در سالگرد ترور نمتسوف برگزار شد:

بزرگ‌ترین گردهمایی مخالفان دولت روسیه

کدخبر: 2014639

حدود ۳۰ هزار نفر روز شنبه در یک راهپیمایی در پایتخت روسیه در سالگرد ترور بوریس نمتسوف رهبر مخالف دولت این کشور یاد وی را گرامی داشته و شعار دادند روسیه آزاد خواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، این راهپیمایی بزرگ‌ترین گردهمایی مخالفان دولت روسیه از زمان حضور تعداد مشابهی از این مخالفان در تجمع مربوط به تشییع جنازه بوریس نمتسوف دو روز بعد از ترور وی در پلی در نزدیکی کاخ کرملین است.

وقوع این ترور در نزدیکی مرکز قدرت روسیه در عین مرعوب کردن حامیان مخالفان دولت این کشور خشم آنها را نیز در پی داشت.

نمتسوف در زمان ریاست‌جمهوری بوریس یلتسین، سمت معاون نخست‌وزیر را داشت اما در دوران ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین تبدیل به یکی از منتقدان سرسخت وی شد.

مقام‌های شهر مسکو از اعطای مجوز به مخالفان این کشور به منظور برگزاری مراسم یادبود در پل محل ترور بوریس نمتسوف خودداری کردند اما برگزاری تجمع دیگری در مکانی دیگر در مرکز مسکو را تایید کردند.

ساعاتی پس از این تجمع هزاران تن از این پل بازدید کرده و در یک بنای یادبود موقت برای نمتسوف دست گل قرار دادند.

همچنین جان تف، سفیر آمریکا در روسیه نیز با گذاشتن حلقه گلی در پل محل ترور نمتسوف، گفت که من آمده‌ام تا اظهار امیدواری کنم رویاهایی که بوریس نمتسوف در سر داشت در روسیه به حقیقت تبدیل خواهد شد.

همچنین سفرای کشورهای اتحادیه اروپا نیز برنامه‌ریزی کردند تا امروز در محل این پل به نمتسوف ادای احترام کنند.

مخالفان روسیه در طی حدود 15 سال تصدی ولادیمیر پوتین بر قدرت تحت فشارهای زیادی قرار گرفتند و در اکثر اوقات مجوزی به تجمع‌های آنها از سوی مقام‌های دولت پوتین داده نمی‌شود.

همچنین ایلیا یاشین، یک فعال مخالف دیگر دولت روسیه گفت: مطالبه کلیدی امروز ما اصلاحات دموکراتیک در روسیه است به نحوی که جلوی ترورهای سیاسی را گرفته و درهنگام نیاز به تغییر دولت بتواند انتقال قدرت صلح‌آمیز را تضمین کند. ما می‌خواهیم روسیه را تبدیل به کشوری کنیم که نمتسوف برای آن جنگیده و جانش را برای آن داد.

همچنین تجمع‌های دیگری به یاد بوریس نمتسوف در ده‌ها شهر دیگر روسیه شامل سن‌پترزبورگ که در آن تجمعی با حضور حدود دو هزار تن برگزار شد، بودیم. اکثر این تجمع‌ها با حضور تعداد کمی از شرکت‌کنندگان برگزار شدند.

در حال حاضر رهبران اپوزیسیون هم‌پیمان نمتسوف بر انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر آینده در روسیه تمرکز کرده‌اند.

میخائیل کاسیانوف که در اولین دوره ریاست‌جمهوری پوتین نخست‌وزیر روسیه بوده و بعدا به مخالفان پیوست، گفت: ما به طرحی که سال گذشته میلادی به همراه بوریس نمتسوف آغاز کردیم ادامه می‌دهیم یعنی تغییر مسیر سیاسی کشورمان از طریق انتخابات.

وی افزود: ما در تدارک برای تبدیل کردن شبه انتخابات برگزار شده از سوی پوتین به یک انتخابات صحیح و عادلانه هستیم.

این در حالی است که تاکنون در پرونده ترور نمتسوف پنج متهم دستگیر شده‌اند که همه آنها چچنی هستند.

همچنین اعلام شده که کسی که به نمتسوف شلیک کرده یکی از افسران نیروهای امنیتی تحت کنترل رمضان قدیروف، رهبر چچن بوده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: