اتفاقات خوب و بد سینما در بهمن ۹۴؛

آرزوی عجیب ‌حاتمی‌کیا برای رئیس سازمان سینمایی

کدخبر: 2018946

بهمن ماه ۹۴ با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ حواشی زیاد جشنواره فیلم فجر امسال و فیلم قرآنی این جشنواره تا آرزوی حاتمی‌کیا برای رئیس سازمان سینمایی کشور.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سال 94 با همه تلخی ها و شیرینی هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ سالی که باعث خنده و یا گریه اهالی سینما و علاقه مند به این حوزه بود.

« نسیم آنلاین »، طی گزارش های متعددی به اتفاقات خوب و بد حوزه سینما در سال 94 پرداخته و یازدهمین گزارش آن مربوط به اتفاقات بهمن ماه سال 94 است که با هم می خوانیم:

فریبرز صالح، کارگردان «سفیر» درگذشت

اول بهمن ماه بود که رسانه ها خبر از درگذشت فریبرز صالح، کارگردان فیلم ماندگار «سفیر» می دادند، وی به‌‌دلیل هوای بد تهران دچار مشکل تنفسی شد و صبح امروز در بیمارستان درگذشت .

اسماعیل فریبرز صالح متولد 1323 در تهران، فعالیت سینمایی را از سال 1347 با بازی در فیلم «کشتی نوح» به کارگردانی خسرو پرویزی آغاز کرد و مدتی نیز به کار دوبلهٔ فیلم مشغول بود. او در سال 1349 به انگلستان رفت و در زمینه سینما مطالعه و تحصیل کرد و در سال 1351 به ایران بازگشت و با ساختن فیلم کوتاه «کتیبه» در سال 1353 در تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد .

صالح در سال 1361 «سفیر» را به‌عنوان اولین فیلم سینمایی‌اش کارگردانی کرد که این فیلم از اولین تجربه‌های مهم سینمای ایران در پرداختن به‌ تاریخ اسلام و یکی از ماجراهای منتهی به‌ عاشورای حسینی محسوب می‌شود و هنوز هم به‌عنوان یکی از ماندگار‌ترین آثار سینمای ایران در این حوزه به‌شمار می‌آید که با امکانات اوایل انقلاب به خوبی به تصویر کشیده شد .

او که بعد از ساخت «سفیر» دیگر این نوع تجربه را تکرار نکرد و فقط دو فیلم «مرگ پلنگ» (1368) و «شیخ مفید» (1374) را ساخت، اظهار کرده بود: ساخت فیلم‌هایی مانند «سفیر» به‌دلیل هزینه سنگینش باید متقاضی‌ داشته باشد. ضمن این‌که معتقدم این‌گونه آثار یا نباید ساخته شود یا اگر ساخته می‌شود، باید در شأن شخصیتی باشد که به آن پرداخته می‌شود .

فریبرز صالح که در سال‌های آخر زندگی، دور از هیاهوی پایتخت در شمال کشور زندگی می‌کرد، در آخرین گفت‌وگویش، از آماده بودن فیلمنامه‌ای درباره یکی از یاران امام حسین (ع) خبر داده بود و با امیدواری از فراهم شدن شرایط تولیدش، به ایسنا گفته بود: سال‌ها پیش به سفارش آقای ضرغامی که علاقه‌مند بود کار درخور توجهی مانند «سفیر» ساخته شود، فیلمنامه «روز بعد» را درباره «زهیر بن قین» یکی از 72 نفر از یاران امام حسین (ع) نوشتم و در حالی که کد تولید سیما فیلم را نیز گرفته بود، اما به نتیجه نرسید.

جمال اجلالی در بیمارستان بستری شد

همان روز جمال اجلالی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که مدتی است مقابل دوربین سریال در دست تولید «دور دست‌ها» قرار دارد، صبح دیروز بر اثر سر درد و فشارخون بالا در بیمارسان بستری شد .

بگفته تهیه کننده سریال «دور دست‌ها»، آقای اجلالی صبح روز جمعه و پیش از گریم، ابراز سر درد شدید کرد و از آنجایی که سابقه فشار خون داشت و چند روزی هم قرص‌های فشار خونش را مصرف نکرده بود، به بیمارستانی در شهرستان جویبار منتقل شد. در زمان بستری و با کاهش سطح هوشیاری، پزشکان بیمارستان جویبار تشخیص دادند که آقای اجلالی به بیمارستان بوعلی سینای ساری که از تجهیزات بهتری برخوردار بود، منتقل شود. با انتقال ایشان به این بیمارستان، پس از انجام آزمایشات و سی تی اسکن مغزی، پزشکان اعلام کردند که او دچار خونریزی و سکته مغزی شده است .

فریبا توکلی ادامه داد: اجلالی در کما نیست و با سطح هوشیاری 10 در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بوعلی سینای ساری، تحت نظر پزشکان قرار دارد .

این تهیه کننده یادآور شد: قرار بود روز گذشته با حضور آقای اجلالی در لوکیشین کارخانه روغن سازی، سکانس گفتگو مراد (جلال اجلالی) با رسول ( دانیال حکیمی) فیلمبرداری شود .

توکلی تصریح کرد: با توجه به اعلام نظر پزشکان مبنی بر اینکه پس از انتقال به بخش، ایشان باید یک ماه استراحت مطلق کنند، بنابراین بازی او در سریال «دور دست‌ها» پایان می‌بابد چرا که تصویربرداری این سریال تا پایان همین هفته 9 بهمن در منطقه جویبار به پایان خواهد رسید .

توکلی در پایان یادآور شد: به لحاظ حرفه‌ای، هزینه‌های درمانی آقای اجلالی تا الان توسط گروه پرداخت شده است و امیدوارم آقای اجلالی هر چه با سلامتی ار بیمارستان مرخص شود .

«فروشنده» فرهادی متوقف شد

پنجمن بهمن ماه خبر توقف فیلمبرداری فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی روی خروجی رسانه ها رفت.

حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری «فروشنده» در یادداشتی در یکی از شبکه های اجتماعی، آورده است: «فعلاً فیلمبردارى فیلم فروشنده متوقف شده ، ولى خب باید به زودى کار را ادامه بدهیم ، به خاطر یدى هم که شده باید این کار را تمام کنیم ولى نمى دانم اصغر فرهادى طفلى چطور مى تواند براى شروع فیلمبردارى فرمان بدهد صدا ..... و ما چگونه مى توانیم جلوى اشک مان را بگیریم وقتى صداى مهربان یدى را نمى شنویم که ... ضبط مى شود ...».

فیلمبرداری فیلم سینمایی «فروشنده» عنوان تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی که از دو ماه پیش تاکنون آغاز شده است و به دلیل فوت ناگهانی یداله نجفی، صدابردار پیشکسوت این فیلم متوقف شد .

گروه تولید «فروشنده» هنوز صدابرداری را جایگزین مرحوم یداله نجفی نکرده‌اند و به همین دلیل فیلمبرداری تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود .

پیش از این روابط عمومی پروژه «فروشنده» اعلام کرده بود که فیلمبرداری این فیلم سینمایی حداقل سه و ماه نیم به طول می‌انجامد و همین امر مانع حضور این فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد .

مرحوم نجفی مدیر صدابرداری «فروشنده» مشغول صدابرداری فیلم سینمایی «فروشنده» بود که عصر روز شنبه 3 بهمن‌ماه بر اثر سکته قلبی دیده از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت .

گفتنی است، 24 بهمن ماه کمپانی فیلم «ممنتو» که مسئولیت توزیع بین‌المللی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را بر عهده دارد، در جریان «بازار فیلم اروپا» در جشنواره فیلم برلین، قرارداد نمایش این فیلم را با توزیع‌کنندگانی از کشورهایی چون ایتالیا، سوئیس، ژاپن، کره‌جنوبی، لهستان، پرتغال، یونان و همچنین کمپانی توزیع‌کننده فیلم در خاورمیانه منعقد کرد .

ظاهرا این فیلم در بازار جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بدون عنوان عرضه می‌شود، گرچه پیش از این نام «فروشنده» از سوی سازندگان برای این اثر سینمایی انتخاب شده بود .

در این فیلم بازیگران مورد نظر فرهادی یعنی ترانه علیدوستی (بازیگر فیلم درباره الی) و شهاب حسینی (بازیگر فیلم برنده خرس طلای برلین و اسکار خارجی جدایی) نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌اند .

ابهامات عجیب جدول کاخ جشنواره فیلم فجر

شش بهمن ماه بود که اولین حاشیه های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خودش را کم کم نمایان کرد؛ چرا که صبح همان روز دومین نشست خبری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. انتهای این نشست جدول فیلم‌هایی که در سینماهای کشور اکران می‌شود در اختیار خبرنگاران قرار گرفت .

اما در جدول نمایش برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره جشنواره فیلم فجر ابهاماتی است که ضرورت پاسخ‌گویی مدیران و برنامه ریزان امسال جشنواره را برای این شکل برنامه ریزی بیشتر می‌کند .

با نگاهی به جدول جشنواره مشاهده می شود که افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با یک فیلم مستند شروع می‌شود . «اهالی خیابان یک طرفه» به کارگردانی مهدی باقری، ساعت 14:30 دوشنبه 12 بهمن‌ماه خواهد بود. این فیلم سال گذشته در جشنواره حقیقت، اولین رونمایی خود را داشته است و ضرورت افتتاح جشنواره با این فیلم مشخص نیست .

علاوه بر آن با اینکه اهمیت بخش مستند برای سینمای ایران بر کسی پوشیده نیست اما برخی معتقدند چینش بخش مستند در ابتدای نمایش هر روز جشنواره فیلم فجر باعث کم رونق شدن این بخش می‌شود. چون اکثر این مستند‌ها در جشنواره سینما حقیقت رونمایی شدند و اهالی رسانه هم، پیش از این، به صورت مفصل‌تری به آن پرداخته اند و از همین اکنون می‌توان پیش بینی کرد که احتمالاً سالن سینمای برج میلاد در ساعت خوب 14:30 که می‌شد فیلم دیگری را در آن اکران کرد، خالی از تماشاگر باشد. علاوه بر آن سانس بعدی فیلم‌ها هم به «هنر و تجربه» اختصاص پیدا کرده است که باز هم مشتری خاص و محدودی دارد و با این حساب جشنواره عملا تا ساعت 18:30 خلوت خواهد بود .

ضمن اینکه طبق این برنامه‌ریزی، فیلم‌های سودای سیمرغ که مهمترین بخش دوره‌های جشنواره فیلم فجر بوده است و عوامل فیلم‌ها و اهالی رسانه منتظر رونمایی این فیلم‌ها هستند از غروب هر روز شروع می‌شود. ساعت نمایش فیلم‌های سودای سیمرغ از ساعت 18:30 شروع می‌شود و تا پاسی از شب، سه فیلم دیگر نمایش داده می‌شود .

سانس های نمایش فیلم‌ها، 21 ، 22:30 و 24 است. به این ترتیب فاصله یک سانس با سانس دیگر 90 دقیقه است. علاوه بر اینکه احتمالا زمان خیلی از فیلم‌ها بیشتر از 90 دقیقه باشد؛ زمان جابه‌جایی تماشاگران و ورودی و خروجی تماشاگران و فیلم‌ها هم ظاهرا در نظر گرفته نشده است که با احتساب این زمان‌ها، احتمالا اصحاب رسانه در برخی از روزها که سانس 24 هم وجود دارد باید تا ساعت 3 بامداد در جشنواره باشند و احتمالا در ساعات اولیه صبح هم برای پوشش اولین نشست خبری در برج میلاد حاضر باشند. اتفاقی که باعث فروکاست فعالیت رسانه‌ها بعد از چند روز ابتدایی خواهد شد. این زمانبندی در حالی صورت گرفته است که روال سال های گذشته به شکلی بود که عموماً بعد از نمایش هر فیلم زمانی برای پذیرایی و استراحت تماشاچی در نظر گرفته می‌شد .

از نکات قابل تامل این جدول این است که چهار فیلم احتمالاً بحث برانگیز جشنواره، یعنی «لانتوری»، «اژدها وارد می‌شود » ، « یتیم‌خانه ایران» و «رسوایی 2» در ساعت صفر بامداد رونمایی می‌شوند .

طبق برنامه ریزی امسال، ابهام دیگری هم به خاطر ابداع جداسازی نشست خبری از نمایش فیلم ایجاد شده است. نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر صبح هر روز خواهد بود. با احتساب این‌که عوامل فیلم برای نمایش فیلم‌هایشان به کاخ اصلی جشنواره یعنی برج میلاد می‌آیند تا شاهد اولین رونمایی فیلمشان باشد و اینکه بنا به برنامه ریزی امسال باید بر فرش قرمز کاخ مردمی جشنواره یعنی پردیس ملت، حاضر شوند. حضور بار سوم آن‌ها در نشست‌های خبری از همین اکنون کمی با اما و اگر همراه است. در سالهای قبل که یک بار لازم بود عوامل فیلم‌ها برای نمایش و نشست خبری شان به کاخ جشنواره بیایند، حضور کج‌دار و مریزی و عموماً ترکیبی نسبتاً ناقص از برخی از آن‌ها مشاهده می‌شد، حالا باید دید برای امسال این وضعیت چگونه خواهد بود .

البته جداسازی زمان برگزاری نشست خبری فیلم‌ها از زمان اکران باعث شده است که برخی اصحاب سینما از اینکه نمی‌توانند دریافت مستقیمی بلافاصله بعد از تماشای اثر خود داشته باشند، گلایه کنند و اعتراضی ملایم داشته باشند به اینکه لذت و حال و هوای گفت وگوی داغ بعد از تماشای اثر خود و مخاطبی که مستقیم از سالن نمایش به سالن گفت وگو می‌آید را احتمالاً دیگر تجربه نخواهند کرد. تضمینی وجود ندارد که مخاطبی که فیلمی را یک روز قبل تماشا کرده در نشست خبری روز بعد هم پرفروغ حاضر شود .

با نگاهی به این جدول دیده می‌شود که یک بخش مبهم دیگر هنوز باقی مانده است. نشست خبری فیلم‌هایی که در روز بیست و یک بهمن به نمایش در می‌آیند چه روزی خواهد بود.

مورد عجیب حذف «هیهات» از جشنواره فیلم فجر

10 بهمن ماه و تنها یک روز باقی مانده به برگزاری افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر باز هم حاشیه جدید برای این جشنواره ایجاد شد؛ چرا که رسانه ها خبر از حذف «هیهات» از جشنواره داشتند.

فیلم «هیهات» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی دانش اقباشاوی، هادی مقدم‌دوست، روح‌الله حجازی و هادی نائیجی،در موعد مقرر فرم حضور در جشنواره را پر کرده بود. در موعد تحویل فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره برای بازبینی فیلم، 55 دقیقه آن می‌رسد و تهیه‌کننده فیلم به روال همیشه جشنواره فجر قول رساندن کامل فیلم به جشنواره را می‌دهد. اما گفته می‌شود +دبیر جشنواره بنابر یک حدس شخصی، به این نتیجه می‌رسد که فیلم نخواهد رسید و جلوی نمایش فیلم برای اعضای هیئت انتخاب را می‌گیرد وبه این ترتیب فیلم عملاً حذف می‌شود، در حالی که به دلیل ماهیت اپیزودیک کار، هیئت انتخاب مایل به دیدن و رای گیری درباره فیلم بوده‌اند .

گفته می‌شود چندی بعد بنا به رایزنی‌های عوامل فیلم، فیلم تقریبا کامل شده دوباره به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود، هیئت داوران دوباره جمع می‌شوند و بنا به اکثریت آرا، فیلم را برای حضور در بخش سودای سیمرغ انتخاب می‌کنند. اما دبیر جشنواره با این استدلال که 22 فیلم سودای سیمرغ انتخاب شده است، مانع حضور فیلم در جشنواره می‌شود و به این ترتیب فیلم دوباره از حضور در جشنواره محروم می‌شود .

چند روز بعد پیشنهاد حضور در بخش خارج از مسابقه به فیلم داده می‌شود که با نظر مساعد عوامل فیلم مواجه می‌شود، اما بلافاصله خبر می‌رسد که دبیر جشنواره با این پیشنهاد هم مخالفت کرده است .

دلیل مخالفت‌های چندباره دبیرجشنواره فیلم فجر با حضور این فیلم در جشنواره مشخص نیست.اما مشخص است که عدم حضور یک تجربه جدید از 4 کارگردان جوان و خوش‌ذوق سینمای اجتماعی نوین ایران، اتفاق خوبی برای سینمای ایران نیست.به ویژه اینکه «هیهات» در شرایط ویژه‌ای تهیه‌ شده است .

جنتی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از تشکیل کمیته پسابرجام در سینما گفت

11 بهمن ماه بود که مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با سخنرانی علی جنتی، حجت الله ایوبی و تنی چند از اهالی سینما و همچنین معرفی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره در تالار وحدت برگزار شد. با سرود ملی و قرائت همخوانی قرآن آغاز شد .

برگزیدگان بخش مواد تبلیغاتی سینما

هیات داوران بخش تبلیغات سینما (عکس، پوستر، آنونس) متشکل از غوغا بیات و مصطفی خرقه پوش، علی وزیریان، بهرام عظیمی و رضا حداد برندگان این بخش را به این ترتیب اعلام کردند .

ضمن تقدیر از جلال حمیدی برای عکاسی فیلم «ارغوان»، سیمرغ بلورین به محمد بدرلو برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اهدا شد .

جلال حمیدی از انجمن عکاسان سینمای ایران و دبیر تبلیغات جشنواره فجر تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که بخش عکس به ارج و قرب قبلی آن بازگردد .

ضمن تقدیر ویژه از معین کریم الدینی برای آنونس و تیزر فیلم «آتلان»، سیمرغ بلورین تقدیم می شود به محسن امیر یوسفی برای فیلم «خواب تلخ»

ضمن تقدیر ویژه از طه ذاکر برای پوستر فیلم «خواب تلخ»، سیمرغ بلورین تقدیم شد به علی باقری برای فیلم «من می خوام شاه بشم»

تشکیل کمیته پسابرجام در سینمای ایران

علی جنتی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم به ایراد صحبتهایش پرداخت که بخشی از سخنان وی بدین شرح بود:

امسال بیش از 200 فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که چنین آماری در هیچ دوره ای وجود نداشته است. این نکته نشان‌گر این که سینمای ما از تحولات بوجود آمده در سطح کلان و سیاستهای سینمایی، امیدوارتر از گذشته به جلو حرکت می‌کند . این در حالی است که تنها 30 فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است و تهیه کننده بقیه فیلمها تولید در بخش خصوصی یا در نهادها غیر دولتی بوده است . این یکی از آمال دیرینه ما بوده است تا بخش غیر دولتی با تمام ظرفیت در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری کند و اینک شاهد بارقه های این جریان هستیم .

جنتی اضافه کرد: اگر هنرمند در برابر شکاف‌ها و ناهنجاری‌های آزار‌دهندة اجتماعی سکوت کند پس چه کسی باید آنها را فریاد کند تا دیگران چاره‌ای بیندیشند؟ آری، دیدن برخی از صحنه‌ها بر پردة سینما ممکن است نازیبا و ناراحت‌کننده هم باشد و حتی اثراتِ نامطلوبی بر برخی طیف‌ها بگذارد اما دست‌کم وجدانِ عمومی را نسبت به حقایقِ موجود و وقایعِ زیرپوستی روشن می‌کند .

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: فشار روانیِ ناشی از ناهنجاری‌های اجتماعی از نگاهِ تیزبین و ذهنِ خلاق هنرمندِ متعهد دور نمی‌ماند و به تصویر درمی‌آید. من نام آن را «دغدغة روشنگرانة سینماگرِ متعهد» می‌گذارم .

عضو شورای عالی سینما اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر، به عنوانِ جشنِ مردمی سینمای ایران از زد و بندهای سیاسی به دور است. در جشنواره این دوره شاهد افزایش چشمگیرِ تولید فیلم‌های با موضوع انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن خواهیم بود. فیلم‌هایی که به موضوعات مهم در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی، رویدادهای حین و بعد از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و جانبازان و حتی مسائل منطقه‌ایِ ناشی از انقلاب اسلامی پرداخته‌اند .

عضو کابینه دولت یازدهم به زمان و دوره پسا تحریم و پسا برجام هم اشاره کرد و گفت: شرایط مستعدِ پسابرجام، موقعیت ممتازی برای سینمای ایران است؛ از این رو برای بهره‌برداری از این موقعیت ویژه، انجام تحولات ساختاری در بخش بین‌الملل سینمای ایران الزامی است .

جنتی تاکید کرد: باید با تشکیل کمیته پسابرجام در حوزة سینما، اقدامات جزیره‌ای و پراکنده متوقف و برنامه‌ریزی متمرکز و اقدام موثر و در خورِ سینمای ایران انجام پذیرد .

انیمیشن مستحق چنین بی‌حرمتی است؟

12 بهمن ماه بود که در پی رفتار تبعیض آمیز اخیر مدیران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با عوامل آثار انیمیشن در جشنواره و عدم دعوت ایشان به مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی و همچنین کیفیت حضور این آثار در جشنواره سی و چهارم، تولیدکنندگان این 8 اثر با انتشار نامه ایی سرگشاده به این رفتارها اعتراض کردند . متن کامل این نامه به شرح زیر است : جشنواره فجر با احتمال بارش کوفته قلقلی !

شلوغی سالن افتتاحیه‌ی جشنواره فیلم فجر ، صدای چلیک چلیک دوربینها، بوی تند ادکلن بازیگران و لباس‌های مرتبشان، اجازه نمیدهد کسی به فلسفه‌ی جشنواره فکر کند. به اینکه قرار بود جشنواره فجر به اعتلای سینما بیانجامد . ایجاد شد تا رونقی بر صنعت سینما شود. تا بتواند سره از ناسره تفکیک نماید و فرهنگ متعالیمان را معرفی کند. و به ما فیلمسازان مسیر درست سینما را نشان دهد.جشنواره ای پر رونق که برای بسیاری از فیلم‌ها، تبدیل به هدف شده است. از ماهها قبل کلید می‌خورند تا به فجر برسند و ستاره‌هایشان روی فرش قرمز بروند .

اما سینما منحصر به فیلمهای زنده نیست. در دنیا، سینمای انیمیشن گیشه را قبضه می‌کند و دایره‌ی مخاطبین بیشتری را هدف می‌گیرد . صنعتی که هنوز طعم آن را درست نچشیده‌ایم، مگر چند کامی که به شیرینی از آن ستانده‌ایم. سال گذشته علی‌رغم بی‌مهری جشنواره سی‌وسوم، انیمیشن شاهزاده‌ی روم برخلاف پیش‌بینی‌ها، چندین برابر فیلم‌هایی فروخت که بازیگرانش روی فرش‌ها غلت میزدند و سیمرغ‌ها برایشان تنبک !

ابتدای امسال، از سمت سازمان سینمایی، سال انیمیشن نامگذاری شد، و این نقطه‌ی امیدی بود برای این صنعت که مسئولین هم اهمیت موضوع را دریافته‌اند و قرار است جدی گرفته شویم. پس از آن، با ورود بی‌سابقه‌ی هشت اثر به جشنواره مواجه شدیم که در تاریخ جشنواره تاکنون،حداکثر با سه اثر انیمیشن روبرو بوده‌ایم. لذا دبیر جشنواره در نشست اول مژده‌ی نگاهی ویژه‌ به تاسیس بخش انیمیشن داد، و تاکید نمود که امسال برای این حوزه برنامه‌ها داریم. همگی تصور کردیم منظورشان از ویژه یعنی خوب !

با شروع نشست‌ها و اعلانات جشنواره کم‌کم نگران شدیم، چراکه خبری از انیمیشن، نحوه‌ی داوری‌اش، هیأت داورانش، اکران‌هایش و دعوتنامه یا حتی کارت تردد در جشنواره نشد. حتی متوجه شدیم ده روز از تحویل DCP برخی از کارهایمان گذشته ولی هنوز در کشوی لابراتوار خاک می‌خورد !

کم‌کم مفهوم نگاه ویژه را دانستیم، چون کلمه‌ی ویژه دو لبه دارد. یعنی از تمام سال‌های گذشته مهجورتر. این است سال انیمیشن! این است توجه ویژه به صنعتی که چند ماه از اعاده‌ی حیثیت سالن‌های سردش، با فروش چهار میلیاردی شاهزاده‌ی روم می‌گذرد. اهالی هشت انیمیشن سینمائی حاضر در فجر، حتی شب گذشته در افتتاحیه‌ی جشنواره هم سهمی نداشتند! سوال اینجاست، در افتتاحیه‌ای که هنوز تنور جشنواره گرم نشده دعوت نبودیم، آیا در اختتامیه‌ برای ما صندلی خالی دارید؟! آیا انیمیشن برادر خوانده‌ی سینماست که مستحق چنین بی حرمتی‌ست؟! آیا باز هم قرار است با فروش گیشه‌ و استقبال صاحبان اصلی جشنواره یعنی مردم، انیمیشن را به آغوش بکشید؟ !

مگر یک دعوت محترمانه و یا تخصیص یک سیمرغ بی‌جان، هزینه‌ی زیادی ست که در قبالش توسعه‌ی این صنعت دانش بنیان ، جذب سرمایه‌های خصوصی ، و ژست حمایت از آن را به همراه دارد؟ مگر امسال بهترین فرصت برای این اقدام جریانساز نیست؟

فرش قرمز و جایزه‌ها که عموما به ستاره‌ها می‌رسد برای ما دغدغه‌ای نیست. اما احترام و توجه به یک صنعت عظیم و جوان، که در جدال جذب سرمایه‌ها و کسب بازار خود است، بزرگترین خداقوت به سازندگان خط شکنی‌ست که نه به مانند فیلم‌های زنده چند ماه، بلکه در دوره‌های سه ساله موفق به تولید سینمائی انیمیشن می‌شوند! مگر یک فیلم‌ساز انیمیشن چند بار در عمر کاری‌اش موفق به جذب سرمایه و حضور در فجر می‌گردد؟ مگر با بایکوت و ندادن اکران برج میلاد و نشست خبری به رویدادی مهم، که صدایش هم به جایی نمی‌رسد، در آینده چیزی جز سرزنش تماشاچیان پرشورش را در گیشه برای خود خواهید خرید؟ !

شمقدری: دنبال این بودیم که اگر می‌شود یک اسکار هم بگیریم

جواد شمقدری 15 بهمن ماه در سومین شب از برگزاری جشنواره فیلم فجر با حضور در برج میلاد کاخ جشنواره، میهمان ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد.

رئیس سابق سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید اگر آقای بهشتی امروز دوباره مدیریت سینمایی کشور را برعهده داشتند، این سیاست ها را عوض نمی کردند، عنوان کرد: وقتی از سیاست های امروز دفاع می کنند یعنی اگر امروز آقای بهشتی هم اسکان مدیریت سینمایی کشور را برعهده داشت تغییر رویکردی را شاهد نبودیم. خطای بزرگ را هیچگاه نمی توان مجدد اصلاح کرد .

وی ادامه داد: به نظر می رسد دوستان متاسفانه مباحث سینما را با مباحث سیاست اقدام می کنند و کسی حرفی درخصوص سینما می زند، با رویکردهای سیاسی او تعبیر می کنند. ما باید سینما را تخصصی بررسی کنیم .

شمقدری بیان داشت: اگر ما اعتراف به خطای جدی مان نکنیم یعنی امروز هم اگر بودیم همان سیاست ها را پی می گرفتیم. در همان مقطع نیز مخاطب سینمای ایران در حالی که تلویزیون ما بسیار محدود بود، تنها 20 درصد مردم ایران سینما می رفتند. لذا من فکر می کنم در همه بحث های ما همواره یک حلقه مفقوده ای به نام مخاطب بوده است. آن زمان 80 درصد سینما خالی بود و امروز 95 درصد .

شمقدری در پاسخ به این سوال که اگر سینمای جشنواره ای اشتباه بوده پس چرا خود این سیاست را ادامه دادید گفت: زمانی که من آمدم اولین مدیری بودم که سعی کردم ریل سینمای ایران را تغییر دهیم. اینکه این تغییر ریل به کدام مسیر باید باشد اختلاف نظر است، اما ما نظر خود را داشتیم. این تغییر مسیر نیز نیاز به یک دوره زمانی داشت .

وی درخصوص فیلم «جدایی نادر از سیمین» و کوشش او برای دریافت جایزه اسکار پاسخ داد: ما گفتیم سیاستی که فیلم «دایره» را به جشنواره های جهانی می فرستد، تغییر مسیر دهیم و به «جدایی نادر از سیمین» برسانیم. ما سعی کردیم در همه حوزه ها شرایط را ارتقا دهیم و مثلا فیلم نماینده ما در جشنواره های خارجی کف اش به فیلم به «رنگ خدا» برسد و فیلم هایی باشد که آرمان های کشور ما را به جهانیان معرفی کند.

رئیس سابق سازمان سینمایی پاسخ داد: ما سیاست سینمایی را از برلین به سمت اسکار تغییر ندادیم. درواقع به دنبال این بودیم که اگر می شود یک اسکار نیز بگیریم! برای من این مسئله یک مسئله آرمانی نبود . صرفا گفتیم از این فرصت استفاده کنیم و همه چی دست به دست هم داد تا اسکار بگیریم .

شمقدری ادامه داد: سینمای ایران در بسیاری از شاخصه ها و معیارها دچار مشکل است و اینها ریشه در گذشته دارد. سینمایی که دولت مجبور است 30 میلیارد تومان هزینه خرج ساخت فیلمها کند و به بازگشت آن اصلا فکری نکند. البته این رقم بسیار کم است اگر به برگشت آن فکر شود. امروز برخی فیلم های ما 0.1 درصد مخاطب دارد. بحث درباره تعداد سالن سینما در این موارد بحث انحرافی است. ایرادات بزرگتری وجود دارد. سینمای ایران نتوانسته یک پیوند عمیق و عاطفی با خواستگاه های فکری و آرمانی ملت ایران در طی سال های متمادی دست پیدا کند .

وی نهایتا بیان داشت: بسیاری از آئین نامه های سینمایی ایران برای دهه 60 است و نیاز به بازنگری دارد. این بازنگری نیز باید در شورای عالی سینما صورت گیرد .

نه به ایوبی کار دارم نه جنتی؛ با روحانی کار دارم/ دوباره مسئولین شمالند و جنگ در جنوب

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم «بادیگارد» 17 بهمن ماه بعد از حضور در نشست خبری جشنواره در درجمع خبرنگاران حاضر شد و گفت:‌ حرف ما در سینما باید حرف روز باشد و الان یکی از مهم‌ترین حرفهای کشور ما موضوع سوریه است. شما نگاه بکنید دم در همین سالن برای حفظ امنیت گیت اشعه ایکس گذاشته‌اند. الان داعش نزدیک کشور ما شده است و ما دمِ در کشورمان گیت اشعه ایکس گذاشته‌ایم. خدا کند که فیلمسازهای ما متوجه این موضوع بشوند و فیلم‌های خود را متوجه این وضعیت خاص کشور کنند. اما متاسفانه می‌شنویم که آثاری که درباره این موضوع ساخته شده هم وارد جشنواره نشده است. 90 درصد فیلمها متوجه این خطر نیستند و بی‌توجهی به این بچه‌های رزمنده یک ظلم بسیار بزرگ است .

حاتمی‌کیا ادامه داد: این توجیه درست نیست که ممکن است این آثار به خوبی نتواند موضوع را نمایش دهند. اتفاقا باید این آثار ساخته شوند و باید فیلمسازی که خطر را پذیرفته و برای فیلمسازی به عراق رفته تشویق شود و باید به کار او توجه کرد. من نمی دانم در این ساختار چگونه برنامه ‌ریزی می‌شود که لزوماً 10 تا یا 20 تا فیلم وارد مسابقه شوند. باید این بچه‌ها بیایند و کارشان دیده شود. به‌خصوص فیلمسازی که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترورش وجود دارد. باید برای اینها احترام قائل شویم. این که اینها در حاشیه جشنواره باشند درست است؟ من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای جنتی. با آقای روحانی کار دارم که در این موضوع هست. چطور می‌شود که فیلمهای اینگونه وارد مسابقه نمی‌شوند،‌حتی اگر ضعیف باشند. اما بهرحال این موضوع،‌موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال می ایستند،‌ در حالی که در جنوب جنگ است. خطر دم در این کشور است و دوباره دارد همان قصه تکرار می شود و دوستان متوجه نیستند .

کارگردان فیلم سینمایی بادیگارد در پاسخ به این سئوال که چرا تا به‌حال برای تهیه مستند به سوریه نرفته است، در حالی بغض کرده بود گفت:‌به والله می خواستم به سوریه بروم و امروز می‌خواستم تهران نباشم،‌اما نشد .

یکی از خبرنگاران از حاتمی کیا پرسید که شنیده شده شما در جشنواره سال آینده با فیلمی مربوط به مدافعان حرم به جشنواره بیایید که وی پاسخ داد:‌ هیچ برنامه خاصی در این موضوع ندارم و هیچ چیز مشخص نیست .

کارگردان سینمای ایران ادامه داد: ای کاش توری برای دوستان فیلمسازمان بگذارند تا با فضایی مانند سوریه از نزدیک آشنا بشوند، البته می‌دانم که این موضوع بسیار سخت است، و شرایط امنیتی خاصی دارد اما کاش امثال قاسم سلیمانی ها شرایطی را فراهم می‌کردند که چنین اتفاقی بیفتد .

منوچهر محمدی: از شورای عالی سینما استعفا می‌دهم

20 بهمن ماه خبر استعفای منوچهر محمدی از شورای عالی سینما منتشر شد. وی در مصاحبه ای عنوان کرد: فکر می‌کنم که شورایی که نقشی در چیزی ندارد و حتی طرف مشورت هم قرار نمی گیرد و فقط زینت‌المجالس است، بودن و ادامه‌اش به صلاح نیست .

محمدی که امسال با فیلم «امکان مینا» در جشنواره حاضر است دلیل این استعفا را به این شرح بیان کرد: واقعیت این است که در پایان این دو سال و اندی که از عمر دولت می‌گذرد دیگر برای ما مشخص و قطعی شده است که فرهنگ اساسا اولویت اصلی این دولت نیست و این را در همه برنامه ها و جزئیات می شود دید.هیچ برنامه مشخص و روشنی در این حوزه وجود ندارد. فقط یک جور روزمرگی است که همه در حال طی کردن آن هستیم تا ببینیم که هر بار چه می‌شود .

تهیه‌کننده پرسابقه و معتبر سینمای ایران افزود: نمونه شاخصی که خودم از نزدیک در جریانش بودم، ماجرای شورای عالی سینماست.علی رغم میل باطنی و اصرار زیاد خودم مبنی بر اینکه در این شورا نباشم، دوستان اصرار کردند و پذیرفتم. این شورا بر حسب وظایفش باید سینمای ایران را رصد کند ، به بحث و گفتگو بگذارد . برنامه‌ها و سیاست‌های سینمایی را مورد مداقه قرار دهد و کارشناسی کند؛ اما خیلی جالب است که در طول دو سال گذشته تنها دو جلسه تشریفاتی داشته است .

محمدی در ادامه گفتگو استعفای رسمی خود از شورای عالی سینما را اعلام کرد و اصلی ترین دلیل آن را بی‌فایده‌گی ادامه این مسیر عنوان کرد و گفت: فکر می کنم شورایی که نقشی در هیچ چیز ندارد و حتی طرف مشورت هم قرار نمی گیرد و فقط زینت المجالس است بودن و ادامه ش به صلاح نیست.البته خیلی هم خوشحالم که این صحبت را در شرایطی می‌کنم که نامزدهای جشنواره فیلم فجر اعلام شده و فیلم امسال من «امکان مینا» رکوردار نامزدها شده و دیگر احتمال سهم خواهی هم وجود ندارد. البته شاید هم لازم باشد که در روز اعلام جوایز از خیلی از همکارانم در «امکان مینا»عذرخواهی کنم، اما این مسیر را انتخاب کرده‌ام و از دیروز مجبور شده ام که پاره ای از آسیب های جدی در سینما و فرهنگ و جشنواره را به زبان بیاورم. چون واقعا فکر می‌کنم که برخی از حق و باطل ها در این مجموعه دارد جابه جا می شود و دیگر سکوت جایز نیست .

برگزاری جشنواره فیلم فجر با مشخصات خاص و بعضا غیرقابل‌درک امسال، انتقادات به مجموعه عملکرد مدیریتی سینمای ایران را افزایش داده است .

۹ سیمرغ برای «ابد و یک روز»/ «ایستاده در غبار» بهترین فیلم شد

22 بهمن ماه بود که سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به ایستگاه آخر خود رسید و برگزیدگان بخش های مختلف خود را شناخت. جشنواره ای که با در طول برگزاری با حاشیه های مختلف از جمله قهر اهالی رسانه با نشست خبری فیلم «لانتوری» و حضور نیافتن رضا میرکریمی، مسعود ده نمکی، پرویز شهبازی در نشست مطبوعاتی آثارشان مواجه بود.

در این مراسم مسئولانی چون حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، حسین مسافرآستانه مشاور رییس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی رئیس موسسه رسانه‌های تصویری، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس حاضرند .

در این دوره از جشنواره 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 11 فیلم در بخش نگاه نو، 11 فیلم در بخش هنر و تجربه حاضر بودند .

همچنین امسال برای نخستین بار 8 انیمیشین در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و مورد قضاوت قرار گرفتند. 11 مستند هم در بخش سینما حقیقت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند .

اعلام برگزیدگان بخش انیمیشین، اولین بخش اهدای جوایز جشنواره فیلم فجر بودند .

جایزه بهترین کارگردانی: ضمن تقدیر از مجید اسماعیلی برای فیلم پادشاه آب جایزه ویژه فیلم انیمشین اهدا می‌شود به حامد کاتبی برای فیلم «در مسیر باران»

جایزه بهترین فیلم انیمشین: به خاطر استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بیانی اهدا می‌شود به فهرست مقدس به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد امین همدانی

تندیس هنر و تجربه به همراه جایزه نقدی اهدامی‌شود به سروش محمدزاده برای کارگردانی فیلم «چهارشنبه »

محمدزاده در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از گروه هنر و تجربه از تهیه‌کننده و عوامل فیلم نیز تشکر کرد و فیلم و جایزه را به پدر و مادر خودش تقدیم کرد

تندیس هنر و تجربه به همراه جایزه نقدی اهدا شد به نیم رخ ها به کارگردانی ایرج کریمی و تهیه‌کنندگی علی حضرتی

حضرتی، تهیه کننده نیم‌رخ ها با تشکر از طراح صحنه و آهنگساز فیلم خود از مادر مرحوم ایرج کریمی دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید تا سیمرغ خود را به او هدیه کند .

مادر ایرج کریمی پس از دریافت هدیه خود با تقدیر از عوامل فیلم نیم‌رخ ها گفت: جای ایرج خالی است و از همه شما برای این محبت تشکر می‌کنم .

ضمن تقدیر از مهدی آزادی برای تصویربرداری A157 ، سیمرغ بلورین اهدا می‌شود به رضا تیموری برای تصویربرداری فیلم اهالی خیابان یک‌طرفه

که ضمن تقدیر از هادی معصوم‌دوست برای فیلم خوان بی خان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی تقدیم می‌شود به مهرداد اسکویی برای کارگردانی رؤیاهای دم صبح

که ضمن تقدیر از زمناکو به‌تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا سیمرغ بلورین تقدیم شد به 157 به‌تهیه‌کنندگی بهروز نورانی‌پور

اهدای جوایز بخش «نگاه نو»

که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نگاه نو اهدا شد به سعید روستایی برای فیلم «ابد و یک روز»

سعید روستایی که با استقبال ویژه‌ای از سمت حاضرین در سالن مواجه شد گفت: خدا را شکر می‌کنم که توانستم بین بزرگان کشورم حضور پیدا کنم. آقا ملکان تنها کسی بود که در حالی که بقیه این فیلم نامه در طول این دوسال باز نمی‌کرد که بخواند، مرا حمایت کرد .

جایزه ویژه هیئت داوران بخش نگاه نو اهدا شد به محمدحسین مهدویان برای فیلم «ایستاده در غبار «

محمد حسین مهدویان پس از دریافت جایزه خود، به پشت تریبون رفت و گفت: خیلی تشکر می کنم از هیأت داوران و تبریک می گویم به سعید روستایی به خاطر جایزه ای که گرفت. از همسر و پدر و مادرم به خاطر سختی هایی که به خاطر شغل من کشیدند تشکر می کنم . مانند ابراهیم حاتمی کیا، هر روز در سینمای ایران به این راحتی تولید نمی شوند، خیلی حیف است که او امشب اینجا نیست . زیبایی این است که وقتی ما جایزه می گیریم این بزرگان اینجا حضور داشته باشند .

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا شد به فیلم ابد و یک روز به تهیه کنندگی سعید ملکان

اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ

برای اهدای جوایز این بخش، از بهرام رادان دعوت شد تا در کنار محمد سلوکی این بخش را اجرا کنند .

هیئت داوران این بخش متشکل از ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی،؛ سید جمال ساداتیان، منوچهر شهسواری، مهدی فخیم‌زاده و نیکی کریمی برای اهدای جوایز این بخش به روی سن آمدند .

که هیئت داوران، سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه میدانی را اهدا کرد به ایمان کرمیان برای فیلم ایستاده در غبار

ایمان کریمیان، دریافت کننده جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی پس از دریافت جایزه خود پشت تریبون رفت و از دستیارش و عوامل فیلم ایستاده در غبار تشکر کرد .

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری نیز اهدا شد به سید هادی اسلامی برای فیلم "بادیگارد"

سید هادی اسلامی دریافت کننده جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری برای فیلم بادیگارد، گفت: از خانواده، همکاران و عوامل فیلم بادیگارد تشکر میکنم و جایزه خود را برخلاف مهدویان به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم می‌کنم .

سیمرغ بلورین این بخش اهدا شد به سعید ملکان برای فیلم های "ابد و یک روز" و امکان مینا "

سعید ملکان پس از دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی، پشت تریوبن رفت و گفت: گله کردند از اینکه صحبت نکردم. از هیأت داوران فیلم های بخش نگاه نو و سودای سیمرغ و عوامل فیلم ابد و یک روز تشکر می‌کنم .

که سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس اهدا شد به محمد رضا شجاعی برای فیلم "ایستاده در غبار "

سیمرغ بلورین بهترین صدا اهدا می‌شود به سعید بجنوردی و محمد رضا دلپاک و محمدرضا مهدوی برای فیلم "لانتوری "

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن اهدا شد به محمد رضا علیقلی برای فیلم "امکان مینا" و "دختر "

علیقلی در جمع حاضر نبود و رضا میرکریمی برای دریافت این جایزه به روی سن آمد .

که سیمرغ بلورین این بخش اهدا شد به بهرام دهقانی برای فیلم "ابد و یک روز "

که سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری اهدا شد به پیمان شادمان فر برای فیلم "خشم و هیاهو "

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن اهدا شد به شبنم مقدمی برای فیلم های "زاپاس" و "نفس "

که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اهدا شد به نوید محمد زاده برای فیلم "ابد و یک روز"

نوید محمدزاده، سیمرغ بلورین بهترین بازیگری نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم ابد و یک روز دریافت کرد و با حضور پشت تریبون به جای سخنرانی، سکوت معناداری کرد .

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن اهدا شد به پریناز ایزدیار برای فیلم "ابد و یک روز "

پریناز ایزدیار پیش از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن پشت ترییون رفت و از عوامل فیلم ابد و یک روز تشکر کرد . او پس از این قدردانی جایزه خود را دریافت کرد .

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد اهدا شد به پرویز پرستویی برای فیلم "بادیگارد "

پرویز پرستویی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم بادیگارد دریافت کرد و گفت: من پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر ذبیحی بادیگارد هستم. خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی کیاست. خوشحالم که در هدایت و رهبری ابراهیم حاتمی کیا، توانستم ایفاگر نقشی باشم که اعضای محترم هیأت داوران این نقش را شایسه سیمزغ بلورین دانستند، سلام عرض می‌کنم خدمت حضار محترم و می‌خواهم این سیمرغ را تقدیم کنم اول به ابراهیم حاتمی کیا و به رسم ادب تقدیم می‌کنم به اساتید محترمی که در این سالن حضور ندارند. استاد عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی، 5 تن سینمای ایران .

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اهدا شد به سعید روستایی برای فیلمنامه "ابد و یک روز "

سعید روستایی برای فیلم نامه ابد و یک روز جایزه سیمرغ بلورین را دریافت کرد و گفت: من تشکر خیلی ویژه‌ای می‌خواهم از هیأت داوران بخش نگاه نو و بخش سودای سیمرغ. با اجازه همه اعضای فیلم ابد و یک روز این سیمرغ را تقدیم می‌کنم به بازیگری که فیلم نامه نویس خوبی هم هست. پیمان معادی .

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر اهدا شد به سعید روستایی برای کارگردانی فیلم "ابد و یک روز "

جایزه ویژه هیت داوران برای بهترین کارگردانی نیز اهدا شد به هومن سیدی برای فیلم "خشم و هیاهو "

سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، اهدا شد به حبیب والی نژاد برای تهیه کنندگی فیلم "ایستاده در غبار "

بنان به نمایندگی از حبیب والی نژاد جایزه بهترین فیلم جشنواره را برای فیلم ایستاده در غبار دریافت کرد و گفت: دوست داشتیم این فیلم را مردی ببیند که دوست داشتیم جایزه را به او تقدیم کنیم و او ماه ها قبل شهید شد و از میان ما رفت: سردار شهید حاج حسین همدانی .

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی نیز توسط محمد حیدری، حجت‌الله ایوبی و علی جنتی اهدا شد به قیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار

نرگس آبیار سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی را در سی و چهارمین دوره جشنواره فجر را برای فیلم نفس دریافت کرد و گفت: مانند خیلی‌ها دیگر تشکر می‌کنم از همراهانم در پروژه نفس. فیلمی درباره معصومیت، کودکی و رویاها و شاید فرصت نیاز دارد تا در ایام اکران و پس از جشنواره مردم آن را تماشا کنند و به آن ارتباط بگیرند .

بعد از بخش اهدای جوایز تقدیر ویژه‌ای از خانواده جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان به عمل آمد .

در اقدامی غافل‌گیر‌کننده، در انتهای اختتامیه جشنواره حجت‌الله ایوبی در حکمی، محمد حیدری را به عنوان دبیر جشنواره سال بعد منصوب کرد .

جایزه و سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران نیز اهدا شد به فیلم «ابد و یک روز »

5 فیلم برگزیده جشنواره از نگاه مردمی هم به این ترتیب معرفی شدند :

اژدها وارد می شود 3/03

ایستاده در غبار 3/13

بارکد: 3/20

بادیگارد 3/43

ابد و یک روز 3/61

سعید ملکان بعد از دریافت این جایزه از عوامل فیلم ابد و یک روز دعوت کرد تا روی سن حاضر شوند.

میرکریمی رئیس خانه سینما که فیلم خود را از بخش رقابت آرای مردمی خارج کرده بود، برای فیلم پشت تریبون رفت و گفت: امسال یک تیم حدوداً 100 نفره آرای مردم را جمع کردند و شبانه روز کار کردند و خود فیلم ها را ندیدند و در رأس ایشان علی آشتیانی پور بود .

اشاره جنتی به «لانتوری» به‌عنوان فیلم قرآنی جشنواره فجر امسال

27 بهمن ماه نیز با یک اتفاق عجیب روبه رو بود.

بیست و یکمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم در تالار وحدت تهران با حضور وزیر ارشاد، نمایندگان مجلس، مدیران قرآنی کشور و دیگر مقامات مسئول در تالار وحدت تهران برگزار شد .

علی جنتی در بیست و یکمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم طی سخنانی را در وصف فصاحت و بلاغت قرآن و اعجاز قرآن کریم بیان کرد .

او پس از اتمام متن سخنرانی‌اش، سخنانی درباره رسانه و فیلم و ارتباط آن با موضوعات قرآنی بصورت رو در رو بیان کرد. جنتی گفت: سجاده انداختن و قرآن خواندن در فیلم کفایت نمی‌کند بلکه باید فضائل اخلاقی که قرآن ترسیم کرده را در فیلم‌ها نمایش دهیم؛ مثلا در جشنواره فیلم فجر امسال فیلم هایی داشتیم که به مقوله بخشش پرداخته بود.

وی ادامه داد: صورت دختر جوانی مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود و او در ثانیه‌های آخر، فرد محکوم به قصاص را بخشید. این معارف قرآنی است. در جایی هم باید قصاص را ترویج کنیم تا مجریان بدانند که باید کیفر ببینند. از آقای حشمتی معاون قرآنی می‌خواهم که با همکاری آقای مرادخانی معاون هنری کاری کنند تا امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت نشر فضائل اخلاقی و توسعه فرهنگ قرآنی قرار بگیرد .

داستانی که وزیر فرهنگ از ماجرای یک فیلم در جشنواره فجر امسال تعریف کرد مربوط به فیلم «لانتوری» آخرین ساخته رضا درمیشیان بود. درمیشیان دو سال قبل فیلم «عصبانی نیستم» را ساخته بود که هیچگاه اجازه اکران عمومی پیدا نکرد و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد .

آرزوی عجیب حاتمی کیا برای رئیس سازمان سینمایی کشور

30 بهمن ماه نیز ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما، در حاشیه مراسم تجلیل از وی پنجشنبه 29 بهمن ماه با حضور خانواده های شهدا و پس از نمایش فیلم «بادیگارد» برگزار شد، گفت: خانواده های شهدا بعد از تماشای فیلم موقعیت ها و دیالوگ هایی از آن را برای من مثال می زدند و من فکر می کنم این موقعیت ها برای آنها دلچسب بود. خود من پیش بینی نمی کردم که عزیزان خانواده های شهدای هسته ای و یا مدافعان حرم تا این حد استقبال کنند و خدا را شکر احساس مشترکی بین ما و آنها پیدا شد .

مساله من جریان فرهنگی جشنواره فجر است

وی در پاسخ به سوالی درباره حاشیه هایی که پس از صحبت‌هایش در جشنواره فیلم فجر ایجاد شده است، تصریح کرد: من می شنوم که آقای حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در جایی بیان می کند که هر کس به جشنواره فجر علاقه ندارد به این جشنواره نیاید. من با شنیدن این حرف احساس کردم که او، خود را صاحبخانه می داند در حالی که من فکر می کنم که آقای ایوبی یک مستاجر چند ساله است. خدا کند به او صدارت سفارت فرانسه را بدهند و بگذارد ما هم در عالم سینما کار خود را انجام دهیم .

حاتمی کیا با بیان اینکه خود را در حوزه سینما صاحبخانه می داند، اظهار کرد: جشنواره فجر به افرادی چون ما تعلق دارد و من خود را در میان این خانواده یکی از صاحبخانه ها می دانم. من کاری با سیمرغ ندارم چرا که برای من سیمرغ مساله نیست. صحبت بر سر سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر است؛ سیاستگذاری‌ای که اکنون گرفتار شده است . من از ایوبی سوال می کنم که اگر او را به عنوان رییس جشنواره بگذارند که آقای محمد حیدری را به عنوان دبیر انتخاب کرده است؛ آیا قبول می کرد که افرادی همچون جواد شمقدری، جمال شورجه ... داور باشند؟ مگر این افراد فیلمساز نیستند. ممکن است آقای ایوبی بگوید که سلیقه اش با این افراد نمی خواند پس او بر اساس نوعی سلیقه عده ای را انتخاب می کند که آنگاه آن اتفاقات رخ داده قابل پیش بینی بود .

کارگردان فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه مسئولان جشنواره یک بازی کودکانه و نوعی دیپلماسی سطحی را در پیش گرفته اند، یادآور شد: اینکه گفته می شود انتخاب فیلم ها بر اساس نظر داوران بوده است بازی کودکانه ای است چرا که داوران انتخاب خود مسئولان جشنواره هستند و باید نسبت به آن پاسخگو بود. من معتقدم جشنواره امسال فیلم های بسیار متنوعی داشت و فیلمسازان بسیاری کار کرده و زحمت کشیده بودند و جایزه های خوبی هم گرفتند اما مساله من جریان فرهنگی جشنواره است. در این جریان فرهنگی آنهایی که محافظ نظام و ارزش های نظام هستند در نظر گرفته نمی شود، آنهایی که ما اکنون می بینیمشان بادیگارد هستند .

جشنواره امسال برگ سیاهی برای دوستان بود

کارگردان فیلم «آژانس شیشه ای» اضافه کرد: این بادیگاردهای فرهنگی کسانی هستند که به آنها تعارفی زده شده و وارد این حوزه شده اند و هر لحظه هم منتظر هستند تا زودتر از موقعیت خود کنار بروند و وارد سفارتی و یا کشور دیگری بشوند که ای کاش زودتر بروند و ما در مسیر طبیعی کار خود را ادامه دهیم. من معتقد هستم جشنواره امسال برگ سیاهی برای دوستان بود .

کارگردان فیلم «چ» با بیان اینکه قبلا این رویدادها را پیش بینی می کرده است، گفت: آقای ایوبی و آقای جنتی از دنیای دیپلماسی و وزارت امور خارجه آمده اند، عالم وزارت امور خارجه عالم دیگری است و عالم فرهنگ و هنر مردان فرهنگی می خواهد که پای آن بایستند. اکنون آنها که مدافع آمدن این دوستان بوده اند خودشان دلشکسته هستند؛ کسانی که ابتدا فکر می کردند افکارشان با اینها یکی است و حالا می بینند اتفاق مورد نظرشان رخ نداده است و حتی احساس ترس می کنند .

حاتمی کیا اضافه کرد: افرادی که به عنوان مشاور در حلقه های این مدیران هستند از جنسی است که ارتباطی با خانواده های شهدا و آنچه که باعث ارزش های نظام است، ندارد. من اگر می توانستم در جشنواره امسال شرکت نمی کردم اما گاهی اوقات با خود فکر می کنم بچه ها و عوامل زیادی در فیلم من شرکت کرده اند که نیاز به تشویق شدن، دارند و باید دیده شوند اما وقتی این نوع رفتارها را می بینم متحیر می مانم که تا کجا این رفتارها ادامه خواهد داشت .

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه نبودن نام فیلمش در بخش نامزدهای بهترین فیلم به خاطر سخنانی بوده است که بعد از نشست خبری فیلم «بادیگارد» بیان کرده است، گفت: نامزد نشدن فیلم من هیچ ارتباطی با آن سخنان نداشت و در واقع قبل از اینکه من آن سخنان را بیان کنم دفتر بسته شده بود البته سلیقه داوران همین بود و باید دید که آن کسی که این داوران کارگردانی کرده است چه کسی است؟ من معتقدم آقای حیدری کارگردان نیست بلکه همه اینها به آقای ایوبی باز می گردد .

نوعی اراده پشت این جریان است که تحمل افرادی مثل ما را ندارد

کارگردان فیلم «بادیگارد» با اشاره به اقدام جشنواره امسال عنوان کرد: آنچه که امسال در جشنواره انجام دادند نوعی سرکوب کردن است. من می ترسم که از ضربه زدن به من، دیگران که قرار است این مسیر را طی کنند ضربه بخورند . اگر به منزل من بیایید تعداد زیادی سیمرغ دارم بنابراین گرفتن سیمرغ مساله من نیست. تعدادی سکه هم نمی تواند مشکلی از من را حل کند اما آنچه که درد من است این است که فکر می کنم نوعی اراده پشت این جریان است که تحمل افرادی مثل ما را ندارد .

کارگردان فیلم «به رنگ ارغوان» توضیح داد: آنچه در پشت این جریان قرار دارد تنبیه کردن جریانی مثل ما است که می خواهند، بگویند هر کس چنین مسیری را می رود، بداند این راه خریداری ندارد. در همین روزها دیدیم که دو شبکه تلویزیونی پشت سر هم درباره فیلم «بادیگارد» حرف می زنند نه اینکه من تحمل نقد فیلمم را نداشته باشم اما سوالم این است که چرا این ترکیب ها انتخاب می شوند؛ ترکیبی که اگر اسم افراد را عوض کنید و به طور مثال به جای مجید بگویید جرج، فرقی ندارد چرا که نگاه آنها از طرف این کشور نیست. مجری هم در این برنامه تنها به خود و به ظاهر خود رسیده است تا اینکه بخواهد نظر بدهد و سوالی بپرسد حتی شخصی می گوید «من فیلم حاتمی کیا را ندیده ام اما فکر می کنم اتفاقی که در سینما رخ داده است و استقبال مردم به دلیل کنجکاوی است .»

ارسال نظر: