رئیس اتحادیه خشکبار: فندوق، گردو و بادام به ایران قاچاق می‌شود

کدخبر: 1009293

ارزانی ممقانی در گفتگو با «نسیم» افزود: تولید فندوق در سال گذشته به زیر ۲۰ درصد رسیده/ ورود گردوی قاچاق به کشور دو برابر تولیدات داخلی این محصول است/ توسعه باغ‌های پسته در کرمان متوقف شده است

علیرضا ارزانی ممقانی در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: سال گذشته به دلیل سرمازدگی شدیدی که داشتیم، وضعیت تولید فندوق در داخل کشور بسیار نامناسب شد. بنابراین می‌توان گفت که از تولید تقریبا صد در صد به زیر بیست درصد رسیده‌ایم.

قاچاق‌های ته لنجی از دبی وارد کشور می‌شود

وی افزود: این کسری باعث شد تا کمبود فندوق از طریق واردات از کشورهای دیگری تأمین شود؛ البته بسیاری از این مقدار به دلیل مشکلات گمرکی که وجود دارد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

رئیس اتحادیه خشکبار گفت: برخی از این قاچاق‌ها از طریق بندر دوبی و به صورت ته لنجی به داخل کشورمان وارد می‌شود و برخی نیز از ترکیه و از مرز عراق وارد می‌شود.

وی با بیان این مطلب که میزان اقلام قاچاقی به ایران سرسام آور است، به نسیم گفت: گردو و بادام هندی نیز از دیگر محصولاتی است که به صورت قاچاق وارد کشور می‎شود، میزان گردویی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود دو برابر تولید داخلی است.

توسعه باغ‌های پسته در کرمان متوقف شده است

ارزانی ممقانی در رابطه با وضعیت باغ‌های پسته نیز تأکید کرد: خشکسالی این مدت دامنگیر سرزمین ما بوده است، اما متأسفانه کشاورزی ما نیز که وابسته به آبیاری است کاملا در ایران سنتی است، این وضعیت باعث شده تا به باغات ما از جمله باغ‌های پسته ضربات زیادی وارد شود.

وی ادامه داد: یک مشکل دیگر که در رابطه با زمین‌های کشاورزی از جمله باغ‌های پسته وجود دارد، موضوع سفره‌های زیرزمینی است، بنابراین در کل پیش بینی می‌شود که تا 8 سال آینده برای پسته در استان کرمان آبی نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه خشکبار گفت: در حال حاضر توسعه باغ‌های پسته در کرمان متوقف شده است و با وضع موجود نیز امکان این وجود دارد که در آینده نیز همین باغ‌ها خشک شوند و محصولی ندهند.

بیشترین سهم صادرات ایران بعد از نفت متعلق به خشکبار است

وی با بیان این که ما باید از قبل و یا حداقل از اکنون به فکر باغ‌های پسته کرمان باشیم تصریح کرد: نوشدارو پس از مرگ سهراب نتیجه‌ای نخواهد داشت، در تمامی دولت‌ها هزینه گزافی را برای بیابان زدایی متحمل می‌شوند، در سرزمینی خشک به نام کرمان مردم با زحمت فراوان و با حداقل آب درختی به نام پسته را کاشته و در طول سالیان سال پرورش داده‌اند.

وی گفت: با کاشت باغ‌های پسته، هم هزینه بیابان زدایی از دوش دولت برداشته شده و هم برای کشور ارزآوری ایجاد شده، از طرفی کاشت پسته در کرمان امید مردم این سرزمین است.

ارزانی ممقانی با بیان این مطلب که در طول سال با صادرات یک کیلو پسته می‌توان 40 کیلو گندم وارد کرد به نسیم گفت: خوشبختانه در کشور ایران سهم صادرات بعد از نفت متعلق به خشکبار است و سهم کرمان نیز در این صادرات بسیار زیاد است، در میان خشکبار هم تنها صادرات یک قلم آن یعنی پسته از مجموع صادرات فرش و زعفران ما بیشتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا باغ‌های پسته کرمان حفظ شوند زیرا تولید پسته در کرمان برای کل کشور امنیت غذایی ایجاد کرده و ارزآوری می کند واگر صادراتی مانند پسته، زعفران و گردو نبود تا حالا با تحریم‌ها کمرمان می شکست.

ارسال نظر: