یک مرکز مطالعاتی منطقه‌ای تشریح کرد

تغییر روش حملات تروریست‌های داعش در کشورهای اروپایی

کدخبر: 2055829

پژوهش انجام شده در "مرکز منطقه‌ای مطالعات راهبردی مصر" نشان می‌دهد، داعش در حال تغییر راهبرد حملات تروریستی و انتحاری خود در کشورهای اروپایی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: نتیجه پژوهش انجام شده در «مرکز منطقه‌ای مطالعات راهبردی» مصر با این موضوع که «آیا راهبرد حملات تروریستی و انتحاری داعش در آینده تغییر خواهد کرد یا خیر» نشان داد، این گروه تروریستی تکفیری در تلاش جهت اتخاذ خط مشی و راهبردی جدید در حملات آتی تروریستی و انتحاری خویش است.

بر این اساس تاکید شده که داعش بر دو اصل در راهبردهای عملیاتی خود تکیه می‌کند.

یک: فردمحوری

اولین نتیجه به دست آمده اظهار می‌کند: در آینده نزدیک داعش راهبرد «حملات گروهی و جمعی» را به راهبرد «حملات شخصی و فردی» تغییر خواهد داد. در این حملات اجرای عملیات برعهده یک نفر گذاشته می‌شود و او به صورت فردی مجری عملیات خواهد بود.

این مرکز مطالعاتی خاطر نشان می‌کند: انتظار می‌رود، داعش از این راهبرد انتحاری و تروریستی در حملات خود علیه کشورهای اروپایی استفاده کند، به ویژه وقتی از سوی این کشورها در سوریه و عراق مورد حمله قرار می‌گیرد و امکان اجرای عملیات‌های جمعی در این کشورها وجود ندارد.

مهمترین ویژگی این راهبرد، عدم ‌نیاز گروه به کسب شناخت از عناصر و آشنایی با آنهاست. راهبرد خودمحوری در مقابل راهبرد دیگرمحوری است. این راهبرد افزون بر آنکه گروه را از نزدیک شدن به عناصر و آشنایی با آنها بی‌نیاز می‌کند، نیازمند روابط درون سازمانی بین عناصر و شناخت آنها از هم نیست.

دو: ارتباط غیر مستقیم

دومین تغییر مورد انتظار در راهبرد حملات تروریستی و انتحاری داعش، تغییر رویکرد ارتباط مستقیم با عناصر خود به ارتباط غیر مستقیم.

با این راهبرد داعش به جای نزدیک شدن مکانی و مادی به فرد یا بالعکس، از مشترکات اعتقادی و فکری افراد استفاده می‌کند. در این روش نیاز شناخت فرد، نزدیک شدن به او و دست به آزمون و خطای متعدد زدن برای اطمینان از وفاداری افراد به گروه، نیست.

عملیات تروریستی شهر «نیس» فرانسه که یک شهروند فرانسوی تونسی الاصل آن را اجرا کرد، همچنین حمله تروریستی در یکی از قطارهای آلمان و حمله به کلیسایی در شهر نورماندی در شمال غربی فرانسه نمونه حملات تروریستی و انتحاری داعش با تکیه بر راهبرد ارتباط غیر مستقیم بین گروه و فرد است.

اما استفاده از این راهبردها نه تنها توسط داعش، بلکه از سوی هر گروهی تروریستی دیگر، نیازمند نفوذ عمیق معنوی و توان جذب بسیار بالای نیرو توسط گروه است،‌ به ویژه گروهی مانند داعش که گستره فعالیت آن تقریبا تمام کشورهای جهان را شامل می‌شود.

به اذعان تمام کارشناسان داعش از معدود گروه‌های تروریستی است که این دو ویژگی را توأمان در خود دارد، ویژگی‌هایی که به این گروه اجازه می‌دهد، بدون دغدغه خاطر رویکردهای گذشته خود را به سمت این دو رویکرد تغییر دهد.

ارسال نظر: