روحانی در نشست خبری با همتای آذربایجانی؛

همکاری‌ ایران و جمهوری آذربایجان برای مبارزه با تروریسم در منطقه گسترش می‌یابد

کدخبر: 2013383

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات انجام شده با همتای آذربایجانی خود در خصوص همکاری ایران و آذربایجان در زمینه مبارزه با تروریسم گفت: دو کشور مصمم هستیم تا همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه گسترش دهیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با تأکید بر اشتراک نظر دو کشور در خصوص مسایل مهم دو جانبه ، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه همه جانبه روابط تهران - باکو را به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه دانستند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک خبری با همتای آذربایجانی خود که پس از امضای اسناد همکاری برگزار شد، با اشاره به 5 دور ملاقات و گفتگو با رییس‌ جمهور آذربایجان طی 30 ماه اخیر ، اظهار داشت: در هر دور از این ملاقات و مذاکرات، شاهد پیشرفت در سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه ایران و آذربایجان بودیم و در ملاقات امروز که پس از برجام و رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، شرایط به گونه‌ای است که می‌توانیم در همه زمینه‌ها فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم.

رییس‌ جمهوری افزود: کمیسیون مشترک دو کشور در دو سال اخیر بسیار فعال بوده است که یکی از آثار مثبت آن امضاء 11 سند همکاری بین تهران و باکو می‌باشد.

دکتر روحانی روند مذاکرات خصوصی و مشترک با همتای آذربایجانی خود را در مسایل مهم سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی بسیار مفید و سازنده توصیف کرد و اظهار داشت: امروز در زمینه مسایل ترانزیتی و کریدور جنوب به شمال با یکدیگر گفتگو کردیم و با اتصال راه‌آهن آستارا به آستارا تا پایان سال میلادی جاری شاهد تحول مهمی در این زمینه خواهیم بود.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: امروز همچنین در زمینه مسأله انرژی و بهره‌برداری مشترک از منابع نفت و گاز دریای خزر، مذاکرات سازنده‌ای انجام دادیم و مصمم هستیم در زمینه مسایل فرهنگی، دانشگاهی و گردشگری و نیز بیمه، بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بویژه در مناطق آزاد، از جمله انزلی، ارس و ماکو با یکدیگر همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو ملت، گفت: ایران و آذربایجان در زمینه مسایل دینی، مذهبی و اعتقادی و فهم از اسلام رحمانی و اسلام مودت و دوستی و همچنین در زمینه ضرورت تلاش برای مبارزه با اسلام‌هراسی در منطقه و جهان، اشتراک نظر دارند.

رییس‌ جمهوری همچنین به مذاکرات خود در خصوص همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: دو کشور مصمم هستیم تا همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه گسترش دهیم.

روحانی با اشاره به اشتراک نظر تهران و باکو در زمینه مسایل منطقه‌ای، گفت: تهران و باکو بر ضرورت گسترش رایزنی‌های هر چه بیشتر دو کشور در خصوص مسایل مهم منطقه‌ای تأکید دارند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: دو کشور معتقدند که مسایل منطقه‌ای راه‌حل سیاسی دارد و در هیچ یک از موارد، توسل به راه‌حل نظامی نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد.

روحانی همچنین از تصمیم تهران و باکو در زمینه روابط و همکاری‌های سه جانبه خبر داد و گفت: در این دیدار در زمینه همکاری و روابط سه جانبه بین ایران و آذربایجان با ترکمنستان، ترکیه، روسیه، گرجستان گفتگو داشتیم.

رییس جمهوری در ابتدای این نشست نیز سفر همتای آذربایجانی خود را در آستانه انتخابات هفتم اسفند به فال نیک گرفت و اظهار داشت: بسیار خوشحال هستیم که سفر رییس‌ جمهوری آذربایجان در هفته‌ای انجام می‌شود که در پایان آن ملت بزرگ ایران در یک رویداد بسیار مهم که به مردم‌سالاری، استقلال و حاکمیت ملی خود مربوط می‌شود، در دو انتخابات بسیار مهم شرکت خواهند کرد و همچنین این سفر در ایام نزدیک به نوروز باستانی به عنوان روز تاریخی و فرهنگی مشترک بین دو ملت و همه ملت‌هایی که در حوزه تمدنی این روز قرار دارند، انجام می‌شود.

ارسال نظر: