یاسر جلالی

سرمایه‌گذاری سوئدی، پوششی برای نفوذ

کدخبر: 2027259

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به واگذاری بخشی از سهام یک شرکت فعال در حوزه آی‌تی به یک سرمایه‌گذار خارجی نوشت: این واگذاری در ظاهر به سرمایه‌گذاران سوئدی صورت گرفته؛ ولی شرکت سوئدی صرفاً نما و اصطلاحاً اینترفیس این واگذاری است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یاسر جلالی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی در خصوص پشت پرده واگذاری یک شرکت حوزه آی‌تی به سرمایه‌گذار ظاهرا سوئدی نوشت:

اخیراً خبری در خصوص واگذاری بخشی از سهام یک شرکت فعال در حوزه آی‌تی به یک سرمایه‌گذار خارجی منتشر شد. این شرکت در چهار سال گذشته فعالیت جدی در بخش‌های خاص از تجارت الکترونیک ایران، بازار اپلیکیشن و حوزه‌های خاص مرتبط با نخبگان که حساس محسوب می‌شود، داشته است.

فارغ از اطلاعات و داده‌هایی که در خصوص پروژه‌های موقوفه ملی دموکراسی و مرکز سایپ و ارتباط آن با این فعالیت‌ها وجود دارد، این واگذاری در ظاهر به سرمایه‌گذاران سوئدی صورت گرفته؛ ولی شرکت سوئدی صرفاً نما و اصطلاحاً اینترفیس این واگذاری است.

سفیر سوئد در ایران به‌شدت فعال است و در جلسات متعدد، از آمادگی بانک‌های سوئدی برای تأمین منابع مالی پروژه‌های ایرانی سخن می‌گوید. برخی شواهد حاکی از آن است که سوئد اینترفیس سرمایه‌گذاری و مشارکت تجاری خطرناک و پرشبهه با اهداف سیاسی در ایران است. با توجه به اینکه این کشور از پایگاه‌های اصلی طیف‌های مختلف ضدانقلاب و منافقین و از مقصدهای اصلی وابستگان فراری رژیم پهلوی بوده ، این اتفاق غیرطبیعی نیست.

نکته جالب توجه اینجاست که اواخر سال گذشته، پس از مخالفت‌های یک‌ساله سناتور تد کروز، در نهایت مجلس سنا، به انتخاب خانم "آزیتا راجی" یک آمریکایی ایرانی‌الاصل، به‌عنوان سفیر جدید آمریکا در سوئد رأی مثبت داد. گفته می‌شود تلاش‌های نایاک و مدیر این تشکیلات پرنفوذ که تابعیت سوئد نیز دارد، در این انتصاب و رأی بی‌تأثیر نبوده است.

خانم راجی، متخصص امور راهبردی در بازرگانی است و تجربه بین‌المللی و اجرایی در امور مالی و بازار جهانی دارد. در آمریکا سفرا معمولاً از میان حامیان مالی اصلی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند. راجی هم از این قاعده مستثنا نیست؛‌ ایشان سرمایه‌دار و فعال برجسته بازارهای مالی آمریکا، در سال ۲۰۱۲ در جریان رقابت‌های انتخاباتی، با جمع‌آوری نزدیک به ۴ میلیون دلار کمک مالی برای کارزار باراک اوباما، دومین حامی مالی بزرگ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بود.

ایشان با "پرویز راجی" آخرین سفیر رژیم پهلوی در انگلستان که روابط بسیار نزدیکی هم با اشرف پهلوی داشته، رابطه فامیلی دارد. در برخی منابع وی دختر پرویز راجی و در منابع دیگر برادرزاده وی معرفی شده است.

به نظر می‌رسد مسئولین و دستگاه‌های مسئول باید دقت بیشتری نسبت به فعالیت‌های آشکار و پنهان سوئد در ایران داشته باشند.

برای شناخت شخصیت پرویز راجی خوب است بخشی از صحبت‌های رهبر انقلاب را در سال ۱۳۷۰ مرور کنیم: "شما ببینید این‌هایی که در رأس کار آمده بودند، چه کسانى بودند و چه فکر و ذهنیتى داشتند؛ غالباً فاسد بودند؛ بخصوص این نسل جدیدشان که دیگر هیچ‌چیز نداشتند؛ حتى از نسل هویدا هم بدتر بودند! من هویدا را مثال می‌زنم که از بدترین‌هاست؛ یعنى او از فاسدترین رجال ایران بود؛ درعین‌حال نسل هویدا شرف داشت بر نسل راجى ؛ نویسنده‌ی کتاب "خدمتگزار تخت طاووس"! اگر شما این کتاب را خوانده باشید، می‌توانید بفهمید که این نسل، چه نسلى بوده است؛ این‌ها می‌خواستند جاى هویدا بیایند. حالا نمی‌شود گفت صد رحمت به هویدا؛ اما نسبت به آن نسل، واقعاً باز هویدا! هویدایى که نسبت به رجال ایران، بلاتردید جزو فاسدترین‌ها بود؛ اما بالاخره ته دل او و امثال او، ته‌مانده و رسوبى از آن قدیم، حالا اسمش ملیت بود، وطن‌دوستى بود، آب‌وخاک بود، وجود داشت؛ ولى نسل جدیدشان که نمونه‌اش همین "راجى" است، واقعاً این‌ها چه بودند؟"

بیانات در دیدار مسئولان مجله‌ی حوزه‌ سال ۱۳۷۰

ارسال نظر: