"سلبریتی‌ها و چهارم جولای"؛ چه کسانی روز استقلال آمریکا را تبریک گفتند؟

کدخبر: 2047586

نکته حائز اهمیت این‌که زیر پست هیچ‌کدام از این صفحات، کسی فحاشی نکرده و هنرمند یا صفحه مربوطه را به چاپلوسی سیاسی، شعار‌زدگی، سفارش پذیری و… متهم نکرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نقد سینما نوشت:

هفته گذشته مراسم یکی از روزهای مهم سال در آمریکا با تشریفات بسیار زیاد برگزار شد: چهارم جولای یا روز استقلال.

سال ۱۷۷۶، مردم آمریکا موفق شدند در روز «چهارم جولای» استقلال خودشان از حکومت سلطنتی بریتانیای کبیر را جشن بگیرند. از همان سال، این روز به «روز استقلال» شهرت پیدا کرد و یکی از تعطیلات رسمی ایالات‌متحده به حساب آمد. با گذشت قرن‌ها، سال‌به‌سال، نه‌تنها از اهمیت این مراسم کاسته نشد که با آب‌و‌تاب بیش‌تر و تشریفات قابل ملاحظه‌تری منعقد گردید.

در سال‌های اخیر و با گسترش رسانه‌های جمعی، ابعاد رسانه‌ای این جشن بزرگ هم توجهات را به خود جلب می‌کند؛ اما نکته مهم این است که آمریکایی‌ها موفق شده‌اند به‌واسطه همین کارهای رسانه‌ای، چهارم جولای را نه‌تنها به‌عنوان یک سنت برای خودشان معرفی کنند بلکه مثل یک عید مذهبی آیین‌هایی هم برایش طراحی کرده‌اند. گذراندن صبح در یکی از مهمانی‌های باربیکیوی معروف خانگی و پذیرایی با هات‌داگ و سس خردل، استیک یا احیاناً کباب دنده‌ای و سپری کردن شب درحالی‌که در تمام آسمان تاریک، با رنگ‌های قرمز، سفید و آبی آتش‌بازی می‌کنند، قابل‌انتشار‌ترین سنت‌های آمریکایی‌ها در این روز ملی هستند.

از سوی دیگر تبلیغات رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی آمریکایی‌ها این‌قدر این جشن را بزرگ کرده که حتی غیر آمریکایی‌ها هم آن را تبریک می‌گویند، یا احیاناً در آن شرکت می‌کنند. رد پای این ادعا را می‌توانید به‌راحتی در شبکه‌های اجتماعی غیر آمریکایی‌ها با هشتگ‌های مربوط به چهارم جولای ببینید؛ اما ابتدا اجازه بدهید به برخی صفحه‌های مهم آمریکایی‌ها بپردازیم و ببینیم چطور روز استقلال کشورشان را تبریک گفته‌اند:

صفحه توییتر رسمی «آکادمی علوم و هنرهای فیلم‌سازی آمریکا» با انتشار یک تصویر متحرک مربوط به صحنه آتش‌بازی فیلم جانوران حیات‌وحش جنوب که یادآور سنت مشهور آتش‌بازی در شب چهارم جولای است، به تبریک روز استقلال پرداخته است.

در صفحه رسمی جنگ ستارگان -پر‌فروش‌ترین فیلم سینماهای جهان در سال گذشته- اما یک نظرسنجی جالب وظیفه تبریک را بر عهده داشته است. در این نظرسنجی از کاربران سؤال شده که اگر می‌توانستند، کدام‌یک از کاراکترهای فیلم نیرو برمی‌خیزد را به مراسم باربیکیوی چهارم جولایشان دعوت می‌کردند؟ مخاطبان هم از بین «ری»، «فین»، «پو دامرون» و «کایلو رن»، با ۵۵‌درصد ابتدا ری (با بازی دیزی رایدلی) را انتخاب کردند و بعد از او هم پو دامرون (با بازی اسکار آیزاک)، کایلو رن (با بازی آدام درایور) و فین (با بازی جان بویگا) رتبه‌های بعدی را به خودشان اختصاص دادند.

یکی از پست‌هایی که بارها توسط سلبریتی‌های مختلف بازنشر داده شد، ویدیویی هوشمندانه با حضور «جان سنا» و با عنوان ما همه آمریکایی هستیم بود. در این ویدیو به جنسیت‌های مختلف، مذاهب گوناگون و نژادهای تشکیل‌دهنده آمریکا اشاره‌شده و با استفاده از المان‌های خاصی مثل پرچم جامعه (LGBT) در کنار پرچم آمریکا، این کشور را متعلق به همه دانسته است. دقیقاً از همان جنس ویدیوهایی که نمی‌سازیم و ناگهان در ایام ۲۲‌بهمن یادمان می‌افتد باید چندتایشان را پخش کنیم و با بدسلیقگی کامل آن‌ها را آماده می‌کنیم و روی آنتن می‌فرستیم. این، نمونه خوش‌ساختِ همان‌ها است؛ با یک میزانسن هوشمندانه!

انیمیشن مشهور سیمپسون‌ها هم که دهه‌ها است وظیفه آموزش سبک زندگی آمریکایی را به کودکان همه نقاط جهان بر عهده دارد، با انتشار این تصویر، از مخاطبانش خواسته که در این روز، هر کاری انجام می‌دهند فقط با خانواده‌شان باشند.

شاید بتوان این نمونه‌ها را به‌عنوان متفاوت‌ترین تبریکات چهارم جولای شهروندان آمریکا به‌حساب آورد. لازم به ذکر نیست که قریب به‌اتفاق بازیگران درجه یک هالیوودی و خواننده‌های شناخته‌شده منشوری اهل این کشور، هم در صفحات اجتماعی‌شان روز چهارم جولای را به شیوه خود تبریک گفتند.

Rahman

مطمئناً اگر در فضای مجازی به موج عکس‌های روز استقلال و تبریکاتش نگاهی بیندازید یک نکته دیگر هم‌چشمتان را خواهد گرفت؛ موج تبریکات سلبریتی های غیر‌آمریکایی برای چهارم جولای که اگر بیش‌تر از سلبریتی های آمریکایی و در رأس آن‌ها هالیوودی‌ها نباشد، قطعاً کم‌تر نیست. به همین جهت مهم‌ترین تبریکات تعدادی از سرشناس‌ترین چهره‌های سینمایی جهان به مناسبت چهارم جولای را هم بررسی می‌کنیم:

«ای آر رحمان»، موزیسین برنده اسکار هندی که سابقه ساخت موسیقی متن و ترانه برای فیلم‌های میلیونر زاغه‌نشین و ۱۲۷‌ساعت «دنی بویل» را دارد و برای فیلم محمد رسول‌اللهِ «مجید مجیدی» هم آهنگ‌سازی کرده، در این روز این جمله را روی صفحه توییتر خودش منتشر کرد: «از یک دموکراسی به دیگری؛ روز استقلال مبارک!» او با استفاده از اِموجی پرچم‌های هندوستان و آمریکا جمله‌اش را تزیین و معنی‌دار کرده بود.

«هیو جکمن» ِ استرالیایی هم با انتشار ثانیه‌هایی از هوای بارانی نیویورک‌سیتی، چهارم جولای را به هواداران آمریکایی‌اش تبریک گفته بود.

اما یکی از جالب‌توجه‌ترین تبریکات خارج از آمریکا متعلق به باشگاه فوتبال «آرسنال» بود. صفحه توییتر توپچی‌ها ویدیویی را منتشر کرده بود که در آن فردی با استفاده از پیراهن‌های مختلف این باشگاه، پرچم آمریکا را می‌ساخت تا به این وسیله دل هواداران آمریکایی‌اش را شاد کند.

«آرنولد شوارتزنگر» ِ اتریشی‌الاصل، بازیگر و فرماندار سابق ایالت «کالیفرنیا» هم با انتشار این عکس، عنوان کرده است که یکی از غرور‌آمیز‌ترین روزهای زندگی‌اش، روزی بوده که شهروند بزرگ‌ترین کشور دنیا شده است!

نکته حائز اهمیت این‌که زیر پست هیچ‌کدام از این صفحات، کسی فحاشی نکرده و هنرمند یا صفحه مربوطه را به چاپلوسی سیاسی، شعار‌زدگی، سفارش پذیری و… متهم نکرده است.

ارسال نظر: