معاون سابق وزیر نفت در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

زنگنه چینی‌ها را اخراج کرد اما نتوانست اروپایی‌ها را جایگزین کند/ دعوت وزیر را برای بازگشت به نفت رد کردم

کدخبر: 2000436

سید نورالدین شهنازی زاده گفت: هدف شرکت های غربی در وهله نخست، تسخیر بازار کالای ایرانی بوده زیرا آنها عاشق چشم و ابروی ایرانی ها نیستند و به دنبال پر کردن جیب های خود هستند.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، فقدان منابع مالی کافی و نیروی انسای کارآمد را دو معضل کنونی صنعت نفت ایران دانسته و گفته است که وزیر نفت ایران در ابتدای حضور خویش از اینجانب هم برای مسئولیت معاونت وزیر دعوت به عمل آورد اما مورد قبول بنده واقع نشد.

سید نورالدین شهنازی زاده در گفتگو با نسیم آنلاین ، افزود که در شرایط کنونی دو چالش مذکور، مانع از انجام فعالیت‌های جدی درصنعت نفت شده و توضیح داد که در دوران مدیریت خویش در دولت قبل ، دستکم سه میلیارد یورو برای طرح های توسعه ای صرف کرده است.

به گفته وی، درشرایط کنونی از منابع مالی مکفی در صنعت نفت خبری نیست و نیروی انسانی کارآمد صنعت نفت هم در بخش خصوصی پراکنده شده و با توجه به درآمد خوب آنها در بخش خصوصی، آنها حاضر به بازگشت به بخش دولتی نفت نیستند.

معاون سابق وزیر نفت بعید دانست که بیژن نامدار زنگنه با توجه به دور بوردن هشت سال از صنعت نفت برای بازگشت دوباره فریب شرایط را خورده باشد، به نسیم آنلاین گفت که بازگشت زنگنه به دوران وزارت با وضعیتی که در هشت سال قبل از این از صنعت جدا شد بیشتر یک اعاده حیثیت بوده است.

وی، افزود که بیژن زنگنه همان مدیر قبلی بوده اما شرایط حال حاضر و امکانات موجود تغییر کرده و شرایط فعالیت او همانند دوره قبل مهیا نخواهد شد و این امر از قبل هم برای زنگنه قابل پیش بینی بود.

شهنازی زاده تاکید کرد که وزارت نفت از بدنه کارشناسی با مهاجرت آنها به بخش خصوصی تخلیه شده و از کمبود منابع مالی رنج می برد و ادامه داد که در کنار این دو عامل یاد شده، فشار تحریم های بین المللی هم بر صنعت نفت افزوده شده است.

وی،با بیان اینکه مسئولان کنونی حاضر در کنار زنگنه به هیچ عنوان با مسئولان دوره قبل وزارت او قابل قیاس نیستند، با طرح این پرسش که با سن و سال کنونی زنگنه ، مگر او چه میزان می تواند در کل صنعت نفت، وقت بگذارد، خود در مقام پاسخگویی برآمده و تاکید کرد که با توجه به بالارفتن سن وزیر نفت، معاونین و بازوهای اجرایی او باید بسیار قوی تر از اکنون باشند.

شهنازی زاده، تصریح کرد: مادامی که شرکت های چینی در صنعت نفت بوده اند آبی از آنها برای نفت کشور گرم نشده و افزود که در دوران مسئولیت خویش حتی نتوانسته دلاری از آنها برای طرح ها دریافت کند.

به گفته وی،با توجه به اعمال تحریم ها، چینی ها به دنبال رونق بخشیدن به وضعیت شرکت های خود در ایران بوده اند، بنابراین زنگنه با خروج چینی ها سیاست خوبی در پیش گرفت اما متاسفانه نتوانست شرکت های اروپایی را جایگزین آنها سازد.

شهنازی زاده در عین حال، این عدم توفیق زنگنه در جایگزینی شرکت های اروپایی بجای چینی ها در طرح های نفتی را به اعمال تحریم ها پیوند زد و افزود که با توجه به رابطه خوب زنگنه با شرکت های غربی، اما آنها به دلیل تحریم ها جرات نداشته اند که با ایران قراردادی به امضاء برسانند، هر چند که زنبیل خود را برای ایستادن در صف طرح های نفتی گذارده اند.

وی، اذعان کرد که هدف شرکت های غربی در وهله نخست، تسخیر بازار کالای ایرانی بوده زیرا آنها عاشق چشم و ابروی ایرانی ها نیستند و به دنبال پر کردن جیب های خود هستند.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، افزود که در حال حاضر، دست عمده شرک تهی غربی خالی از پروژه بوده و با توجه به بازار بکر ایران ، هدف آنها کسب منافع برای خود است.

وی افزود که در شرایط کنونی صنعت نفت فاقد منابع مکفی بوده و برای توسعه طرح ها باید از محل تزریق منابع خارجی بهره برد و ادامه داد که در مرحله نخست و درصورت بازگشت شرکت های غربی، باید وزارت نفت توسعه میادین مشترک و غرب کارون را در چند جبهه در اولویت کاری خود قرار دهد.

ارسال نظر: