صالحی: ایده‌های حوزه کتاب به تهران محدود نیست

کدخبر: 982196

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم اختتامه نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران افزود: ۲۳ استان و ۶۴ شهر در این طرح مشارکت داشتند و در نهایت ۳۹۰ طرح ارائه شد

به گزارش «نسیم»، سیدعباس صالحی در آیین اختتامیه نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران و نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب که عصر امروز در کتابخانه ملی برگزار شد؛ گفت: جشنواره های پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب پایه ای رای حرکت های محکم تر و بزرگ تر در حوزه کتاب به عنوان کانون فرهنگ خیز خواهند بود.

وی افزود: در اهداف این دو طرح، چند نکته بود که من به سه نکته آن اشاره می کنم؛ نخست این که ایده های فراوانی در حوزه زیرساخت های نشر و کتاب چه در روستاها و چه در شهرها وجود دارد؛ این دو طرح فرصتی است برای گردآوری و رصد و فعال سازی این ایده ها؛ ایده های حوزه کتاب به تهران محدود نیست، این دو جشنواره به تجمیع ایده های حوزه کتاب و کتابخوانی کمک می کنند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در بیان نکته دوم و مهم این جشنواره ها عنوان کرد: ظرفیت های پراکنده ای در حوزه زیرساخت های نشر و کتاب و کتابخوانی وجود دارد؛ این دو جشنواره کمک می کنند تا این ظرفیت‌ها به یکدیگر بپیوندند و این حوضچه های کوچک به دریای بزرگ تبدیل شوند و ظرفیت های پخش ما در حوزه کتاب و کتابخوانی چه در شهرها و چه در روستاها تجمیع شوند.

صالحی با اشاره به نکته سوم اهداف این طرح گفت: سوم این که این جشنواره ها به ما کمک می کنند تا رقابت فعال و گرمی در حوزه کتاب و کتابخوانی فراهم کنیم. تنها ورزش نمی تواند زمینه ساز رقابت سالم باشد بلکه محورهای دانایی نیز می توانند فرصت رقابت سالم را پدید آورند؛ امروز صدها شهر و روستا در یک رقابت سالم قرار گرفته اند، با وجود همه رسانه های نوظهور، کتاب همچنان رسانه پایا و مانای بشری است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرآیند برگزاری این دو جشنواره، گفت: در این دو جشنواره قرار بر این بود که ایده هایی که از روستاها و شهرهای مختلف می آیند، برنامه محور باشند به این معنا که برنامه هایی که در آینده مورد توجه هستند، باید به دبیرخانه ارسال می شدند؛ همچنین در این دو جشنواره قرار بر این بود که برنامه های دریافتی ضمانت اجرایی داشته باشند. به عبارت دیگر قرار بود برنامه هایی در سر نباشند بلکه برنامه‌های در روی زمین باشند و قابلیت اجرایی داشته باشند. در این راستا هر برنامه ای که از شهرها و روستاهای مختلف دریافت می شد، منتظر بودند تا ضمانت اجرایی آن در آینده فرا برسد.

صالحی افزود: براساس آنچه گفته شد، دوستان ما در روستاها و شهرهای مختلف، فعالانه وارد عمل شدند و در این حرکت اساسی و مهم، ما را یاری کردند که من از همه آنها تشکر می کنم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب 621 روستا با 1113 برنامه و فعالیت به مسیر داوری آمدند که از بین آنها 10 روستا به مرحله نهایی راه یافتند.

وی توضیح داد: در طرح پایتخت کتاب ایران، 23 استان و 64 شهر مشارکت و 390 طرح ارائه شد که یک شهر امروز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد.

صالحی افزود: در این جشنواره، همه شهرها و روستاهای فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی مشارکت کردند لذا امروز فقط یک شهر برنده نیست بلکه همه برنده اند. اگر ما در پایان برنامه امروز از یک شهر تجلیل می کنیم اما مجموعه 64 شهر و 621 روستایی که به این جشنواره ورود پیدا کرده اند، برنده این رویداد هستند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به افق آینده این دو طرح گفت: در پایان در نظر داریم سه عنوان کتاب، خروجی این جشنواره ها باشند. کتاب نخست، ایده های ناظر بر کتاب و کتابخوانی روستاها را دربردارد. کتاب دوم، ایده های کتابخوانی 64 شهر شرکت کننده در طرح پایتخت کتاب ایران را دربردارد. و در نهایت، کتاب سوم، خلاصه‌ای از این ایده ها را دربردارد تا بتوانیم به کمک کمیسیون ملی یونسکو، این ایده ها را در فضای جهانی و بین الملل مطرح کنیم.

وی بیان کرد: در تداوم کار، دبیرخانه این دو جشنواره کارشان را ادامه خواهند داد و گزارش‌های خود را از روستاها و شهرهای ورود پیدا کرده به این دو جشنواره را خواهند خواست. امروز پایان این دو جشنواره نیست بلکه آغازشان است یعنی این برنامه ها در طول سال رصد خواهند شد تا ببینیم چقدر به اجرایی شدن نزدیک شده اند.

صالحی اظهار کرد: شهری که امروز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد، به عنوان یکی از برنامه ها در ابتدای سال آینده، برنامه گسترده ای خواهد داشت که در آن برنامه ایده های کتابخوانی آن به صورت تفسیری تر مطرح خواهند شد تا سایر شهرها نیز بتوانند به صورت مستقیم و حضوری با آن شهر ارتباط برقرار کنند.

ارسال نظر: