یادداشت//

چرا تلگرام باید فیلتر شود؟

کدخبر: 2000498

با یک جستو جوی ساده در اینترنت متوجه خواهید شد که بیش از ۸۰ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند. چرایی این که تلگرام با وجود کانا‌ل‌های غیر اخلاقی و تاثیر سوء آن در میان خانواده‎ها تا اکنون فیلتر نشده داستان پر حاشیه‌ای دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خبرگزاری بسیج نوشت: ابتدای سال جاری بود که با کندی بدون دلیل و مشکوک نرم افزار وایبر در ایران به ناگهان نرم افزار پیام رسان تلگرام جای خود را در ایران باز کرد و به سرعت در بین کاربران فراگیر شد تا به حدی که اکنون "پاول دوروف "مدیر عامل سیستم پیام‌رسانی تلگرام مدعی است بیش از 50 میلیون کاربر فعال دارد و روزانه بیش از یک میلیارد پیام در این نرم افزار رد و بدل میشود.

با یک جستو جوی ساده در اینترنت متوجه خواهید شد که بیش از 80 درصد این کاربران ایرانی هستند چرا که این یکی از معدود نرم افزارهایی است که هنوز در ایران فیلتر نشده است. چرایی این که تلگرام با وجود کانال های غیر اخلاقی فراوان و حرمت شکنی و قبح شکنی و تاثیر سوء آن در میان خانواده ‎ ها تا اکنون فیلتر نشده داستان پر حاشیه ای دارد.

اردیبهشت امسال بود که پس از سرازیر شدن ایرانیان از وایبر به سمت تلگرام، بسیاری از کاربران تلگرام خبر از مسدودسازی این شبکه موبایلی دادند و برخی اخبار هم به فیلتر شدن آن پرداخت. پس از این بود که نهاد‎های مربوطه در مورد تلگرام و خطرات آن جدی تر برخورد کردند و فیلترینگ تلگرام را کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مورد بررسی قرار داد. کار گروهی که با فراز و نشیب های چون، انفعال نسبت به موضع گیری قاطع، عدم تشکیل جلسه به علت عدم حد نصاب و موکول کردن تصمیم گیری در این خصوص به جلسات آینده همراه بود.

چهارشنبه ۶ آبان امسال جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای فیلترینگ تلگرام تشکیل شد. گزارشی از وضعیت شبکه‌های اجتماعی در این جلسه ارائه شد و تصمیم گیری در خصوص فیلترینگ تلگرام صورت نگرفت چرا که تعداد اعضای جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای رای گیری فیلترینگ تلگرام به حد نصاب نرسید و تصمیم گیری در این خصوص به جلسات آینده موکول شد . از تعداد ۱۳ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تنها ۶ نفر در این جلسه حضور داشتند.

اما در نهایت دراواخر ابان ما سال جاری این کار گروه تشکیل جلسه داد و خبر داد اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه موافق فیلترینگ هیچ شبکه اجتماعی نیستند . همچنین در این جلسه 2 مصوبه تصویب شده بود: براساس مصوبه اول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد حمایت و پشتیبانی به‌خصوص در زمینه توسعه شبکه‌های داخلی به عمل آورد. براساس مصوبه دوم، چنانچه ظرف مدت محدودی (30 روز) شبکه اجتماعی تلگرام اقدامات لازم را در خصوص حذف محتواهای مجرمانه و رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی به عمل نیاورد، شبکه مذکور مسدود می‌شود .

حال پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان برگزاری جلسه قبلی شاهد ان هستیم که کارگروه فیلترینگ جلسه‌ای در ارتباط با این موضوع تشکیل نداده و زمانی هم برای برگزاری آن اعلام نکرده است و تلگرام با تمام توان مشغول به کار است.

در اذر ماه امسال نیز فرمانده پلیس فتای نیروی انتظامی گفت: در اولین خواسته ایران از شرکت تلگرام تاکید شده است که با توجه به حجم زیاد کاربران ایرانی این شرکت، تلگرام می‌بایست اطلاعات کاربران ایرانی را کاملا محفوظ نگه دارد. علاوه بر این با توجه به قوانین جهانی بیشترین کاربران شبکه تلگرام در ایران هستند این شرکت باید اقدام به انتقال سرورهای خود به داخل خاک ایران کنند.

در جواب مدیر شرکت تلگرام عنوان کرد که به واسطه تحریم ایران قادر به انتقال سرورهای خود به داخل خاک کشورمان نیست و این در حالیست که علیرغم این تحریم‌ها، شرکت تلگرام از فضای سایبری ایران برای فعالیت در کشورمان استفاده می‌کند .

در این میان طی روز های گذشته کار بران این شبکه شاهد به روز شدن نرم افراز تلگرام بودند و به جز بالا بردن تعداد اعضای و ادمین‎های یک گروه و حذف برخی کانال‌های غیر اخلاقی تفاوت چندانی در کارکرد تلگرام مشاهده نکرده‌اند . تفاوتی که شاید انتظار میرفت به فیلترینگ هوشمند کانال‌های غیراخلاقی و مستحجن ختم شود، ولی انجام نشد.

از شواهد و اظهارات مسئولان کشور و استفاده رسمی بسیاری از نهادها، شبکه‎‎های خبری و خبرگزاری‎های کشور از تلگرام می توان برداشت کرد که حتی با تشکیل جلسات متعدد دیگر در مورد این شبکه نرم افزار تلگرام فیلتر نخواهد شد.

تعلل درساخت و راه اندازی یک نرم افزار پیام رسان ایرانی در داخل کشور در حالی است که شاهد موفقیت چشم گیر فناوری های بومی شده در کشور هستیم. سامانه سرویس اشتراک ویدیو" آپارات" یکی از همین موفقیت‎هاست که در مقابله با سایت "یتوپ" قدرتمند عمل کرده است و نیاز کشور را در این زمینه براورده و عملا فیلترینگ سایت اشتراک ویدیو یتوپ را کمرنگ کرده است.

سوال اساسی اینجاست که چرا با توجه به بیاتان مقام معظم رهبری در خصوص بومی سازی فن اوری و تاکید ایشان در دیدار اخیر بر ضرورت فعال سازی شورای عالی فضای مجازی و نیاز امروز جامعه و موفقیت فناوری‎های بومی، دولت نه تنها رویکردی برای فعال سازی این شورا ندارد بلکه عملا این نهاد را به رسمیت نمی‎شناسد و به دنبال بومی سازی و راه اندازی یک نرم افزار پیام رسان داخلی نیست.

ارسال نظر: