سفر منطقه‎ای اولاند به لبنان در سایه "گوشه‎نشینی سیاسی" پاریس

کدخبر: 2023937

سفر منطقه‌ای فرانسوا اولاند در شرایطی صورت می گیرد که کشورش با بحران امنیتی روبرو است و علاوه بر آن عملکرد سیاست خارجی آن در تحولات خاورمیانه چندان موفق نبوده است. آیا کشوری که خود گرفتار مشکلات امنیتی در عرصه داخلی و خطای محاسباتی در عرصه بین‌المللی است، قادر به حل مشکلات کشور دیگری است؟

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- سید جبار حسینی: فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز شنبه گذشته با آغاز سفر منطقه‎ای خود، به بیروت سفر کرد و پس از انجام این سفر دو روزه به مصر و اردن می‌رود.

این دومین سفر اولاند به لبنان از سال 2012 میلادی است. وی در دومین مقصد از سفر منطقه ای خود بعدازظهر یکشنبه به قاهره، پایتخت مصر سفر کرده است و سپس رهسپار اردن می شود.

دومین سفر رئیس جمهور فرانسه در لبنان با توجه به تحولات سریع سیاسی و امنیتی در منطقه و شرایطی که لبنان در غیاب رئیس جمهور به سر می برد، متفاوت است.

فضای سیاسی و رسانه ‎ ای حاکم بر لبنان در تحلیل سفر رئیس جمهور فرانسه به بیروت به گونه ای است که به نظر می رسد این سفر دستآورد چندانی برای لبنان نداشته باشد بویژه اینکه نقش فرانسه در منطقه از جمله سوریه و لبنان کاهش چشمگیری داشته است.

فرانسه از پنج سال گذشته همزمان با آغاز بحران سوریه در صدد آن بود که سیاست های خود را در منطقه از جمله حمایت از کناره گیری بشار اسد از قدرت و حمایت مستقیم و غیر مستقیم از تروریسم پیاده کند، اما این مسایل بر عکس تاثیرات منفی در فرانسه داشته است که مهمترین آن انفجارهای پاریس و پس از آن بروکسل بوده است.

"محمد بلوط" خبرنگار روزنامه لبنانی السفیر در پاسخ کلی به این سوالات به نقل از منابع فرانسوی گفت: سفر اولاند به بیروت در حالی صورت می گیرد که فرانسه کوله باری از شکست ها و ناکامی ها در تحولات مختلف بین المللی مانند سوریه و عراق و منطقه خلیج فارس و حتی موضوع پرونده هسته ای ایران است، علاوه بر تمام این مسائل باید به بار بسیار سنگین تحمل شکست و ناکامی های اولاند در مقابله با تروریسم در کشورش می توان اشاره کرد و ناکامی‌های اولاند اکنون به حدی رسیده که تروریسم به عمق خاک فرانسه هم توانسته راه یابد.

بنابراین خطاهای محاسباتی فرانسه و اتخاذ تصمیمات اشتباه کاخ الیزه در سیاست خارجی این کشور باعث شد که نقش منطقه ای این کشور کمرنگ شود و به نوعی به "گوشه نشینی سیاسی" دچار شود و بیشتر به مشکلات امنیتی داخلی کشور گرفتار شود تا در اینصورت از دور بازیگران اصلی و تاثیرگذار منطقه خارج شود.

حال در چنین شرایطی که کشور اولاند در آن قرار دارد، سوالات زیادی درباره اهداف سفر رئیس جمهور فرانسه به ذهن خطور می کند و اینکه الیزه چه خواسته هایی از سفر منطقه ای اولاند دارد؟

هرچند پاریس سفر رئیس جمهوری خود به لبنان را توجیه کرده است و الیزه این سفر را سفر کاری توصیف کرده است تا از این طریق جدی بودن اهداف این سفر را نشان دهد، اما با توجه با تاکید اولاند در جریان سفر به بیروت بر موضوع پناهندگان و آوارگان، به نظر می رسد که حل بحران امنیتی فرانسه یکی از اهداف مورد نظر الیزه از سفر اولاند به لبنان باشد.

پاریس دریافت که پس از بحران عراق و سوریه در خاورمیانه ممکن است لبنان به کانون بحران تبدیل شود و در صورت ناامنی و بی ثباتی در این کشور سیل عظیم مهاجرت از لبنان روانه اروپا از جمله فرانسه شود. از همین روی فرانسوا اولاند روز گذشته در یک نشست خبری تاکید کرد که دولت فرانسه به پناهندگان سوری در لبنان 50 میلیون یورو در سال جاری میلادی و 100 میلیون یورو دیگر طی سه سال آینده کمک خواهد کرد( جزئیات بیشتر ).

لبنان مشکلات و نگرانی های زیادی از جمله مسایل مربوط به پناهندگان سوری، عدم توانایی در انتخاب رئیس جمهور و تروریسم دارد.آیا رئیس جمهور فرانسه قادر به حل این مشکلات لبنان است؟ یا اینکه این سفر منطقه ای صرف انجام دیدارهای عادی با مسئولان لبنانی و یا مصری و اردنی است؟اینها سوالاتی است که اگر از خود رئیس جمهور فرانسه پرسیده شود، بعید به نظر می رسد که پاسخ صریحی داشته باشد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان در بیروت وعده کمک نظامی 113 میلیون دلاری را داد. اولاند روز شنبه در دیدارهای جداگانه با "نبیه بری" رئیس مجلس و "تمام سلام" نخست وزیر لبنان وعده داد که به منظور مستحکم کردن ظرفیت نظامی لبنان به این کشور کمک خواهد کرد.

اگر چه سفر اولاند به لبنان با توجه به وعده های روز گذشته وی (اگر فرض را بر صادقانه بودن آن بگیریم) در ظاهر حامل پیام های امیدوار کننده برای لبنان است، اما کمک "یورویی" فرانسه که در قبال آن سلاح به لبنان می‌فروشد، نمی تواند راهگشای مشکلات عدیده این کشور باشد.

اولاند در دیدار با مسئولان لبنانی همچنین از آنها خواست تا به کشمکش های سیاسی در خصوص انتخاب رئیس جمهور پایان دهند. این خواسته اولاند در حد و اندازه یک "نصیحت" است و هیچ ایده ‎ ای برای حل مشکل ریاست جمهوری لبنان ندارد. بنابراین به نظر می رسد که سفر اولاند به بیروت با توجه به قراردادهای تسلیحاتی شاید در راستای منافع فرانسه باشد، اما دردی از لبنان دوا نمی کند.

ارسال نظر: