رئیس سابق دانشکده اقتصاد چمران اهواز در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

بودجه ۹۵ با وابستگی کامل به نفت تدوین شد/ از نفت ۴۰ دلاری در بودجه ۹۵ تعجب کردم

کدخبر: 2005500

مرتضی افقه گفت: دیپلماسی وزارت نفت کارایی لازم برای حل مشکل قیمت نفت را ندارد. قیمت نفت تا یک سال آینده بالاتر نمی‌‎آید بنابراین قیمت پیش بینی شده در بودجه بیش از حد، خوشبینانه و غیرواقعی است

مرتضی افقه، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با « نسیم آنلاین » در رابطه با ایرادات لایحه بودجه 95 گفت: متأسفانه اقتصاد ایران هم مستقیم و هم غیرمستقیم به نفت وابسته است و تا به حال اقدام جدی در این باره صورت نگرفته است تا این وابستگی از بین برود.

وی با بیان این مطلب که من این ادعا را که، بیان می‌کنند وابستگی ما به نفت کم شده است را هرگز نمی‌پذیرم، ادامه داد: در حقیقت سه منبع اصلی تأمین بودجه فروش نفت و گاز، مالیات و سایر منابع است، بنابراین زمانی که درآمدهای نفتی ما کاهش پیدا می‌کند ناچار می‌شویم که مالیات‌ها را افزایش دهیم، لذا به نظرم این موضوع مسئولین و مجریان را دچار توهم رهایی از وابستگی نفت کرده است.

وی تأکید کرد: قیمت نفت بسیار کاهش یافته و متأسفانه جایگزین‌هایی هم برای نفت نداریم، حتی به نظر من صادرات غیرنفتی هم که ادعا می‌کنند زیاد شده است بازهم به اندازه زیادی به ارزهای نفتی نیاز دارد. بنابراین زمانی که قیمت نفت پایین می‌آید به دلیل همین وابستگی مجبور هستند تا بیشتر نفت بفروشند و این هم باعث فشارآوردن بر منابع است.

این اقتصاددان در رابطه با قیمت پیش بینی شده نفت در لایحه بودجه 95 به نسیم آنلاین بیان داشت: من تعجب می‌کنم از این که دولت این چنین غیرواقعی قیمت نفت را پیش بینی کرده است، زیرا با توجه به جنگ قیمتی که با عربستان در گرفته است بعید است که قیمت نفت تا یک سال آینده بالاتر بیاید.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد چمران اهواز اضافه کرد: البته یک احتمال وجود دارد و آن این است که دولت دل به این موضوع بسته که بتواند از طریق دیپلماسی قیمت نفت را تغییر دهد، البته یک دیپلماسی مربوط به وزارت نفت است که به نظر بنده کارایی لازم برای این موضوع یعنی دیپلماسی که بتواند مشکل را حل کند وجود ندارد.

وی بیان داشت: یک دیپلماسی دیگر مربوط به وزارت امور خارجه است اما الان شواهد این را نشان نمی‌دهد که بتوان به خاطر اختلافاتی که بین ایران و عربستان در منطقه وجود دارد این نوع دیپلماسی هم بتواند کاری از پیش ببرد لذا حتی اگر دیپلماسی هم بتواند جواب بدهد این شامل حال یک سال آینده نخواهد بود بنابراین به نظر بنده دولت قیمت نفت را غیرواقعی و بیش از حد خوشبینانه پیش بینی کرده و درآمدهای دولت را در طول سال دچار مشکل خواهد کرد.

ارسال نظر: