وزارت خارجه آمریکا: هیچ معافیتی از برجام وجود ندارد

کدخبر: 2059583

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش امروز یک اندیشکده آمریکایی در خصوص اعطای معافیت به ایران برای تولید اورانیوم و آب سنگین در مقادیر فراتر از محدودیت‌های برجام را تکذیب کرد.

به گزارش «نسیمآنلاین»، فارس نوشت: «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش امروز موسسه علوم و امنیت بین‌الملل واشنگتن در خصوص معافیت‌های محرمانه برجامی ایران گفت که به ایران هیچ معافیت محرمانه‌ای از مفاد برجام اعطا نشده است.

کربی این سخنان را در میان خبرنگاران حاضر در اتاق 2209 ساختمان اصلی وزارت امور خارجه آمریکا و محل برگزاری کنفرانس‌های خبری روزانه بر زبان آورد.

امروز موسسه علوم و امنیت بین‌الملل واشنگتن مدعی شده بود که ایران با کمک کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام که مصوباتش محرمانه است، معافیت‌هایی دریافت کرده و می‌تواند بیش از مقادیر مصوب برجام، اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین تولید کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این ادعاهای اندیشکده مزبور، گفت که ایران تاکنون به همه تعهدات برجامی خود پایبند بوده و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم در تماس‌های خود با اعضای کنگره، این مطلب را به آنان گوشزد کرده و می‌کند.

جان کربی در خصوص ادعای اعطای معافیت به ایران برای گذشتن از سقف 300 کیلوگرمی تولید اورانیوم با غنای کم گفت که «هیچ‌یک از مفاد برجام سُست نشده و هیچ معافیتی برای ایران در نظر گرفته نشده است.»

سخنگو افزود: «ایران از روز اجرای برجام تاکنون به تعهدات خود در خصوص سقف تولید اورانیوم با غنای پایین پایبند بوده است و از سقف 300 کیلوگرم فراتر نرفته است.»

کربی در خصوص آب سنگین تولیدی و صادراتی ایران هم سخن گفت. سخنگو گفت که ایران در برخی موارد از سقف تعیین‌شده برای تولید آب سنگین فراتر رفته ولی این موارد با بررسی آژانس بین‌المللی هسته‌ای و با راهنمایی‌های آنها، تصحیح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سلول‌های داغ که در گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمده بود هم نظر داد و گفت که بر اساس برجام، ایران می‌تواند پس از گرفتن موافقت کمیسیون مشترک، سلول‌های داغی با ابعاد بزرگ‌تر از ابعاد مصوب برجام داشته باشد.

یکی از خبرنگاران پرسید که آیا این تصمیم با نظر همه اعضای کمیسیون گرفته شده یا با نظر اکثریت؟

سخنگو پاسخ داد: «جزئیات تصمیمات کمیسیون مشترک محرمانه است و نمی‌توانم در خصوص آنها صحبت کنم.»

ارسال نظر: