اوحدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

دستگاه دیپلماسی مسئول پیگیری دیه شهدای فاجعه منا است/ هنوز پیوست امنیتی سوریه به دست ما نرسیده است

کدخبر: 2046859

رئیس سازمان حج گفت: مسئولیت رسیدگی به این مهم بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور است و امیدواریم دیه شهدا هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

سعید اوحدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره آخرین وضعیت پرداخت دیه شهدای منا از سوی مقامات سعودی گفت: در ملاقاتی که با مسئولان وزارت حج عربستان داشتیم، آنها اعلام کردند که دیه حادثه چرثقیل را قبل از موسم حج امسال پرداخت خواهند کرد که تا این لحظه به هیچ کشور اسلامی دیه پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: درباره شهدای منا نیز با وزیر حج به طور جدی بحث کردیم و قرار شد بعد از موسم حج این مسئله از سوی آنها بررسی شود کشورهای اسلامی همچنان منتظر تحقق وعده های مسئولان سعودی هستند؛ ما نیز منتظر هستیم تا حقوق شرعی شهدای فاجعه منا و حادثه چرثقیل از سوی مسئولان سعودی پرداخت شود.

رئیس سازمان حج درباره پیگیری این مسئله اظهار داشت: مسئولیت رسیدگی به این مهم بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور است و امیدواریم دیه شهدا هر چه سریع تر پرداخت شود.

اوحدی درباره پیوست امنیتی سوریه تصریح کرد: در سفری که قبلا به دعوت وزارت جهانگردی سوریه به این کشور داشتیم، مباحث فنی اعزام زائران ایرانی مورد بررسی قرار گرفت و به تفاهمات کلی رسیدیم، حتی جلسه خوبی هم با حضور سفیر ایران در سوریه و اتحادیه هتلداران سوریه و وزیر جهانگردی این کشور داشتیم و بعد از آن، هیئت جهانگردی سوریه به ایران آمدند و در این سفر جزئیات اعزام زائران به سوریه از جمله مباحث فنی و اجرایی و حتی بخشی از جزئیات قیمتی اعزام ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سفر هئیت سوری به ایران اعلام کردیم که برای اعزام زائران به سوریه نیازمند یک پیوست امنیتی هستیم که مسئولیت تهیه این پیوست بر عهده دولت سوریه است؛ البته دولت سوریه پیش از ماه مبارک رمضان اعلام کرد که پیوست امنیتی تهیه شده؛ ولی چون دولت سوریه تغییر کرد، هنوز این پیوست به دست ما نرسیده است.

رئیس سازمان حج خاطر نشان کرد: بعد از اینکه پیوست امنیتی را از مسئولان جهانگردی سوریه دریافت کردیم، آن را به مقامات امنیتی کشور ارائه خواهیم کرد و در صورت تایید آنها زمان اعزام زائران به این کشور مشخص خواهد شد. البته به نظر می رسد با توجه به همت و عزم بالای نیروهای ارتش و مردم سوریه مسائل امنیتی این کشور شرایط مناسبی پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر: