اذعان "پارسا" به تغییر تعریف بیکاری در دولت هشتم

رئیس مرکز آمار: از زمان دولت اصلاحات یک ساعت کار در هفته هم اشتغال به حساب می‌آید!

کدخبر: 2066892

پارسا گفت: ضمن اینکه از اواخر دولت هشتم تعریف رسمی کل دنیا برای اشتغال یک ساعت در هفته را به معنای شاغل بودن یک فرد در نظر می‌گیرند.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه آرمان نوشت: رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، یک ساعت کار در هفته فرد را در فهرست شاغلان قرار می‌دهد، گفت: «نرخ اشتغال و بیکاری در ایران بر همین اساس محاسبه می‌شود.» امید علی پارسا در حالی این اظهار نظر را انجام داده است که هر از گاهی مناقشات قدیمی درباره چگونگی احتساب تعداد بیکاران نو شده و به بحث‌های دامنه‌داری منجر می‌شود. مسئولان دولتی تعداد بیکاران کشور را چیزی بین ۵/۲ تا سه میلیون نفر می‌دانند. آنها اذعان می‌کنند که اگر بیکاری ناقص را نیز به این آمار اضافه کنیم، تعداد بیکاران کشور به مرز شش میلیون نفر می‌رسد. این در حالی است که منتقدان تعداد بیکاران کشور را چیزی حدود ۱۱ میلیون نفر می‌دانند. بسیاری از کارشناسان دلایل این اختلاف آماری را شیوه‌های مختلف آمارگیری می‌دانند. از طرف دیگر، عنوان می‌شود مبنای یک ساعت کار برای اینکه فرد شاغل محسوب شود، اگرچه مبنایی بین‌المللی است، اما به دلیل درآمد پایین در ایران پذیرفتنی نیست. حداقل حقوق در ایران برای بیش از ۴۰ ساعت کار در هفته کمی بیشتر از ۸۰۰ هزار تومان در ماه است. این در حالی است که هزینه یک خانواده شهری چیزی حدود سه میلیون تومان در ماه برآورد شده است. مشخص است که با ۴۰ ساعت کار در هفته برای کسی که حداقل حقوق می‌گیرد خرج و دخل جور در نمی‌آید. حال باید پرسید چطور با یک ساعت کار می‌توان فرد را شاغل به حساب آورد؟ با وجود این، روز گذشته رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، یک ساعت کار در هفته فرد را در فهرست شاغلان قرار می‌دهد، گفت: نرخ اشتغال و بیکاری در ایران بر همین اساس محاسبه می‌شود.

آمار‌هایی از سرشماری

پارسا همچنین بیان کرد: بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و ٣٧٢ هزار خانوار در سرشماری نفوس و مسکن سال جاری به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند که بر این اساس ٣٣ درصد از هدف ده روزه ما محقق شده است در حالی که استان‌های سمنان و بوشهر بیش از صد درصد هدفگذاری را محقق کرده اند.به گزارش مهر، او افزود: هدفگذاری برای شرکت هشت میلیون و ٨٨١ خانوار به صورت اینترنتی در این سرشماری است؛ این در شرایطی است که سرشماری اینترنتی سختی‌های خاص خود را دارد.پارسا تصریح کرد: استان‌های همدان، خوزستان لرستان قزوین البرز و کهکیلویه‌وبویراحمد و آذربایجان غربی و اردبیل کمتر از ٢٨ درصد هدفگذاری خود در ده روز اولیه را محقق کرده‌اند.او اظهار داشت: تا دیروز هر ساعت ٢٢ هزار و ۶٨۰ خانوار ثبت نام کردند در حالی که انتظار داریم روزانه ۵۰ هزار خانوار اطلاعات خود را وارد کنند.پارسا ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا در اولین سرشماری اینترنتی تنها دو درصد از خانوارها شرکت می‌کنند و حداکثر مشارکتی که به ثبت رسیده ٨ درصد است؛ در حالی که در ایران ٣۵ درصد مشارکت با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در نظر گرفته شده است. به گفته او تمام تدابیر لازم اندیشیده شده تا در روزهایی آینده که احتمال می‌رود مراجعات مردم گسترش یابد، مشکلی در پشتیبانی اینترنتی نداشته باشیم. پارسا ادامه داد: در حال حاضر کمترین مشکل به لحاظ ورود کاربران به سایت مرکز آمار برای سرشماری اینترنتی وجود دارد و شاید با اطمینان بتوان گفت که قطعی سایت سرشماری به صفر رسیده است. او خاطرنشان کرد: اولین قرعه کشی سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در سال ۹۵ انجام شده و به ۱۰۰ نفر از افرادی که اطلاعات خود را در پایگاه مورد نظر به ثبت رسانده اند، هر یک به مبلغ یک میلیون تومان هدیه تعلق خواهد گرفت که در تماس با این افراد شماره حساب‌های آنها در حال دریافت بوده و هدایای آنها به حسابشان واریز می‌شود.

دلایل تشتت آماری

پارسا در ادامه با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص تشتت آماری نیز خاطرنشان کرد: با رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش شده که با یک روش علمی مورد اجماع، آمار جمع‌آوری شود و در اختیار مردم قرار گیرد. این در شرایطی است که البته برخی افراد در بعضی مفاهیم مشکلاتی را مطرح کرده و با نگاه شک و تردید به اعداد و ارقام می‌نگرند که نمونه آن هم تورم است. در حالی که تورم، سرعت افزایش قیمت‌ها بوده و به معنای این نیست که یک قیمت پایین آمده است، اما اینکه قدرت خرید مردم بهبود یافته یا کاهش را تجربه می‌کند، موضوع دیگری است که باید سرعت افزایش درآمدها را بیش از تورم شاهد بود تا این نقیصه برطرف گردد. رئیس مرکز ملی آمار خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و ارقامی که از شاخص‌های مهم اقتصادی دریافت می‌شود، در شش ماهه ابتدای سال جاری سرعت افزایش درآمدها رو به بهبود است و به نظر می‌رسد آرام آرام سمت و سوی رشد و توسعه در اقتصاد پدیدار شود. پارسا در جواب سوالی مبنی بر چگونگی جمع آوری اطلاعات برای اعلام آمار اشتغال در کشور خاطرنشان کرد: در دنیا تمامی خبرگان در حوزه اشتغال و بیکاری گرد هم آمده و اعلام کرده اند که دو روز کار در هفته ملاک شاغل بودن یا نبودن یک فرد است و این در مجموعه آمار سازمان ملل نیز تعریف شده و با آن تعریف حساب و کتاب‌های لازم صورت می‌گیرد. ضمن اینکه از اواخر دولت هشتم تعریف رسمی کل دنیا برای اشتغال یک ساعت در هفته را به معنای شاغل بودن یک فرد در نظر می‌گیرند.

ارسال نظر: