سهم ناچیز ادبیات از روایت سقوط هواپیمای ایرباس

کدخبر: 1010844

دوازدهم تیرماه ۶۷ هواپیمای مسافری ایرباس ایران مورد حمله موشک‌های ناو آمریکایی قرار گرفت و همه سرنشینان آن به شهادت رسیدند؛ «نسیم» در گزارشی به کتاب‌هایی که با این موضوع به چاپ رسیده‌اند پرداخته است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، در دوازدهم تیرماه 1367، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی قرار گرفت، حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند . در میان سرنشینان هواپیما، 66 کودک زیر 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که به شهادت رسیدند.

براساس این گزارش برای آنکه بدانیم سهم ادبیات از این اتفاق چقدر است به سراغ کتاب هایی رفتیم که با این موضع نگاشته شده است:

کتاب "چلچله های کاغذی" نوشته مجید پور ولی کلشتری نویسنده دفاع مقدس است که در ادامه نگارش کتاب‌هایی پیرامون انقلاب اسلامی داستانی بلند درباره سقوط ایرباس ایران در آب‌های خلیج‌فارس نوشته است .

این کتاب درباره مهماندار پرواز ایرباس ایران است که از کودکی رویای پرواز را در سر می‌پروراند. این کتاب روایت زندگی این مهماندار از کودکی تا پرواز را در بر گرفته است . کتاب "20 سال پس از فاجعه سقوط ایرباس" نوشته حبیب احمدزاده است؛ این کتاب پیرامون نامه‌نگاری‌های "حبیب احمدزاده" با فرماندهان نظامی آمریکا در طول 10 سال نوشته شده است.

"20 سال پس از فاجعه سقوط ایرباس" به دو زبان فارسی و انگلیسی در 290 صفحه توسط انتشارات "سوره مهر چاپ و منتشر شد .

این کتاب همچنین گزارش جلسه بررسی فاجعه سقوط ایرباس ایران که در ویرجینیای آمریکا توسط گروه های ضد جنگ برگزار شده است نیز ارائه کرده است.

"عقب‌نشینی" کتابی از فائزه امیرخانی است که روایت سرنگونی ایرباس ایرانی توسط آمریکا را به گونه‌ای مستند در این کتاب بیان می‌کند؛ این کتاب توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 300 صفحه در قطع پالتویی چاپ و منتشر شد .

تنها کتاب هایی که با این موضو نگاشته شده است همین سه کتاب است و این نشان از کم توجهی نویسندگان و اهالی ادبیات به این موضوع مهم است.

ارسال نظر: