تویسرکانی خبر داد

حذف دفاتر اسناد دست‌نویس از ۱۰ شهریور/ کاهش جرائم احتمالی از مزایای الکترونیکی شدن دفترخانه‌ها

کدخبر: 2058727

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فرآیند الکترونیکی شدن دفاتر ثبت اسناد و املاک گفت: روز چهارشنبه این هفته با حضور رئیس قوه قضاییه شاهد حذف دفاتر اسناد رسمی از دفترخانه‌ها خواهیم بود و از دفاتر الکترونیک بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، احمد تویسرکانی در مراسم افتتاح ساختمان جدید اداره کل ثبت اسناد استان تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت افزود: راهبرد این سازمان از ابتدا تحقق شعار سرعت و دقت در ارائه خدامات و ارتقاء سلامت اداری و شفافیت در کار بود و در این باره وضع قابل قبولی داریم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 72 میلیون خدمت در سازمان ثبت و اسناد به مردم ارائه شد، گفت: این نشان دهنده حجم بالای مراجعان به ثبت است و به همین علت یکی از راهبردهای ما توجه به کاهش مراجعات حضوری است.

تویسرکانی گفت: برای تنظیم برنامه های عملیاتی سالانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جلسات متعدد و نظرخواهی صورت می گیرد و برنامه های ابلاغی، کارشناسی شده است و انتظار داریم مدیران سازمان با جدیت بیشتری عمل کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به حذف دفاتر دست نویس در ادارات ثبت از تیر امسال اشاره کرد و گفت: 1370 نفر از همکاران ما به امر دفتر نویسی مشغول بودند که با این اقدام، این همکاران در بخشهای دیگر مشغول به کار شدند.

تویسرکانی افزود: چهارشنبه این هفته هم با حضور رئیس قوه قضاییه شاهد حذف دفاتر اسناد رسمی از دفترخانه ها خواهیم بود و از دفاتر الکترونیک بهره برداری خواهد شد.

حداقل به 200 واحد ساختمان اداری استاندارد نیاز داریم

رئیس سازمان ثبت املاک و اموال کشور گفت: برای اینکه بتوانیم خدمت رسانی در شان مردم ارائه کنیم نیازمند 200 واحد ساختمان اداری استاندارد هستیم.

احمد تویسرکانی در مراسم افتتاح ساختمان جدید اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران افزود: یکی از مشکلات جدی سازمان، کمبودهای سخت افزاری و ساختمان‌های اداری بود و سازمان ثبت با بیش از 400 ساختمان اداری مستقر در سراسر کشور ساختمان استاندار قابل قبول بسیار کم دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قانونگذار، نیروی انتظامی را فقط در بحث پلاک گذاری خودرو ملزم کرده و نقل و انتقال خودرو را در صلاحیت راهنمایی و رانندگی قرار نداده است.

احمد تویسرکانی در حاشیه افتتاح ساختمان جدید اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مردم باید همچنان به سبب اختلاف نظر میان ناجا و سازمان ثبت اسناد در بحث ثبت سند خودرو سرگردان باشند؟ افزود: ما در خصوص سازمان ثبت اسناد تعصبی نداریم و به دنبال نفع نیستیم اما توسعه ثبت رسمی، توصیه کشور است و هر میزان سیاست‌های ما مبتنی بر توسعه ثبت رسمی باشد نزاع‌ها کمتر می‌شود.

وی گفت: در بحث نقل و انتقال خودرو در ماده 29 قانون اخذ جرائم رانندگی به صراحت به دفاتر اسناد رسمی اشاره شده است و اگر میان دو طرف معامله اختلافی پیش بیاید به موجب قانون، سند، لازم الاجراست و نیازی به رسیدگی قضائی نیست و اقدام دستگاه دیگر چنین اعتباری ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه سند در دفاتر ثبت به حکم دادنامه است افزود: این سند در صورت اختلاف لازم الاجراست اما اگر اقدامی اداری در راهنمایی و رانندگی انجام شود و خودشان آن را به رسمیت بشناسند به این معنا نیست که اگر اختلافی بر سر مالکیت خودرو بوجود آید راهنمایی و رانندگی بتواند حل اختلاف و در حوزه مالکیت،‌ اثبات کند.

وی گفت: نمی توان بحث پلاک گذاری خودرو را به بحث تثبیت مالکیت ها و ثبت انتقالات توسعه داد و این موجب بی نظمی در حوزه مالکیت ها می شود و در صورت وجود اختلاف، نیروی انتظامی هیچ مسئولیتی درباره الزام و تکلیف دو طرف معامله ندارد.

تویسرکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه قرار است دفاتر دفترخانه ها الکترونیکی شود آیا همه کارشناسی ها و مطالعات انجام شده است افزود: طبیعی است که با آغاز هر تغییری با یکسری مشکلات و عکس العمل ها و مخالفت ها مواجه باشیم و یکی از مشکلات در دموکراسی اداری ما همین موارد است و برخی مواقع بخش‌های پایین دستی در برابر اصلاحات و تحولات اداری تمایلی نشان نمی دهند.

وی گفت: در بحث حذف دفاتر سنتی از دفترخانه های اسناد رسمی، بررسی های دقیق کارشناسی انجام شده است و با این تصمیم بهره وری خوبی در بحث نیروی انسانی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، تویسرکانی کاهش قابل توجه جرائم احتمالی را هم از دیگر مزایای الکترونیکی شدن دفاتر دفترخانه‌ها خواند و گفت: وقتی که دفتر، سنتی باشد احیانا ممکن است سردفتر یا فرد متخلف بتواند از اوراقی که در سیستم قبل وجود دارد سوءاستفاده کند مثلا سندی را به تاریخ ده سال قبل تنظیم کند.

ارسال نظر: