گلایه معاون سابق سازمان خصوصی سازی از اوضاع بورس در دولت روحانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

"فطانت‌فرد" مدیر ضعیفی بود/ ضعیف‌ترین نظارت بر بانک‌ها و بیمه‌ها مربوط به دوران "فطانت" بود

کدخبر: 2050054

غلامی گفت: چطور ممکن است شرکتی که میلیونها تومان زیان انباشته دارد با افزایش سهم در بازار رو به شود؟ تنها دلیل این مسئله این است که برخی ها در بازار سرمایه با سهام بازی می کنند.

اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص تغییرات در راس سازمان بورس اظهار کرد: تغییر آقای فطانت از ریاست سازمان بورس و حضور آقای شاپور محمدی در راس این سازمان از مدتها قبل مطرح شده بود. آقای فطانت چون از خانواده خودرویی‌ها به سازمان بورس آمده بود توجه این سازمان را در یک سال و نیم گذشته بر روی خودرو جلب کرده بود.

وی افزود: همین مسئله موجب شد تا شرکتهای خودرویی حاضر در بورس در زمان آقای فطانت فرد وضعیت نسبتا خوبی را داشته باشند. در دوره آقای فطانت فرد کار خاصی برای بازار سرمایه انجام نشد. آقای شاپور محمدی با توجه به این که قبلا در بورس انرژی بود از شرایط بهتری برای ریاست سازمان بورس برخوردار است و روابط بهتری را هم دارد.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی با انتقاد از مدیریت فطانت فرد در یک سال و نیم گذشته به «نسیم آنلاین» خاطرنشان کرد: در دوره آقای فطانت فرد با وجود اجرای برجام هیچ تغییری در بازار سرمایه اتفاق نیفتاد و نظارتها به قدری ضعیف بود که بسیاری از شرکتهای حاضر در بورس از جمله برخی از بانکها اصلا سود خود را تقسیم نکردند. آقای فطانت فرد حتی معاونان خود را از مدیران خودرویی انتخاب کرده بود.

غلامی تصریح کرد: در دوره آقای فطانت فرد ضعیف ترین نظارت بر روی شرکتهای بانکی و بیمه ای انجام شد. رئیس سازمان بورس باید کسی باشد قدرت سیاسی قوی هم داشته باشد. به عنوان مثال عملکرد آقای فطانت فرد در قبال وزارت نفت بسیار ضعیف بود که گزارش اخیر پالایشگاه بندرعباس نمونه بارز آن است.

وی بیان کرد: در این گزارش آمده است قیمت خوراک پتروشیمی مشخص نیست و هر فصل باید توسط وزارت نفت اعلام شده و در دفاتر ثبت شود.در حالی که قانون خیلی راحت اعلام کرده که نرخ خوراک 5 درصد فوب خلیج فارس است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی گفت: این وظیفه سازمان بورس است که باید به دولت دستگاههای مربوطه و وزارت نفت فشار بیاورد زیرا مردم آلت دست و بازیچه دولتمردان نیستند. مردم به این امید به بازار سرمایه می آیند و سهم می خرند که سازمان بورس بر عملکرد بازار سرمایه نظارت کرده و از حقشان دفاع کند .

غلامی افزود: ولی متاسفانه آقای فطانت فرد اگر قدرت برخورد با نهادهای دیگر را هم نداشت حتی حاضر نبود که آن را اعلام کند تا برای حل این مشکل راه حلی پیدا شود. مملکت قانون دارد. وزارت نفت حق ندارد با هر نرخی که دلش می خواهد خوراک پتروشیمی ها را تعیین و سازمان بورس هم تنها بایستد و نگاه کند.

وی عنوان کرد: با مدیریت امثال آقای فطانت فرد مردم به چه امیدی وارد بازار سرمایه شوند و سهام پتروشیمی ها را بخرند؟ مسئولان سازمان بورس لازم نیست که برای نرخ خوراک پتروشیمی ها آقای زنگنه را راضی کنند، زیرا رضایت ایشان و وزارت نفت اصلا مهم نیست.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در سه سال گذشته به «نسیم آنلاین» گفت: در دولت آقای روحانی وضعیت شرکتهای حاضر در بورس سامان پیدا نکرد، زیرا در برهه کنونی که نرخ سود کاهش پیدا کرده اوضاع بورس باید بسیار بهتر از وضعیت امروز باشد.

غلامی خاطرنشان کرد: چطور ممکن است شرکتی که میلیونها تومان زیان انباشته دارد با افزایش سهم در بازار رو به شود؟ تنها دلیل این مسئله این است که برخی ها در بازار سرمایه با سهام بازی می کنند. امیدواریم که آقای شاپور جلوی این دخالتها را بگیرد تا بازار سرمایه بعد از سه سال نفس راحتی بکشد.

ارسال نظر: