صالحی‌امیری: امروز سرنوشت کشورها و دولت‌ها با تحولات فرهنگی رقم می‌خورد

کدخبر: 1038464

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست کتابخوان مکتب افزود: باید در جهان امروز توجه داشته باشیم زندگی شکل فرهنگی به خود گرفته و کمتر موضوعی را می‌توان پیدا کرد که به فرهنگ گره نخورده باشد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در نشست کتابخوان ویژه روئسای کتابخانه های بزرگ کشور(مکتب) در سخنانی، گفت: کتابی را که امروز پیرامون آن صحبت می کنم با عنوان "مبانی سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی" است.

وی افزود: سعی کردیم تا در این کتاب برنامه ریزی منسجمی نسبت به مدیریت فرهنگی بعد از انقلاب در کشور دست پیدا کنیم. بر این اساس در بخش نخست این کتاب به مباحث نظری و مفاهیم و تعریفی از فرهنگ پرداخته ایم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این کتاب پس از بحث و بررسی دیدگاه های مختلف به تعریف روشنی از فرهنگ به الگوی ایرانی اسلامی رسیدیم.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: پس از این نتیجه گیری به سراغ دولت و برنامه ریزی فرهنگی رفتیم و اقدام به آسیب شناسی آن در قالب این کتاب کردیم. در حقیقت باید در جهان امروز توجه داشته باشیم زندگی شکل فرهنگی به خود گرفته و کمتر موضوعی را می توان پیدا کرد که به فرهنگ گره نخورده باشد.

وی تصریح کرد: مشاهده می کنیم که امروز سرنوشت تمامی کشورها و دولت‌ها با تحولات و تغییرات فرهنگی رقم می‌خورد. بر این اساس هرگونه تلاش در حوزه فرهنگ نیازمند سیاستگذاری در این حوزه‌ها است. در حقیقت از این نظر است که برنامه‌ریزی فرهنگی اهمیت پیدا می‌کند.

علی اصغر پورعزت رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در بخش دیگر این مراسم در سخنانی، عنوان کرد: در این برنامه پیرامون کتاب "مدیریت ایران، ارزیابی و مدیریت عملکرد دولت" صحبت می کنم و این کتاب را برای مطالعه معرفی می کنم.

وی افزود: دلیلی که موجب شد تا این کتاب را بنویسم این است که در کشور ما متاسفانه کار گروهی خیلی کم انجام می شود و به همین دلیل است که نمی توانیم به راحتی در کشور گروههای فرهنگی تشکیل بدهیم.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر می خواهیم تمدن ساز شویم باید انجام فراوان کار فرهنگی را در دستور کار خود قرار بدهیم. بر این اساس در این حوزه دو تجربه کتاب کشورداری الکترونیک و مدیریت ایران وجود دارد.

پورعزت تصریح کرد: در این کتاب پیرامون مطالبه قانون اساسی از دولت ها صحبت به میان آمده است. به عبارت دیگر اگر می خواهیم کشور پیشرفته‌ای داشته باشیم باید علمی حرکت کرده و از گرایش‌های سیاسی خود دوری کنیم.

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در انتهای این مراسم در سخنانی، گفت: در این مراسم قصد دارم تا کتاب "آئین شهرداری" را معرفی کنم. بر این اساس است که در قرن هفتم میلادی و در قالب تمدن اسلامی مجموعه ای با عنوان "دایره احتساب" شکل می گیرد.

وی افزود: این دایره احتساب شامل سه سازمان شهرداری، شهربانی و دادگستری است. کتاب "آئین شهرداری" در 70 فصل با موضوع احتساب در مشاغل مختلف است. در حقیقت در این کتاب به بررسی حقوقی شغل های رایج در سطح کشور و جامعه پرداخته می شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان سخنان خود در این مراسم تصریح کرد: کتاب "آئین شهرداری" در سال 1347 شمسی و در کشور ترجمه شده است. در مرحله بعد مشاهده می کنیم که بعد از انقلاب نیز دو نوبت دیگر هم چاپ و منتشر شده است. خواندن این کتاب از آن جهت مهم و با اهمیت است که وقتی یک جوان این کتاب را می‌خواند به تمدن اسلامی گذشته افتخار می‌کند.

ارسال نظر: