پیدا و پنهان کودتای ترکیه از نگاه "النشره"؛

تبدیل کودتای نافرجام به یک فرصت طلایی

کدخبر: 2058782

اگرچه درباره کودتای نظامی ترکیه همچنان ابهامات زیادی وجود دارد، اما به نظر می رسد که رجب طیب اردوغان تاکنون در تبدیل کودتای نافرجام به یک فرصت طلایی موفق بوده است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - بسیاری از مسایل مربوط به کودتای نظامی نافرجام ترکیه تا به امروز در هاله ای از ابهام قرار دارند. برخی ها معتقدند که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در این کودتا با هدف کنار زدن اردوغان نقش دارند.

برخی‌ها هم معتقدند که رئیس جمهور ترکیه از آنجایی که کشورش با مشکلات سخت داخلی و خارجی روبرو شد، این کودتا را با هدف رهایی از دست مخالفان و دشمنان خود انجام داده است.

حال صرف نظر از این گمانه‎زنی‎ها، با بررسی اوضاع کنونی ترکیه می ‎ توان دریافت که رجب طیب اردوغان در تبدیل خطر به "فرصت طلایی" موفق بوده است؛ به گونه‌ای که در همه زمینه ‎ ها به نفع خودش عمل کرد.

بسیاری از تحلیلگران پس از وقوع کودتای نافرجام در ترکیه تصور می کردند که این کشور به دلیل مشغول شدن به بحران‌های خاص، دیگر مانند قبل نخواهد بود، اما اردوغان پس از خنثی کردن کودتا و با اجرای عملیات "پاکسازی"، پایه ‎ های سیطره خود بر همه نهادهای دولتی و امنیتی را محکم کرد و بویژه پس از آنکه از حمایت احزاب سیاسی مختلف کشور برخوردار شد، عملیات پاکسازی را در نهادهای نظامی ترکیه علیه نظامیان مخالف خود اجرایی کرد و بدین ترتیب به هدف اصلی خود دست یافت.

علاوه بر آن، رئیس‎جمهور ترکیه پس از کودتای نافرجام موفق شد در داخل ترکیه صدای همه معارضان را قطع کند و خود عملا به یک رهبر سیاسی تبدیل شود، به طوری که تصور مردم ترکیه بر این است که دفاع از اردوغان واجب است، چراکه وی "دست‎های خارجی" را کوتاه کرده است.

اما در سطح منطقه ای از جمله سوریه، اردوغان تلاش می کند تا با عنوان مبارزه با گروه های تروریستی در شمال سوریه، سیاست خارجی خود را به نمایش بگذارد و تلاش می کند با مهارت هر چه تمام‌تر در سیاست خارجه موازی کاری کند، تا بدین گونه به یک "نیاز" هم برای آمریکا و هم برای روسیه تبدیل شود.

پایگاه خبری "النشره" به قلم ماهر الخطیب در این باره نوشت: تا قبل از وقوع کودتای نظامی نافرجام، این امکان وجود نداشت که ترکیه به دلیل خطوط قرمزی که آمریکا و روسیه تعیین کرده بودند، بتواند در جنگ سوریه دخالت مستقیم داشته باشد و برای رسیدن به رویای خود در شمال سوریه که همان ایجاد منطقه امن است، تقلا کند، اما امروز می بینیم که چگونه با چراغ سبز طرفین مسکو و واشنگتن به بهانه مبارزه به تروریسم وارد خاک سوریه شد و به گفته برخی از کارشناسان حتی با مقابله سرسخت تهران و دمشق به دلیل منافع مشترک بر سر مساله کردها، مواجه نشد.

همه قدرت‎های منطقه‎ای و بین المللی به نقش آنکارا در خاورمیانه معترف هستند، برخلاف آن چیزی که از طرف سعودی‌ها شاهد آن هستیم بویژه پس از شکست ریاض در جنگ یمن که به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است. افزون بر آن، اردوغان تا به امروز هزینه سنگینی به دلیل حمایش از گروه های مسلح سوری و مواضع سیاسی آنکارا در قبال تحولات سوریه پرداخت نکرده است.

رجب طیب اردوغان ابتدای بحران سوریه که سمت نخست وزیری ترکیه را بر عهده داشت به خبرگزاری آناتولی گفته بود که "من و اعضای حزبم به زودی به دمشق سفر خواهیم کرد تا بر سر قبر صلاح الدین ایوبی حضور پیدا کنیم و سپس وارد صحن های مسجد بزرگ امویان دمشق خواهیم شد و مقبره صحابه پیامبر یعنی بلال حبشی و ابن عربی را زیارت و از دانشکده سلیمانیه و ایستگاه حجاز دیدار خواهیم کرد."

برخی از کارشناسان با توجه به این جمله اروغان تحلیل کرده بودند که هدف ترکیه از ابتدای بحران سوریه سیطره بر کل کشور بوده است. ترکیه طی چند ماه اخیر با تحولات عدیده ای در ارتباط با سوریه روبرو شده است که مهمترین آن بحران با مسکو در پی سرنگونی جنگنده روس و تنش در روابط مسکو با واشنگتن بر سر مسایل مختلف بوده است، تا اینکه امروز بار دیگر به عرصه تحولات سوریه بازگشته است تا دوباره حلقه اتصال این تحولات شود. از همین روی می بینیم که مسکو مانع دخالت نظامی آن در سوریه نمی شود و جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز با سفر اخیر خود به آنکارا بر حمایت از ترکیه در مداخله نظامی در شمال سوریه مهر تائید زد.

در پایان باید گفت که اردوغان خطر کودتای نافرجام را به یک فرصت طلایی تبدیل کرده است و همزان با انجام بازی‎های دوگانه در منطقه تلاش می‎کند تا حد ممکن برنامه‎های آنکارا را محقق کند.

ارسال نظر: