بازداشت ۲۲ نفر در اعتراض‌های شبانه پاریس

کدخبر: 2023723

اعتراض های شبانه مخالفان اصلاح قانون کار فرانسه، دیشب (جمعه) به درگیری با پلیس انجامید و ۲۲ نفر نیز دستگیر شدند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رئیس پلیس پاریس اعلام کرد تجمع جمعه شب جنبش موسوم به «ایستاده در شب» به درگیری با نیروهای پلیس و بازداشت 22 تن از معترضان به لایحه صلاح قانون کار منجر شد.

بر پایه بیانیه پلیس، سه هزار نفر در اعتراض های شبانه میدان «رپوبلیک» پاریس حضور یافتند. در ساعت یک و 30 دقیقه بامداد به وقت محلی (4 به وقت تهران) حدود صد نفر از معترضان سطل های زباله را به آتش کشیدند. برخی دیگر از معترضان نیز اشیائی را به سوی نیروهای پلیس پرتاب و به تخریب اموال عمومی اقدام کردند.

پلیس نیز با شلیک گاز اشک آور به اقدام معترضان پاسخ داد و آنان را متفرق کرد. دو شعبه بانک و یک انبار در ناآرامی های دیشب تخریب شدند. همچنین چهار نیروی پلیس جراحت سطحی برداشتند.

اعتراض های شبانه «ایستاده در شب» بخشی از مخالفت های مردمی فرانسه با لایحه اصلاح قانون کار دولت محسوب می شود.

31 مارس (12 فروردین) و پس از برگزاری بزرگترین اعتراض به این لایحه، شماری از معترضان تا صبح در میدان رپوبلیک در مرکز پاریس باقی ماندند که این حضور با شکل گرفتن جنبش «ایستاده در شب» تکرار می شود و معترضان هم تا زمانی که ماموران پلیس به متفرق کردن آنان اقدام نکنند در میدان می مانند. این اعتراض شبانه هر شب برگزار شده است.

این جنبش که از اعتراض های ساده به لایحه اصلاح قانون کار فراتر رفته است و مطالبات سیاسی و اجتماعی دیگری در جریان آن مطرح می شود، در ده ها شهر دیگر فرانسه هم برگزار می شود.

«مریم الخمری» که لایحه اصلاح قانون کار به نام او مشهور شده وزیر کار فرانسه است، سپتامبر (شهریور/ مهر) سال گذشته با وعده کاهش نرخ بیکاری جانشین «فرانسوا روبسامان» در کابینه اولاند شد.

لایحه اصلاح قانون کار دست کارفرمایان را برای اخراج کارگران باز‌تر می گذارد و نرخ پرداخت‌ های اضافه‌ کاری و نیز اضافه‌ کاری در شب را کاهش می ‌دهد. افزایش اختیارات شرکت‌ ها در تغییر ساعات قانونی کار هفتگی نیز از جمله موارد اصلاحی قانون کار است.

الخمری هفته گذشته در پارلمان فرانسه از طرح جنجالی اصلاح قانون کار دفاع کرد و آن را با ترغیب کارفرمایان به جذب نیروی بیشتر همسو دانست.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: