اخبار آرشیوی

کدخبر: 707718

نشست بازخوانی و نقد کتاب "بچه های کارون"/۲- میری، کارگردان: دهقان، یکی از چند نویسنده معاصر در حوزه جنگ و دفاع مقدس است/ او یکی از نادرترین نویسنده‌های این سال‌هاست که کارش تصویر دارد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست نقد و بررسی کتاب "بچه‌های کارون" عصر روز گذشته در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد. مازیار میری، کارگردان در تماس تلفنی که در این نشست با وی گرفته شد، گفت: در ابتدا باید بگویم خیلی خوشحالم که فرهنگسرای انقلاب به احمد دهقان و کتابش توجه کرده است؛ البته احمد دهقان به بی مهری ها عادت کرده است. وی افزود: دهقان برای من بدون شک یکی از چند نویسنده معاصر در حوزه جنگ و دفاع مقدس است. او ادبیات نمایشی را تصویری می نویسد. وی در ادامه افزود: ما همیشه در به تصویر کشیدن داستان ها دچار مشکل هستیم؛ اما احمد دهقان یکی از نادرترین نویسنده های این سال های ماست که کارش تصویر دارد. میری بیان داشت: من زمانی که کتاب احمد دهقان را خواندم، بسیار ذوق داشتم و برای من هیجان انگیزترین کتابی بود که خواندم، درست است که در ساختن آن دچار مشکلاتی شدم؛ اما در هر صورت امیدوارم که بی مهری ها نسبت به او کم شود. وی در خصوص جشنواره فیلم فجر امسال نیز گفت: جشنواره امسال آیینه سال قبل سینمای ایران است اگر سینمای درخشانی داشتیم پس جشنواره درخشانی هم خواهیم داشت و اگر سینمای خوبی نداشته باشیم جشنواره هم به تبع آن همان طور است امیدوارم که این روزهای مانده به جشنواره روزهای پرباری باشد. ***بهرامی، منتقد ادبی: کارهای دهقان، مبناهای جامعه‌شناختی دارد علیرضا بهرامی،منتقد و کارشناس ادبی نیز در بخش‌هایی از این نشست گفت: من با یک ذهنیت دانشجویی به این جلسه آمده ام و می خواهم فراتر از این کتاب احمد دهقان صحبت کنم. وی افزود: چند روز پیش که با من تماس گرفتند تا در این برنامه حاضر شوم، گفتند شما به عنوان کارشناس اثرهای احمد دهقان در این نشست حضور دارید؛ و من یاد مسعود کیمیایی و حواریون دور و برش افتادم اما باید بگویم که احمد دهقان ویژگی هایی را دارد که می تواند انسان را منقلب کند. بهرامی با اشاره به کتاب جنجالی احمد دهقان گفت: این چند شب که کتاب های داستانی ایشان را مرور می کردم خیلی به فکر فرو رفتم و به این نتیجه رسیدم که بیشتر از هر چیز طرفدار تفکر ایشان هستم و درواقع کارهای ایشان یک مبناهای جامعه شناختی دارد و این را از این منظر می گویم که در جوامعی که حکومت ها ساختارهای امنیتی محکمی را به وجود می اورند در این جوامع فساد بیشتر اتفاق می افتد. وی افزود: همه این فسادها فسادهای مالی نیستند. در مسیر توسعه، فساد، جهل و یا خط قرمزهای ساختگی همه و همه از این حصارهای امنیتی به وجود می آید و آنچه که ادبیات دفاع مقدس ما در این چند سال گرفتارش شده است همین است. بهرامی تاکید کرد تئاتر در تمام کشورها جایی برای گردشگری محسوب می شود اما تئاتر شهر ما با اتفاق هایی که دارد می افتد تا چند سال دیگر تخریب می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند. ***نمی توانیم همیشه خواهان و طالب جنگ باشیم وی بیان داشت: آن چیزی که در کارهای احمد دهقان دیده می شود بعد دیگری از واقعیت جنگ است و ما باید بدانیم که در نهایت نمی توانیم همیشه خواهان و طالب جنگ باشیم جنگ وحشی است، جنگ عاطفه ها را مورد هدف قرار می دهد. این کارشناس در ادامه با بیان اینکه همه دهشتناک هایی که احمد دهقان روایت کرده است بخشی از واقعیت جنگ است، گفت: تعجب می کنم که چرا بعضی ها می گویند که اثر احمد دهقان اثر درستی نیست، در حالی که یکی از شخصیت های همیشگی داستان های احمد دهقان اسمش ناصر است؛ شاید این ناصر فرمانده و یا دوست احمد دهقان در جنگ بوده است او در 14 سالگی وارد جنگ شد و تا هشت سال در جنگ باقی ماند. بهرامی افزود: شاید کسی که نقدی را که به داستان احمد دهقان نوشته بود، کسی باشد که هم سن و سال من است و در زمان جنگ 12 سالش بوده است؛ این مخالفان معمولا برای نویسنده حکم صادر می کنند و به او می گویند که نوع نگاهت درست نیست. وی در ادامه افزود: شخصیت مادر در این داستان آمده است که فضا را لطافت ببخشد و این کار بسیار خوبی بوده است. ***قهرمان‌های دهقان، آسمانی نیستند وی با اشاره به ویژگی های کتاب های احمد دهقان گفت: مهمترین ویژگی کتاب های احمد دهقان این است که قهرمان هایشان آسمانی نیستند و این مخصوصا با توجه به نگاه هایی که گفتم باعث می شود که احساس کنیم که کتاب فرمایشی نیست؛ اگر نگاه کتاب فرمایشی باشد لطمه بزرگی به آن می زند و قهرمان داستان نمی تواند برای من جوان الگو باشد. وی با بیان اینکه این واقعیت غیرقابل انکار است که شخصیت های بزرگ زمان جنگ مثل آدم های عادی بودند، گفت: شخصیت داستان بچه های کارون بسیار شبیه به حسن باقری است در حالی که تا به حال شاید حسن باقری را برای ما یک موجود خاص معرفی می کردند؛ همه آدم هایی که برای دفاع از کشور رفتند مانند خود ما بودند. ***نگاه رسمی، قهرمانان را همیشه در حال نماز خواندن نشان می‌دهد بهرامی افزود: نگاه رسمی متعلق به تریبون های رسمی است و اگر این نوع نگاه را داشته باشیم رزمنده های ما همیشه یا در حال نماز خواندن بودند یا فقط به دنبال شهادت؛ اما این داستان به ما می گوید که زندگی در جنگ هم جریان داشته است. وی با بیان اینکه این داستان کاملا جهان شمول است، گفت: داستان بچه های کارون برای همه دنیا ترجمه پذیر است و در حالی که همه استانداردهای جهانی را دارد اما حال و هوای بومی را نیز حفظ کرده است. دهقان مولفه های هنری را در این اثر به خدمت گرفته و با تعلیق های دل پذیر خواننده را جذب می کند. بهرامی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چاپ کردن این کتاب توسط سوره مهر باعث موفقیت آن شده است یا نه گفت: من چون می خواستم رسم مهمانی را به جا بیاورم نمی خواستم این مطلب را بگویم اما به نظر من اگر خیلی از آثار توسط حوزه هنری چاپ نمی شد و ناشر دیگری آن را چاپ می کرد بیشتر دیده می شد، مانند نگاهی که به ادبیات فرمایشی داریم به حوزه هنری هم داریم. وی گفت: گاهی احساس می شود که حوزه هنری کتاب را برای خودشان چاپ می کند؛ اتفاقا اگر چنین آثاری در خارج از چارچوب دولتی منتشر شود، بازخورد بهتری هم دارد.
ارسال نظر: