نصرت الله تاجیک: دشمنان مقاومت پس از سوریه به طرف لبنان می‌روند

کدخبر: 1045944

سفیر سابق ایران در اردن در گفتگو با «نسیم»: دشمنان مقاومت پس از رقم زدن هر تغییری در سوریه، به طرف لبنان می‌روند و تلاش خواهند کرد تا حزب‌‌الله را به یک گروه سیاسی و طایفه‌ای ضعیف بدون سلاح تنزل دهند

در حال حاضر حزب الله لبنان یکی از پایه‌های مقاومت در جنگ علیه تروریسم است. نیروهای مقاومت اسلامی لبنان در این جنگ درگیر هستند و تلفاتی نیز متحمل می‌شوند. چند وقت یکبار نیز خبر شهادت نیروهای نخبه و متخصص حزب‌الله می‌رسد. در همین شرایط، شاهد هجمه زیادی از داخل و خارج لبنان به این گروه هستیم. برخی از کار‌شناسان معتقدند که جبهه مخالف مقاومت و به طور مشخص، عربستان سعودی به ورود حزب‌الله به جنگ سوریه بی‌میل نبودند تا تضعیف شود تا در نتیجه بتوانند صحنه سیاسی لبنان را در دست بگیرند. « نسیم » برای بررسی این موضوع با "نصرت الله تاجیک" کار‌شناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

تاجیک در خصوص صحیح یا نادرست بودن این نظریه گفت: رد یا تائید این موضوع به این بستگی دارد که تحولات سوریه را چگونه ببینیم. من از چهار سال قبل نوشتم که جریان سوریه ربطی به انقلاب‌های عربی ندارد؛ البته برخی از دوستان با این نظر موافق نبودند. تلقی من از تحولات سوریه این است که جریانات سوریه، جریانی برای هدف قرار دادن عقبه سیاست خارجی ما در منطقه و هجمه علیه حزب الله است. بنده یقین دارم طرق مقابل چه بتواند "بشار اسد" را ساقط یا هر تغییر دیگری در تحولات سوریه ایجاد کند، به طرف لبنان می‌رود و با ایجاد اغتشاش، آشوب و جنگ در این کشور کوچک راهبردی، تلاش می‌کند تا حزب الله را به آن میدان بکشاند و در ‌‌نهایت این گروه را از یک جبهه ملی به یک گروه سیاسی و طایفه‌ای ضعیف بدون سلاح تنزل بدهد.

وی افزود: به نظر من، ایران باید در سوریه دقیق بازی کرده و با قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله روسیه تعامل کند. زیرا بحرانی که در سوریه ایجاد شد و صحنه‌ای که اینگونه بهم ریخت، برای همه کشور‌ها از جمله ایالات متحده خطرناک است. آمریکایی‌ها در حال حاضر قائل به این نیستند که صحنه سوریه را بیش از این بهم بریزند. اسد حکم نخ تسبیح را دارد.

تاجیک ادامه داد: آمریکا نمی‌خواهد این نخ را بکشد تا تمام دانه‌های تسبیح به زمین بریزند و کنترل بحران از دست خارج شود. الان قائل به این هستند که اسد بماند تا ساختار‌های سوریه از هم نپاشد.

سفیر سابق ایران در اردن، در خصوص رابطه بحران سوریه با امنیت و ثبات در لبنان گفت: سوریه و لبنان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در حال حاضر، تحلیل من از وقایع منطقه این است که سرنوشت سوریه به هر طرف برود، لبنان به دو صورت درگیر بحران می‌شود. فرض اول این است که هر چقدر بحران در سوریه بیشتر شود، حزب الله درگیری بیشتری دارد و در کنار آن، عقبه ما نیز ضربه می‌خورد.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: فرض دوم نیز این است که اگر سوریه به سمت آرامش برود، کشورهای طرف مقابل به طور کامل روی لبنان تمرکز کنند چون نتوانستند از راهبرد خود در سوریه نتیجه مطلوب بگیرند و استراتژی برخورد در لبنان را اجرا کنند. در این صورت، هدف آنان محدود به جنوب لبنان نخواهد بود و تمام این کشور را در بر خواهد گرفت.

تاجیک در پایان گفت: باید این نکته را در نظر بگیریم که جوری در سوریه بازی کنیم که صلح، به ضرر لبنان تمام نشود.

ارسال نظر: