؛ پاشنه کشیده به دنبال نوشتن این زندگی بودم و خدا را شاکرم که کار خیلی خوبی شد.

ضرابی زاده در خصوص اینکه کجای این اثر روایتش سخت بود؛ گفت: خانم محمدی بعد از اینکه خاطراتش را بیان کرد؛ بیمار شد و شاید ظرف سه یا چهار ماه بعد از بیماری فوت کردند؛ برای همین از همان ابتدا نوشتن این کتاب برایم سخت بود؛ مقدمه را با اشک، آه و ناله و گریه شروع کردم؛ خیلی برایم سخت بود اما سعی کردم چیزی که در دلم بود را بنویسم.

تمام ماجرای کتاب نوشتن اش برایم تاثربرانگیز بود

وی گفت: تمام ماجرای کتاب نوشتن اش برایم تاثربرانگیز بود چون دیگر خانم محمدی کنارم نبود؛ بالاخره برای نوشتن این کتاب زمان زیادی را با هم بودیم؛ با هم دوست شده بودیم و کنار هم بودیم من خیلی به ایشان دل سپرده بودم و خیلی سخت بود باور کنم مرگ بین ما فاصله انداخته است؛ من وقتی مصاحبه های ایشان را پیاده می کردم و صدای ایشان را می شنیدم گریه می کردم.

سفرنامه دیدارم با آقا به زودی منتشر می شود

ضرابی زاده در خصوص دیدار با رهبر انقلاب بعد از نوشتن این کتاب گفت: من سفرنامه این دیدار را نوشته ام از لحظه ای که به بنده خبر دادند، قرار است به دیدار آقا برویم تا لحظه ای که برگشتیم؛ این سفرنامه به زودی منتشر می شود.

ضرابی زاده گفت: این سفرنامه ای که نوشته ام به احساسم از آن دیدار برمی گردد؛ احساسی که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست؛ دوست داشتم دنیا همان‌جا متوقف شود و ما دیگر از آنجا خارج نشویم. احساس می‌کردم سال نو شده است. فضای روحانی و پاکی در همه جا حاکم بود.

رهبری گفتند: کتاب خوبی بود. هم داستان خوبی داشت و هم خوب به جزئیات توجه کردید

این نویسنده در خصوص نظر رهبر در مورد این کتاب گفت: دو سال از این دیدار گذشته است اما برای من انگار هنوز همان لحظه است؛ مقام معظم رهبری در این دیدار پس از صحبت با پسر شهید حاج ستار ابراهیمی و جویا شدن از حال وی، فرمودند که کتابی هم از خاطرات مادر مرحومتان به چاپ رسیده، خدا رحمتشان کند. کتاب خوبی بود. و پرسیدند که آیا نویسنده نیز در این جلسه حاضر است؟ که در این زمان من از جا بلند شدم و خدمت ایشان عرض ادب کردم. مقام معظم رهبری درباره کتاب فرمودند: کتاب خوبی بود. هم داستان خوبی داشت و هم خوب به جزئیات توجه کردید. واقعاً همسران شهدا اجر فراوانی دارند و نصف اجر شهدا متعلق به همسر و خانواده آنها است.

گفتنی است، "دختر شینا" نوشته بهناز ضرابی‌زاده داستان زندگی شادروان قدم‌خیر محمدی کنعان است که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

ارسال نظر: