مهناز فتاحی:

"پاییزه کتاب" فرصتی برای معرفی و عرضه کتاب فراهم می‌کند/ آموزش و پرورش از این طرح استفاده کند

کدخبر: 2077001

مهناز فتاحی، نویسنده، در خصوص تخصیص یارانه به کتابفروشی‌ها در طرح "پاییزه کتاب" گفت: اجرای طرح "پاییزه کتاب" فرصت بی‌نظیری برای معرفی و عرضه کتاب در سطح جامعه را برای نویسنده‌ها و ناشران فراهم می‌کند.

مهناز فتاحی، نویسنده، در گفتگو با « نسیم آنلاین »، در خصوص طرح "پاییزه کتاب"گفت: در روزهایی که همه از میزان کتاب نخوانی در جامعه و نبودن شرایط لازم برای معرفی کتاب گله مند هستیم، اجرای طرح«پاییزه کتاب» فرصت بی نظیری برای معرفی و عرضه کتاب در سطح جامعه را برای نویسنده ها و ناشران فراهم می کند.

فتاحی بیان کرد: اجرای طرح «پاییزه کتاب» و طرح های قبلی نشان می دهد برای حفظ ارتباط مردم با کتاب تلاش هایی در حال انجام است و راه حفظ این رابطه را برای اولین بار از طریق کتابفروشی ها انتخاب کرده اند چرا که تا قبل از اجرای چهار دوره طرح حمایتی از کتابفروشان، آنها در مرکز توجه نبوده اند و بسیاری از آنها در حاشیه قرار داشتند و حتی تعدادی از آنها بعد از سال ها تلاش در حوزه کتاب، این حرفه را کنار گذاشتند.

این نویسنده تاکید کرد: استقبال و میزان مشارکت کتابفروشی ها در این طرح نشان می دهد باید این طرح ها پیش از این برگزار می شد تا زودتر شاهد رونق و شور و شوق در کتابفروشی ها باشیم. وی نقش صدا و سیما در معرفی و آشنایی مردم با این طرح ها را بسیار مهم دانست و گفت: نقش صدا و سیما در این زمینه باید بیش از گذشته باشد و برای معرفی این طرح ملی باید برنامه های اختصاصی در شبکه های مختلف سیما در قالب مصاحبه، گفت و گو و گزارش پخش شود تا جنبه های مبهم آن را برای مخاطبان روشن کنند. فتاحی توجه ویژه به کتاب های کودک و نوجوان را یکی از مهمترین ویژگی های مثبت طرح«پاییزه کتاب» دانست و گفت: آموزش و پرورش به عنوان نهادی که دانش آموزان بیشتر زمان خود را در آنجا صرف می کنند در آگاه سازی و معرفی این طرح نقش تاثیر گذاری دارد.

وی افزود: آموزش و پروش می تواند با استفاده از این طرح ، با حضور در کتابفروشی های عضو طرح هم دانش آموزان را به حضور در کتابفروشی و خرید کتاب تشویق کند هم از تخفیف در نظر گرفته شده برای این گروه استفاده کند. در همین خصوص برای اثرگذاری بیشتر و برای اینکه دانش آموزان از خرید و خواندن کتاب لذت ببرند می توانند با هماهنگی کتابفروشی ها و نویسنده ها جلسه دیداری در کتابفروشی تدارک ببنید تا ارتباط سه گانه ای بین کودکان و نوجوانان، کتابفروشی ها و نویسندگان شکل بگیرد؛ چرا که تجربه های حضور کودکان و نوجوان در کنار نویسنده ها تاکنون بسیار مثبت و اثرگذار بوده و به دیدارهای چندباره منتهی شده است.

فتاحی عنوان کرد: جای بسیار خوشحالی است که کتاب های کمک درسی جزو طرح پاییزه کتاب نمی شوند و تمرکز اصلی آن بر روی کتاب های عمومی است.

وی در پایان گفت: برای استمرار این طرح باید کتابفروشان، نویسندگان، مخاطبان و ناشران در کنار هم گام بردارند تا این طرح ملی با گستردگی وسیع تری ادامه پیدا کند.

ارسال نظر: