کارگردان نمایش "نجم الثاقب" در گفتگو با «نسیم آنلاین":

کارهای فرهنگی کمی در حماسه اربعین حسینی انجام شده است

کدخبر: 2074418

سعید اسماعیلی گفت: معتقدم خدمات فرهنگی در مراسم پیاده‌روی اربعین بسیار کم صورت می‌گیرد؛ از این رو تلاش داریم هر چه در توان‌مان هست، در جهت خدمت فرهنگی به زائران انجام دهیم.

سعید اسماعیلی، کارگردان نمایش «نجم الثاقب» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره این نمایش گفت: ما این کار را با سختی و دشواری های زیاد دو سال گذشته شروع کردیم، سختی اش هم به این دلیل است که این کار را در کشوری دیگر با زبان و فرهنگ متفاوت انجام دهیم.

کار فرهنگی در حماسه اربعین حسینی بسیار کم انجام شده است

وی اظهار داشت: همه افراد علاقه مند هستند که در اربعین حسینی خدمتی به زائران انجام دهند، با این حال پیشنهاد می کنم که همه یک ارائه یک نوع خدمت نپردازند؛ چرا که ما از ایران که کشور غنی در حوزه فرهنگ و صاحب کرسی های مختلف فرهنگی، هنری و دانشگاهی هستیم، به عراق آمده ایم و حیف است که ما با چنین جایگاهی تنها به ارائه خدمات اسکان و تغذیه بپردازیم.

کارگردان نمایش«نجم الثاقب» افزود: معتقدم خدمات فرهنگی در مراسم پیاده روی اربعین بسیار کم صورت می گیرد؛ از این رو تلاش داریم هر چه در توان مان هست، در جهت خدمت فرهنگی به زائران انجام دهیم.

اسماعیلی بیان داشت: با وجود اینکه سال ها در حوزه نمایش های میدانی فعالیت داشتیم، ولی اجرای نمایش با زبان و فرهنگ کشور دیگر مشکلات خاص به خود را دارد، با این حال از این مسیر عقب نشینی نکردیم؛ چرا که احساس می کردیم اجرای این نمایش وظیفه ما به شمار می رود.

نمایش «نجم الثاقب» راه را برای ارتباطات فرهنگی با عراق هموار کرد

وی بیان داشت: 2 روز پیش یکی از افراد مطرح عراق طی در سخنرانی خود اعلام کرد که اجرای تئاتر در این سرزمین با یک فعل حرام مساوی بوده و مختص افراد لائیک است؛ در حالی که رئیس عتبه حضرت امیرالمومنین (ع) خودش برای اجرای این تئاتر آمده و به اجرای این نمایش افتخار کرد و این مسئله بزرگی به شمار می رود.

کارگردان نمایش «نجم الثاقب» گفت: ما یک حرکت فرهنگی، هنری و دینی را در کشور عراق انجام و آن را گسترش دادیم؛ در حالی که مردم عراق چنین تصوری از کارهای دینی نداشته اند ولی ما با اجرای نمایش «نجم الثاقب» توانستیم کارهای دینی و فرهنگی را به مردم این کشور نشان دهیم.

اسماعیلی با بیان اینکه خوشحالم این کار فرهنگی توانسته اثرگذاری خودش را داشته باشد، ادامه داد: این نمایش توانست فتح بابی برای ایجاد ارتباط بین جمهوری اسلامی و عتبه امیر المومنین(ع) باشد و امروز می توانیم با کشور عراق و به خصوص شیعیان این کشور ارتباط فرهنگی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: مردم عراق نسبت به هنر اسلامی دور نمایی نداشته و از فضای این هنر اطلاعی ندارند؛ از این رو سخت به سمت چنین فضایی می آیند و این مهم کار را برای ما دشوار کرده، البته در طول 2 سال گذشته بسیاری از مسیر این حوزه برای ما هموار شده است.

روزانه یک سانس اجرای عربی نمایش را داریم

کارگردان نمایش «نجم الثاقب» درباره سختی های اجرای نمایش «نجم الثاقب» گفت: گرفتن مجوزهای لازم برای اجرای نمایش و عبور از مرز و رسیدن به موکب 285 از سختی های کار به شمار می رود، از سوی دیگر ساماندهی 50 بازیگر که 30 نفر از آنها عراقی هستند و هماهنگی 60 تا 70 نفر از عوامل فنی نمایش کار بسیار سختی است که خوشبختانه تا به امروز همه کارها به خوبی انجام شده است.

اسماعیلی گفت: ما راه را برای دیگران در این مسیر هموار می کنیم و این مهم بسیار لذت بخش است، چرا که در خبرها خواندم که گروه های دیگر نمایشی خیابانی هم به عراق آمده و به اجرای نمایش می پردازند.

وی تصریح کرد: روزانه یک سانس به اجرای عربی نمایش می پردازیم؛ البته یک روز حدود 200 تا 300 نفر از خانواده های شهدای نبل الزهرا به صورت اتفاقی به تماشای «نجم الثاقب» نشستند و حال آنها بعد از تماشای نمایش بسیار جالب بود و اتفاقی که بعد از تماشای نمایش در درون انسان ها رخ می دهد، ستودنی است.

کارگردان نمایش «نجم الثاقب» با بیان اینکه روز گذشته کارگردان عراقی به تماشای نمایش نشست، افزود: توصیفاتی که وی از نمایش داشت، بسیار جالب بود و نشان می هد که نمایش در حدی بوده که افراد باتجربه این حوزه هم نمایش «نجم الثاقب» را می پسندند و امیدوارم صاحب اصلی این کار یعنی امام حسین (ع) نیز کار را قبول کند.

در صورت مهیا بودن شرایط نمایش «نجم الثاقبت» تا 28 صفر اجرا می‌شود

اسماعیلی اظهار داشت: این نمایش را روزانه در 5 نوبت اجرا می کنیم و قرار است تا روز اربعین به کارمان ادامه دهیم؛ البته رایزن فرهنگی ایران و عتبه حرم حضرت علی (ع) از ما درخواست کردند که سوله ایجاد شده برای نمایش را پابرجا بگذاریم و حتی درخواست شده که این نمایش تا 28 صفر اجرا شود؛ قطعا اگر شرایط مهیا باشد این نمایش را تا 28 صفر اجرا خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم نهادهای فرهنگی و هنری کشور مانند وزارت ارشاد، حوزه هنری، هنرمندان تجسمی، نقاشی، سرود و .... برای اجرای برنامه های هنری به کشور عراق بیایند؛ چرا که این مسیر ظرفیت های زیادی دارد و امیدوارم همه گروه های فرهنگی و هنری دست به دست هم دیم تا یک حرکت جمعی فرهنگی را در این مسیر انجام دهیم.

ارسال نظر: