وزیر نیرو در صحن علنی مجلس:

۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

کدخبر: 2038162

چیت‌چیان گفت: ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه‌های برق آبی و ۳۰۰ نیروگاه تولید پراکنده و صد مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بهره‌بردرای خواهند رسید و این تکالیفی است که در سال ۹۵ بر عهده وزارت نیرو است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به ارائه گزارشی در مورد مشکلات آب و برق در کشور پرداخت و اظهار داشت: آب و برق به‌عنوان زیرساخت زیرساخت‌ها در دنیا شناخته شده است چراکه تمام فعالیت‌های اقتصادی اعم از صنعت و کشاورزی خدمات، حمل‌ونقل، درمان و ترافیک همگی وابسته به برق و از جهات مختلفی وابسته به آب هستند.

وی افزود: بخش آب و برق موضوعی است که در تمام دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد، وزارت نیرو خودش را ملزم می‌داند که این دو نعمت حیاتی با استمرار و بدون وقفه حتی یک لحظه در طول شبانه‌روز، را به مردم ارائه کند تا در برابر ملت روسفید باشد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در کشور ما 74 هزار مگاوات است که بر این اساس در منطقه حائز رتبه اول و در کل جهان رتبه 14 را در اختیار داریم، امروز بیش از 99.99 درصد از جمعیت شهرها و روستاها به شبکه برق دسترسی دارند، با 7 کشور همسایه تبادل برق داریم و ازاین‌جهت رتبه اول را در اختیار داریم.

چیت‌چیان تصریح کرد: امسال چهاردهمین سال است که بدون خاموشی، کار خود را ادامه می‌دهیم، نیروهای متخصص کشور ما توانسته‌اند به‌خوبی صنعت برق را اداره کنند و بیش از 90 درصد مایحتاج برق، تماماً در داخل کشور تولید می‌شود،‌ از نظر تولید نیروگاه‌های داخلی، ششمین کشور در دنیا هستیم و از نظر سهم بازار، صنعت توربین‌سازی ما مقام سوم در دنیا را دارد.

وی اضافه کرد: در منطقه ما که خشک و نیمه‌خشک است، وجود سدها توانسته کمک مؤثری در تولید برق داشته باشد، بیش از 95 درصد از کل تجهیزات و سیستم‌های موردنیاز تأسیسات آبی در داخل کشور تولید می‌شود، امروز بیش از 42 درصد از جمعیت شهری ما تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب قرار دارند و در بخش برق، امروز عمده‌ترین مشکل صنعت ما مسئله اقتصاد برق است.

چیتچیان گفت: در سال 94 قیمت هر کیلووات برق تولیدی در داخل 85 تومان بوده که به‌طور متوسط 60 تومان به مردم فروخته شده است که 10 تومان از این مبلغ بابت پرداخت یارانه‌های نقدی برداشت شد، یعنی 50 تومان باقی می‌ماند، این بدان معناست که وزارت نیرو 35 تومان در فروش هر کیلووات برق تولیدی دچار ضرر و زیان می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون وزارت نیرو 24 هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت از مجموعه دولت مطالبه دارد که پرداخت نشده است، گفت: همین امر باعث شده میزان بدهی وزارت نیرو به بانک‌ها، پیمانکاران و نیروگاه‌ها به بیش از 31 هزار میلیارد تومان برسد که این امر یک تهدید جدی برای صنعت برق کشور محسوب می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت برق به‌شدت کاهش یافته است، متذکر شد: در سال 94 فقط 900 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد، در حالی که هر ساله 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کشور شود، هر سال 6 درصد مصارف برق در کشور ما افزایش می‌یابد و این در دنیا رقم بسیار کم‌نظیری است، این میزان تزاید مصرف برق در کشور، محدودیت‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده است، میزان بارش‌ها طی سال‌های اخیر به دشت کاهش یافته که ازاین‌جهت میزان آب تجدیدشونده نیز تقلیل یافته است.

چیت‌چیان گفت: به‌ازای هر فرد ایرانی طی 40 سال گذشته میزان آب تجدیدشونده از 7 هزار و 500 به هزار و 450 مترمکعب تقلیل پیدا کرده است، این تنش آبی بسیار قابل‌توجه است و باید برای حل این مشکل تدبیر اساسی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: مسئله بحرانی که بخش آب با آن مواجه است با یک یا دو سال بارش خوب قابل‌رفع کردن نیست و در این عرصه مجلس محترم و دولت باید توجه لازم را داشته باشند، بارش‌ها کاهش یافته و مصارف و برداشت‌های غیرقانونی آب افزایش یافته است، بیش از 55 درصد از آب مصرفی کل کشور از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، برداشت از آب‌های زیرزمینی با برداشت‌های غیرقانونی مواجه است.

وزیر نیرو با بیان اینکه 330 دشت با وضعیت بحرانی مواجه است، گفت: در منطقه‌ای ازاستان کرمان، اصلاً آب زیرزمینی تمام شده است، باغات پسته در بخش‌هایی خشک شده و کشاورزان مجبور به قطع درختان و استفاده از چوب آنان برای هیزم شده‌اند، پایین بودن بهره‌وری آب از دیگر مشکلات در این زمینه است.

چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: نیازمند همکاری مجلس محترم هستیم تا اولویت‌بندی منطقی در این زمینه ایجاد شود تا بتوانیم طرح‌هایمان را به بهره‌برداری برسانیم، در 3 سال گذشته از عمر دولت یازدهم حدود 3.5 میلیون نفر مشترک جدید برق اضافه شده است، 5 سد در 5 استان آبگیری شده است و 12 طرح آبرسانی در 9 استان کشور افتتاح شده است، همچنین 2 هزار و 500 روستا از روستاهایی که از نعمت آب شرب محروم بودند، نیز به شبکه آب شرب کشور متصل شدند.

وی ادامه داد:‌ بنا داریم در قانون برنامه ششم توسعه موارد ذکر شده از سوی نمایندگان مورد تأکید قرار بگیرد. ما نیز از سوی دولت تمام تلاش خود را خواهیم داشت تا غنی‌سازی قانون به نحو احسن صورت بگیرد و نمایندگان نیز در این راستا کمک کنند.

چیت‌چیان در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: در این رابطه وزارت نیرو از دستگاه‌هایی است که بار سنگینی را بر دوش خود پذیرفت و پیشنهادهای بسیار گسترده ای را ارائه کرد به این دلیل که احساس کردیم رهبر معظم انقلاب انتظار دارند یک تحولات عمیقی صورت بگیرد بنابراین ما بار بزرگی را بر دوش خود پذیرفتیم.

وزیر نیرو در ادامه همچنین یادآور شد: 17 طرح قرار است امسال به نتیجه برسد. آقای لاهوتی در سخنان خود اشاره کرد که در قانون قرار بوده میزان تلفات به 14 درصد کاهش پیدا کند. ما دقیقا همین مورد را رعایت کردیم. اکنون تلفات شبکه توزیع از 15 درصد به 11 درصد رسیده است. 3 درصد هم در شبکه انتقال تلفات داریم که در مجموع 14 درصد می‌شود.

چیت‌چیان ادامه داد: در مجموعه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی پذیرفتیم که میزان تلفات شبکه توزیع را به زیر 10 درصد تا پایان سال 95 برسانیم.

وزیر نیرو در رابطه با ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی گفت: قرار شده است امسال 50 هزار چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شوند. همچنین 7 هزار کنتور حجمی نصب شود و در شبکه‌های آبیاری زهکشی در هزار نقطه تجهیزات اندازه‌گیری نصب شود اگر اندازه گیری نباشد امکان مدیریت مصرف نخواهد بود بنابراین، این یک گام بزرگ در ارتقای بهره‌وری خواهد بود.

وی ادامه داد: مطلوب المنفعه کردن چاه‌هایی که به صورت غیرقانونی حفر شده اند و عملا افرادی که غیرقانونی چاه‌ها را حفر کرده‌اند به کشاورزان دیگری که دارای پروانه هستند لطمه وارد می‌کنند و به حق انها تجاوز می‌کنند و حکم این را قانون‌گذار بر گردن ما گذاشته است و ما هم پذیرفتیم که در این راستا یک اقدام جدی داشته باشیم.

چیت‌چیان بر همین اساس اضافه کرد: در سال جاری 7 هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه های گازی شروع خواهد شد و نتیجه این خواهد بود که در این نیروگاه‌ها راندمان 1.5 برابر شود و این 7 هزار مگاوات هیچ سوخت جدیدی را مصرف نخواهد کرد ولی تولید برق را خواهد داشت. علاوه بر این، نیروگاه پرند که از همین نوع نیروگاه‌ها خواهد بود به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: 1800 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد و 300 مگاوات نیروگاه‌های برق آبی و 300 نیروگاه تولید پراکنده و صد مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بهره‌بردرای خواهند رسید و این تکالیفی است که در سال 95 بر عهده وزارت نیرو است و ما امیدواریم که این اقدامات را تماماً انجام دهیم.

ادامه دارد ...

ارسال نظر: