موافقت "سعد الحریری" با ریاست جمهوری "میشل عون"

کدخبر: 2068420

تحولات پرونده ریاستی لبنان به ایستگاه اعلام موافقت "سعد الحریری" با نامزدی ژنرال "میشل عون" رسیده است، درحالی که بخشی از نگاه‌ها نیز متوجه سخنرانی یک‌شنبه آتی ژنرال و مواضع‌ اوست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: با آغاز تحرکات جدید «سعد الحریری»، نخست وزیر اسبق و رئیس جریان المستقبل لبنان در عرصه سیاسی برای نزدیک کردن مواضع جریان‌ها و گرو‌ه‌های سیاسی لبنانی جهت معرفی کاندیدای توافقی ریاست جمهوری، پرونده «خلأ ریاستی» در لبنان بار دیگر به جریان افتاده است.

در جدیدترین تحولات رخ داده، منابع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «النشره» گفتند که سعد الحریری طی روزهای آینده پذیرش نامزدی ژنرال «میشل عون»، رئیس جریان «تغییر و اصلاح» لبنان (نامزد مقاومت) برای تصدی پست ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

در این راستا، این منابع به تماس‌های ساعات اخیر شب گذشته (جمعه) بین حریری و «ولید جنبلاط» اشاره کردند که اگرچه نتیجه آن توافق دو طرف جهت اعلام حمایت از نامزدی عون بود، اما جنبلاط این توافق را مشروط به عدم حمایت عون از نماینده یا وزیری از میان جناح‌ها و جریان‌های مخالف کرده است.

همچنین این منابع خاطر نشان کردند: اعلام این توافق الزاما به معنای رسیدن عون به «کاخ بعبدا» (کاخ ریاست جمهوری) نیست، چون نامزدی «سلیمان فرنجیه»، رئیس جریان «المرده» در راستای سناریو معرفی دو کاندیدا به پارلمان در جلسه انتخاب رئیس جمهور و کسب اکثریت آرا توسط یکی از نامزدهای معرفی شده، همچنان به قوت خود باقی است که چالش‌هایی پیش روی حل و فصل پرونده خلأ ریاستی ایجاد می‌کند.

در این راستا النشره از برداشتن گام‌هایی از سوی حریری جهت نزدیک کردن مواضع «نبیه بری»، رئیس پارلمان در پرونده ریاستی خبر داده و این سوال را مطرح می‌کند که آیا این بدین معناست که برخی از نمایندگان 2 فراکسیون «اللقاء الدیمقراطی» و المستقبل در جلسه آتی پارلمان در چارچوب توافقات سری مثلث بری - حریری - جنبلاط به فرنجیه رای خواهند داد تا شاهد دو نامزد در جلسه باشیم؟

عون یک‌شنبه چه خواهد گفت؟

از زمان آغاز خلأ ریاستی در لبنان، عون موضع خود را در قبال این پرونده اعلام کرد: «تنها کسی که نماینده مردم باشد، وارد بعبدا خواهد شد»؛ موضع مورد حمایت «حزب‌الله» که در طول دوره خلأ ریاستی بر نامزدی وی تاکید داشت.

اما این روزها صحنه سیاسی لبنان با سال‌های پیش تفاوت دارد، اگرچه حزب «التیار الوطنی الحر» (به ریاست عون) خود را بیش از هر جریان دیگری به بعبدا نزدیک می‌بیند، اما راه آنگونه که باید هموار نیست و لازم است، اقداماتی در راستای نزدیک ساختن مواضع و حل اختلافات بین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی از سوی عون برداشته شود.

«لبنان بدون منشور موجودیت ندارد» عنوان تظاهراتی است که جریان عون قصد دارد، 16 اکتبر در بزرگداشت سالروز 13 اکتبر 1990 میلادی برگزار کند. منابع آگاه تاکید می‌کنند، این تظاهرات را نباید تظاهراتی نمادین و معمول دانست و دلیل این ادعا تدارکات گسترده‌ای است که برای برگزاری آن درحال انجام است.

به نوشته «النشره» نگاه‌ها اکنون همه به سخنرانی عون دوخته شده که به اعتقاد کارشناسان بخش مهمی از آن به شفاف سازی‌ شرایط عدم انتخاب وی اختصاص دارد. اگرچه در این بین برخی صاحبنظران نیز بر این باورند، شرایط حساس و سختی که لبنان در آن بسر می‌برد، اجازه نمی‌دهد، واکنش عون را به درستی پیش‌بینی کرد.

به اعتقاد این گروه از کارشناسان مضمون سخنرانی عون بسته به پاسخ حریری در رد نامزدی وی یا موافقتش با آن دارد و این انتظار عون را میان تفاهم و رویارویی سرگردان خواهد کرد.

کارشناسان درباره موضع حریری به سخنان دبیرکل المستقبل اشاراتی دارند که گفته بود، این جریان درباره نامزدی عون همچنان درحال رایزنی است و به نتیجه نهایی نرسیده است.

اما موافقت المستقبل با نامزدی عون توپ را به زمین حزب الله می‌اندازد که این به معنای ورود به آخرین خوان انتخاب رئیس جمهوری لبنان است، اما سوال این است که آیا حزب الله گام آخر را برای حل اختلاف نظر موجود بین حزب و بری و فرنجیه برخواهد داشت؟

خلاصه سخن اینکه عون در مسیر کاخ بعبدا یک‌شنبه آتی سخنرانی خواهد کرد و پیام‌هایی برای طرف‌های ذیربط خواهد داشت، آنچه مهم است، گرفتن این پیام‌ها و فهم فحوای آن است، در غیر این صورت بعبدا همچنان دست نیافتنی باقی خواهد ماند.

ارسال نظر: