کمیته علمی در کمیسیون ملی یونسکو برای انتخاب نامزد پایتخت جهانی کتاب تشکیل می‌شود

کدخبر: 981468

این کمیته برنامه پنج شهر نامزد پایتخت کتاب ایران را بررسی می‌کند و بعد از انتخاب به برنامه‌ریزی آن شهر کمک می‌شود تا آن شهر در رقابت شهرها برای پایتخت جهانی کتاب یونسکو شرکت کند

به گزارش «نسیم»، محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای انتخاب پایتخت کتاب گفت: دو طرح معرفی پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، از طرح‌های خوب و مؤثر در حوزه کتابخوانی است که توانسته شور و نشاط در شهرها و روستاهای ایران ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این شور و نشاط برای ترویج کتابخوانی در کشور ضرورت دارد و کمیسیون ملی یونسکو از آن حمایت می‌کند، افزود: روز شنبه دوم اسفند همزمان با معرفی پایتخت کتاب ایران، کمیسیون ملی یونسکو از پنج شهر نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران تقدیر می‌کند.

سعیدآبادی همچنین گفت: با اینکه برنامه‌های این پنج شهر توسط یک گروه متخصص و برجسته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داوری شده است، اما انتخاب‌ گروه بر اساس شرایط کشور بوده است و برای معرفی به یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب باید شرایط بین المللی و ویژگی‌هایی را که آن طرح دارد، نیز در نظر بگیریم.

وی افزود: بنابرین تصمیم گرفتیم که کمیته علمی و کارشناسی تشکیل بدهیم و برنامه هر پنج شهر را با ملاک‌ها و معیارهای یونسکو بررسی کنیم و در صورت این که نظر کمیته به معرفی یک شهر بود، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه‌ریزی آن شهر کمک کنیم تا آن شهر قوی در رقابت شهرها برای پایتخت جهانی کتاب یونسکو شرکت کند.

سعیدآبادی درباره مراحل این کار گفت: با توجه به اینکه نزدیک به دو ماه مهلت برای معرفی نامزد جهانی پایتخت کتاب را داریم و در این پنج شهر شورای برنامه‌ریزی تشکیل شده است. به زودی مدیران این پنج شهر نامزد را به جلسه‌ای دعوت کرده و معیارها و شرایط را در اختیارشان می‌گذاریم.

ارسال نظر: