اندیشکده شورای آتلانتیک:

بیانیه "گروه ویژه اقدام مالی" دولت روحانی را در انتخابات تقویت می‌کند/ اوباما باید کمک کند

کدخبر: 2043724

این اندیشکده نوشت: اجرای "طرح اقدام" منجر می‌شود ایران از فهرست سیاه "گروه ویژه اقدام" خارج شود که تقویت دولت کنونی ایران را در انتخابات سال آینده در پی دارد؛ دولت اوباما باید برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم به تهران کمک‌های فنی ارائه دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پایگاه اینترنتی اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی اعلام کرد ایران گام هایی برای راضی کردن دیدبان بانکداری برداشته است. گروه ویژه اقدام مالی، نهادی بین دولتی است که استانداردها را برای مبارزه با پولشویی تنظیم می کند .

در این گزارش آمده است: این گروه بیانیه علنی خود درباره ایران را به علت گزارش ها در خصوص گام های مثبت اخیر تهران برای همراهی با هنجارهای بانکی جهانی بازبینی کرد .

بیانیه بازبینی شده گروه ویژه اقدام مالی تحول مهمی است که باید بر اعتماد موسسات مالی خصوصی در بررسی تعامل مجدد با همتایان ایرانی و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری مجاز با ایران تاثیر گذارد .

بیانیه بازبینی شده چندین ویژگی شایان ذکر دارد. نخست این که گروه ویژه اقدام مالی و ایران با یک طرح اقدام موافقت کردند که دانیل گلاسر دستیار وزارت خزانه داری در زمینه مقابله با تامین مالی تروریسم آن را ماه گذشته ارائه کرده بود و ایران براساس این طرح لازم است گام های خاصی را برای ایجاد و تقویت نظام مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم برای تبعیت از پیشنهادات گروه اقدام ویژه مالی بردارد .

به شرط این که ایران براساس این طرح اقدام عمل کند، گروه ویژه اقدام مالی گام های اضافی درباره ایران از جمله احتمالا خارج کردن نام ایران از فهرست سیاه در این نهاد جهانی را بررسی خواهد کرد .

بیانیه گروه اقدام ویژه مالی درباره این که ایران تعهد سیاسی بزرگی را برای تنظیم و اجرای طرح اقدام برداشته است، نشانه مثبتی است که تهران اراده سیاسی را برای اصلاحات لازم در قوانین فعلی بانکداری خود بدست خواهد آورد .

دوم این که گروه ویژه اقدام مالی درخواست خود از کشورهای عضو و دیگران را برای اعمال اقدامات علیه ایران و موسسات مالی این کشور به منظور یک دوره دوازده ماهه به جهت برداشت گامهایی از سوی ایران، به حالت تعلیق در آورد .

این گام مهمی برای ایران و همچنین آمریکا و دیگر اعضای جامعه بین المللی است. گام هایی که ایران برداشته، مهم است: ایران نخستین بار قانونی برای مبارزه با تامین مالی تروریسم تنظیم کرده است. ایران قانون مبارزه با پولشویی خود را اصلاح کرده است تا آنچه را که گروه ویژه مالی از آن به عنوان نبود کارایی یاد کرده بود،برطرف کند. ایران به گروه اوراسیا ملحق شد که نهاد منطقه ای شبیه گروه ویژه اقدام مالی است و ناظر دارد.طرح اقدام از ایران می خواهد از این پیشرفت استفاده کند و دامنه قوانین خود و اجرای آنها را تقویت کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تعلیق درخواست برای اقدامات علیه ایران پاداش منصفانه ای برای تلاش جدید ایران برای اصلاح رژیم مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. توپ اکنون در زمین ایران قرار دارد. اجرای "طرح اقدام" منجر خواهد شد ایران از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام خارج شود که این تصمیم می تواند منجر به تغییراتی در تحریم های آمریکا گردد.

با توجه به حمایت و کمک آمریکا از گروه ویژه اقدام ، چنین تغییر موضع ایران در این نهاد جهانی می تواند منجر به خروج ایران از فهرست نگرانی در زمینه پولشویی گردد که این موجب تغییر قابل توجه در موضع آمریکا در قبال ایران خواهد شد. خارج کردن ایران از فهرست سیاه "گروه ویژه اقدام" موجب می شود که فقط کره شمالی در این فهرست قرار داشته باشد و برخی نگرانی های بانک های خارجی را که پس از برداشته شدن تحریم های مرتبط با هسته ای تمایلی به بازگشت به بازار ایران برای تجارت و سرمایه گذاری جدید ندارند، برطرف می کند.

این موجب تقویت اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و تقویت دولت کنونی ایران خواهد شد که سال آینده با انتخابات مجدد روبرو است. دولت اوباما نیز می تواند نقش مهمی ایفا کند. کمک های فنی به ایران که تجربه ای در اجرای رژیم مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم ندارد، مسلما نیاز خواهد بود. این کار می تواند با مشورت با وزارت خزانه داری و دیگر کارشناسان تحریم های دولت انجام گردد .

همانطور که در نشست جک لو وزیر خزانه داری و ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران در نشست آوریل گذشته نشان داده شد، برخی از نسخه های این تبادل بین دولتی قرار است اتفاق بیفتد. دولت اوباما اختیارات گسترده برای صدور مجوز به اشخاص آمریکایی جهت ارائه تجارب فنی خود به ایران دارد تا ایران بتواند به اهداف گروه ویژه اقدام مالی عمل کند. این کار به نفع منافع آمریکا خواهد بود و درها را برای تجدید نظرگسترده در استفاده از تحریم های جامع سرمایه گذاری تجاری آمریکا علیه ایران باز خواهد کرد .

ارسال نظر: