در سایت سازمان سنجش منتشر شد

جزئیات دفترچه راهنمای انتخاب رشته/ آغاز به کار نرم افزار انتخاب رشته مجازی از عصر امروز/ شروع انتخاب رشته از ۲۳ مرداد

کدخبر: 2053647

نتایج اولیه کنکور ۹۵ از شب گذشته بر روی سایت سنجش کشور قابل مشاهده است. داوطلبان می‌تواند جزئیات انتخاب رشته را از طریق همین سایت دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1395 دانشگاه‌ها و موسسات عالی اعلام شد.

رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه به صورت کارنامه تنظیم شده است.

خدایی افزود: همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته هستند.

بر اساس این گزارش، داوطلبان باید از 23 تا 28 مرداد برای انتخاب رشته و ثبت کد رشته‌های انتخابی در برگه اینترنتی اقدام کنند. دفترچه راهنمایی انتخاب رشته نیز در پایگاه اینترنتی سازمان سنجش منتشر شده است.

به گزارش «نسیم آنلاین»،‌ دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر شد.

چگونگی اعمال تاثیر سوابق تحصیلی

با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوب 26 اردیبهشت سال 95 مجلس و بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری به این صورت است که آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد اخذ کردند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی لحاظ می‌شود.

همچنین داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 91-90 به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی لحاظ می‌شود.

بر اساس ماده 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، پذیرش برای حدود 70 درصد وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

همچنین ظرفیت اختصاصی برای داوطلبان سهمیه ایثارگران 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل و حد نصاب نمره این داوطلبان 70 درصد نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته‌های تحصیلی است.

جزئیات انتخاب رشته

انتخاب رشته آزمون سراسری از 23 تا 28 مردادماه است.

در انتخاب رشته آزمون سراسری محدودیتی برای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز از نظر تعداد وجود ندارد و داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل به تعداد دلخواه کدرشته‌های نیمه متمرکز دارای شرایط و ضوابط را انتخاب کنند.

داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید برای اطلاع از وضعیت خوابگاه‌ها، امکانات رفاهی و خدمات دانشجویی هر دانشگاه کسب اطلاع کنند.

پذیرش دانشجو در آزمون سراسری در تمام رشته‌ محل‌های پردیس‌های خودگران و ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صورت متمرکز و بدون انجام مصاحبه است.

آن دسته از داوطلبانی که در دو گروه یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده و بر اساس کارنامه نتیجه اولیه در دو گروه یا سه گروه آزمایشی مربوط ، مجاز به انتخاب رشته شدند باید تمام رشته‌های مورد علاقه خود را از هر یک از گروه‌های آزمایشی در یک فرم انتخاب رشته از اولویت یک تا 150 وارد کنند.

داوطلبان باید کدرشته‌محل‌های انتخابی را در فرم پیش‌نویس دفترچه راهنما درج کرده و پس از کنترل‌های لازم و اطمینان از صحت کدرشته‌‌محل‌های انتخابی در زمان معین کدرشته‌های موردعلاقه خود را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت کنند.

پس از تأیید نهایی کدرشته‌محل‌های انتخابی، شماره رمز 15 رقمی از سوی سیستم به عنوان رسید در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود.

سازمان سنجش ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی، نرم‌افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی، کتاب آشنایی با رشته‌های دانشگاهی را منتشر کرده و مشاورانی برای مشاوره انتخاب رشته در پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش حضور دارند.

هیچ دانشجویی مجاز نیست که همزمان در دو رشته محل تحصیل کند.

مشاور عالی سازمان سنجش کشور با اشاره به انتشار کلید آزمون سراسری سال 95 از تاریخ 18 مرداد گفت: از ساعت 18 روز دوشنبه 18 مرداد کلید اولیه آزمون به روی سایت سازمان سنجش کشور قرار گرفته و داوطلبان شرکت کننده قادر خواهند بود این کلید را دریافت و با کارنامه خود تطبیق دهند.

وی از انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته توسط سازمان سنجش خبر داد و گفت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته از روز شنبه 23 مرداد از طریق نمایندگی های توزیع روزنامه ایران در اختیار باجه های روزنامه فروشی قرار خواهد گرفت و داوطلبان می توانند با مراجعه به روزنامه فروشی هااین دفترچه را دریافت کنند.

توکلی در خصوص امکان ثبت نام افراد در رشته های بدون آزمون تصریح کرد: امروز اطلاعیه ای از طریق سایت سازمان سنجش در رابطه با رشته های بدون آزمون منتشر خواهد شد و علاقمندان می توانند در صورت واجد شرایط بودن جهت حضور در رشته های بدون آزمون اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش کشور ادامه داد: برخی از کدرشته محل های تعیین شده بدون آزمون بوده وافراد تنها بر اساس سوابق تحصیلی قادر خواهند بود در این رشته ها شرکت کنند.

وی در ادامه با اشاره به انتشار فهرست اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت طی روز شنبه 23 مرداد اظهار کرد: فهرست اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت و همچنین رشته‌های دارای شرایط خاص 23 مرداد اعلام می‌شود.

توکلی در خصوص تعداد انتخاب هر داوطلب خاطر نشان کرد: هر داوطلب قادر خواهد بود 150 کدرشته محل را انتخاب کرده توصیه ما به داوطلبان این است که پس از کنترل تمام رشته ها نسبت به کد رشته محلهای موردعلاقه خود اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش کشور افزود: شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال 95 می توانند تا روز پنجشنبه 28 مرداد نسبت به انتخاب کد رشته محل های مورد علاقه خود اقدام کنند.

وی ارائه کد 15 رقمی به هر داوطلب شرکت کننده در آزمون سراسری سال 95 پس از انتخاب رشته را یک الزام دانست و گفت: هر داوطلب پس از انتخاب رشته باید یک کد 15 رقمی دریافت کرده و در صورتی که این کد ریافت نشود انتخاب رشته تکمیل نشده است.

توکلی از تهیه نرم افزار انتخاب رشته مجازی از سوی سازمان سنجش کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: از طریق سازمان سنجش کشور نرم افزار مجازی ای تهیه شده وافراد می توانند از بعد از ظهر امروز با مراجعه به سایت سازمان سنجش از این نرم افزار مجازی استفاده کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش کشور ادامه داد: این نرم افزار این امکان را به داوطلبان می دهد که نتیجه کسب کرده در آزمون خود و رشته هایی که امکان قبولی در آنها را دارند با داوطلب شرکت کننده در سال 94 مقایسه کرده و امکان قبولی خود را بسنجند.

ارسال نظر: