معصومه آباد: هیچ سازمان متولی اعتیاد برنامه‌ای برای پیشگیری ندارد

کدخبر: 1031816

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر گفت: طی سال‌های گذشته آمار اعتیاد رو به افزایش است به طوری که در دهه گذشته آمار مربوط به زنان ۱/۴ بوده است و در حال حاضر این آمار به ۱۰ درصد رسیده است

به گزارش خبرنگار «نسیم» معصومه آباد ضمن اشاره به فیلم مستندی که شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر به نمایش گذاشت، اظهار کرد: این تصاویر به قدری دلخراش هستند که هیچگاه فراموش نخواهند شد. ما به عنوان انسان‌های با ایمان باید پسخگوی این آسیب اجتماعی در شهر باشیم.

وی با تاکید بر اقدامات موثر شهرداری در حوزه اعتیاد، تصریح کرد: شهرداری تهران در حوزه اعتیاد، اورژانس اجتماعی، گرمخانه‌ها و مراکز مداخله در بحران اقدامات قابل توجهی انجام داده است. اما باید به این نکته توجه کرد که اقدامات تمامی سازمان‌های متولی حوزه اعتیاد در بحث مداحله و مقابله با بحران است و هیچ سازمان متولی برنامه‌ای تحت عنوان پیشگیری ندارد.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر اضافه کرد: شهرداری تهران متولی اصلی این حوزه نیست اما اقدامات ویژه‌ای در این زمینه انجام داده است. پیشنهاد می‌کنم که شهرداری برنامه جامعی تحت عنوان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارائه بدهد.

آباد خاطرنشان کرد: در دور سوم شورای شهر فکر می‌کردیم که برای رفع آسیب‌های اجتماعی شهر تهران مشکل مالی وجود دارد، آن‌ها نیز چون به گفته خود با بودجه ۲ میلیاردی نمی‌توانستند آسیب‌های اجتماعی شهر تهران را کنترل کنند خواستار بودجه ۱۰ برابری برای این حوزه شدند. این در حالی است که با وجود ۲۰ میلیارد تومان نیز شاهد کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی نبودیم.

وی بیان کرد: امروز مواد مخدر دیگر احتیاج به منقل و بافور ندارد و جوانان و نوجوانان به راحتی می‌توانند آن را تهیه کنند. مطالعات انجام شده نیز حاکی از این است که این قشر بیشتر از دهک‌های جنوب شهر و کم سواد هستند.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر با اشاره به دیداری که با استاندار تهران عنوان کرد: در این جلسه خواستار تهیه عدسی و دادن یک پیاله به هر دانش آموز جنوب شهر شدم.

همچنین محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پس از گزارش شهردار تهران در خصوص طرح انضباط شهری و مشکلات محله هرندی گفت: طرح انضباط شهری با مجموعه مطالعات، امکان سنجی‌ها، اقدامات و نشست‌های تخصصی یکی از نمونه‌های بارز موضوع شناخت مشکلات بوده که توسط شهرداری تهران انجام شده است و امروز به نظر من شورای شهر تهران در مقابل یک تصمیم بسیار مهم قرار گرفته است.

سالاری ادامه داد: شوراهای گذشته ورود خوبی در حوزه‌های مختلف سخت افزاری داشته‌اند، ولی مشکلات اینچنینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مانند مشکلات هرندی را حل نکرده‌اند، بنابراین ورود به مباحث نرم افزاری مانند آسیب‌های اجتماعی و انضباط شهری یک موضوع بسیار مهم است که قابل تعمیم و گسترش به تمام شهر و محلات شهر می‌باشد.

وی با اشاره به گزارش قالیباف در خصوص طرح انضباط شهری اظهارداشت: ورود به مباحث محتوایی در یک جلسه کافی نیست و قطعا نیاز به جلسات مختلف دارد و باید در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی بصورت کامل و جامع مورد بررسی قرار گیرد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: هنگامی که ما تبصره بودجه را تصویب کردیم، قرار بود شهرداری تهران در این خصوص لایحه‌ای ارائه دهد و ما تصویب کنیم، اینکه شهرداری همزمان مطالعات امکان سنجی را انجام داده و به مرحله اقدام رسیده برای ما ارزشمند است و همواره هم ما مدافع آن بودیم اما اکنون مصوبه شورا باید در کنار طرح انضباط شهری وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم وجود نگاه یکپارچه برای چنین مشکلاتی ادامه داد: مشکلات آسیب‌های اجتماعی فقط مختص به محله هرندی نیست و می‌تواند به محلات دیگرهم تسری یابد بنابراین مشکل باید ریشه‌ای حل شود و اگر قرار است کاری انجام شود باید تمام راهبردهای ۱۷ گانه طرح جامع مد نظر قرار گیرد و همه مطالعات و پیوست‌ها را همزمان و موزون باهم پیش برود.

ارسال نظر: