سفر "جان کری" به پاریس برای گفتگو در مورد سوریه

کدخبر: 2029685

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا فردا (دوشنبه) برای سفری دو روزه به پاریس می رود. گفته می شود "حل و فصل دیپلماتیک درگیری‌های سوریه" محور اصلی مذاکرات وی در سفر به پایتخت فرانسه خواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کری قرار است این هفته به دو پایتخت اروپایی سفر کند. وی فردا به پاریس می رود تا با «ژان مارک اِرو» (Jean-Marc Ayrault) همتای فرانسوی خود دیدارهای دو جانبه ای داشته باشد؛ سوریه و اوکراین موضوعات اصلی مورد بحث در این دیدار اعلام شده است.

جان کری پس از سفر پاریس از 10 تا 12 مه (21 الی 23 اردیبهشت) به لندن می رود و در اجلاس مبارزه با فساد شرکت خواهد کرد. وی قرار است در دانشگاه آکسفورد سخنرانی و با «فیلیپ هاموند» همتای انگلیسی خود دیدار کند.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که خبر سفر کری به فرانسه را اعلام کرد، نگفت که آیا وی در نشستی در مورد سوریه که فردا (دوشنبه) به میزبانی وزیر امور خارجه فرانسه در پاریس برگزار می شود، شرکت خواهد کرد یا خیر.

در این نشست قرار است وزیران امور خارجه عربستان سعودی، قطر، امارات و ترکیه در مورد آتش بس در سوریه، گفت و گو کنند.

تونر در این باره گفت: ما از همه تلاش ها به ویژه تلاش شرکا و متحدان خود برای سوریه حمایت می کنیم اما معتقدیم که «گروه بین المللی حمایت از سوریه» (GISS) مهمترین نقش را در این زمینه ایفا می کند.

بر پایه این گزارش، این گروه متشکل از 17 کشور و سه سازمان چند ملیتی حامی دولت سوریه و مخالفان آن، در پاییز 2015 میلادی و در وین تشکیل شد. آمریکا و روسیه به طور مشترک ریاست این گروه را که ایران، عربستان سعودی و قدرت های اروپایی در آن عضو هستند، برعهده دارند.

این گروه بارها در وین و نیویورک تشکیل جلسه داده و نقشه راهی را با هدف حل و فصل دیپلماتیک مساله سوریه ارائه داده است. این نقشه راه در 18 دسامبر (27 آذر) به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید.

آمریکا و فرانسه در مورد درگیری ها در سوریه، اختلاف نظر جدی دارند. پاریس هنوز نتوانسته است تغییر عقیده ناگهانی «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا را که در تابستان 2013 در آخرین لحظه از بمباران زیرساخت های دولت سوریه منصرف شد، هضم کند.

چهارشنبه گذشته «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، با وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان و نیز «ریاض حجاب» هماهنگ کننده عمومی کمیته عالی مذاکرات جناح مخالف اصلی سوریه در برلین دیدار و گفت و گو کرد.

همچنین وزیران 20 کشور جهان در نشست وین که قرار است در روزهای 17 و 18 مه (28 و 29 اردیبهشت) با موضوع سوریه برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

پیش تر در دومین دور از نشست وین، مقام های کشورهای چین، مصر، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، امارات عربی متحده، انگلیس و آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد در نشستی گرد هم آمدند تا اوضاع وخیم سوریه و راههای پایان دادن به خشونت ها در این کشور را در سریعترین زمان ممکن بررسی کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: