پیش بینی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی به اجرای طرح جدید دولت در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

طرح ۵۰ میلیونی بانک مرکزی تورم را با شتاب بیشتری باز می‌گرداند/ بحران بدهی‌ها در راه است

کدخبر: 2064200

کریمی بیرانوندگفت: طرح جدید بانک مرکزی به تورمی که قرار است که در اواخر سال ۹۵ و اوایل ۹۶ به دلیل رشد بی‌سابقه نقدینگی گریبانگیر کشور شود شدت بیشتری می‌دهد و ممکن است آن را به لحاظ زمانی جلو بیندازد.

محمود کریمی بیرانوند، عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص طرح جدید بانک مرکزی برای اعطای وام 50 میلیونی خرید کالا اظهار کرد: این طرح به تورمی که قرار است در اواخر سال 95 و اوایل 96 به دلیل رشد بی سابقه نقدینگی گریبانگیر کشور شود شدت بیشتری می دهد و ممکن است آن را به لحاظ زمانی جلو بیندازد.

وی افزود: با اجرای این طرح بحران بدهی مردم بیش از پیش خواهد شد و سودای بازگشت اعتبارات به یکی بزرگترین مشکلات مردم و بانکها تبدیل خواهد شد. چیزی شبیه بحران مالی 2008 غرب در ابعاد کوچکتر. به همین دلیل هم هست که بانکهای غیر دولتی تمایل چندانی به انجام طرح ندارند.

این اقتصاددان با انتقاد از این طرح تصریح کرد: طرح وام 50 میلونی درآمد واقعی مردم کاهش خواهد یافت، چرا که اینکار سطح تورم را افزایش خواهد داد و در نتیجه درآمد واقعی کاهش خواهد یافت. همچنین واردات کالاهای غیر اساسی و لوکس و قاچاق شدت بیشتری خواهد یافت. چه فرصتی برای مافیای واردات و قاچاق از این بهتر که مردم پول داشته باشند و تولید کنندگان داخلی کالا نداشته باشند.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح و خارج شدن منابع ارزی کشور در بحبوحه مشکلات فروش نفت و نقد نشدن پول آن گریبان دولت را بیشتر خواهد گرفت. نا امیدی هرچه بیشتر تولیدکنندگان داخلی و به قول کینزیان «دمیده شدن روح شرور حیوانی در سرمایه گذاران» و بدبینی هر چه بیشتر آنها از شرایط اقتصادی کشور از تاثیرات دیگر اجرای این طرح است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح جدید بانک مرکزی باعث تخریب الگوی مصرف مردم در جهت تمایل پیدا کردن به کالاهای لوکس و غیر ضرور خواهد شد.

ارسال نظر: