گزارش سخنگوی کمیسیون عمران از بررسی حادثه قطار سمنان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

گزارش مجلس از حادثه قطار هفته آینده در صحن علنی قرائت می‌شود/ ضعف مدیریتی مشهود است/ نمایندگان برای استیضاح آخوندی اقدام کرده‌اند

کدخبر: 2075835

بدری با بیان اینکه نمایندگان محترم مجلس باید در مورد استیضاح تصمیم بگیرند که در این خصوص تعدادی از نمایندگان اقدام کرده‌اند اظهار داشت: تاکنون حدود هفتاد امضاء برای استیضاح جمع شده و براین اساس احتمال دارد وزیر راه و شهرسازی استیضاح شود.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، در خصوص آخرین پیگیری‌های این کمیسیون در خصوص موضوع تصادف قطار در سمنان با بیان اینکه براساس دستور رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون عمران وارد بحث بررسی علل و عوامل این حادثه شد اظهار داشت: چند روز پیش به محل این حادثه در سمنان رفتیم و از محل آن بازدید کردیم. در این بازدید با مسئولین استان سمنان، استاندار، معاون عمرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاون سیر و حرکت شرکت راه‌آهن کشور جلسه داشتیم؛ از ابتدای شروع حادثه تا اتمام شناسایی جانباختگان را بررسی کردیم و همچنین با مجروحین در بیمارستان سمنان دیدار و گفتگو کردیم.

وی خاطر نشان کرد:‌ نهایتا مرکز کنترل الکترونیکی شرکت راه‌آهن را هم بررسی کردیم، مکالمات لکوموتیوران و مرکز راه‌آهن را هم جمع آوری و مورد ارزیابی قرار دادیم.

سخنگوی کمیسیون عمران با بیان اینکه برخی بررسی‌های تکمیلی را طی دو سه روز آینده انجام خواهیم داد اظهار داشت: ان‌شاءالله هفته آینده گزارش کامل این بررسی در صحن مجلس قرائت خواهد شد، با این حال در ارزیابی اولیه به این نتیجه رسیده‌ایم که از علل اصلی حادثه خطای انسانی بوده است البته در کنار آن ضعف مدیریت حمل و نقل ریلی و مخصوصا سیستم کنترل و نظارت مضاعف در این مواقع هم یک از عوامل موضوع است که ان‌شاءالله گزارش تکمیلی آن را هفته آینده در صحن مجلس قرائت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی می‌توانند در این حادثه دخیل باشند خاطر نشان کرد: تاکنون 4 نفر را به حکم دادستان استان سمنان بازداشت کرده‌اند که در حال بازجویی از آنها هستند؛ اپراتور شیفت کنترل در زمان حادثه و در شیفت قبل از آن حادثه که زمان تعویض آنها ساعت 7 بوده است به همراه مسئول مرکز کنترل یا ATC شمال شرق کشور مرکز شاهرود و لکوموتیوران قطار سمنان مشهد بازداشت شده‌اند البته عوامل مختلف دیگر هم می‌تواند دخیل باشد ولی در بررسی‌های اولیه این افراد بازداشت شده‌اند.

بدری با تاکید براینکه ضعف مدیریتی در این حادثه وجود دارد اظهار داشت‌:‌ رعایت موارد ایمنی، مخصوصا نظارت‌های مستمر و مضاعفی که باید صورت بگیرد به همراه کنترل‌هایی که مضاعفی که در اینگونه مواقع باید انجام شده مشکل داشته است.

وی با بیان اینکه سیستم ATC یا کنترل الکترونیکی قطار خوب کار کرده است اظهار داشت: اما در این موارد استثنائی کنترل‌های مضاعف یا صدور مجوز حرکت توسط حداقل 3 نفر آدم با تجربه باید صورت می‌گرفته که یک سری ضعف‌هایی در این خصوص بوده و در نهایت منجر به این قضیه شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران در خصوص موضوع خواست عمومی برای استیضاح وزیر راه در پی حادثه تصادف اظهار داشت: با توجه به اینکه ماموریت کمیسیون عمران بررسی کارشناسی و فنی موضوع بوده لذا اگر این کمیسیون به موضوع استیضاح وارد شود شاید پیگیری‌ها از حالت تخصصی خارج شود با این حال نمایندگان محترم مجلس باید در مورد استیضاح تصمیم بگیرند که در این خصوص تعدادی از نمایندگان اقدام کرده‌اند و تاکنون حدود هفتاد امضاء برای استیضاح جمع شده و براین اساس احتمال دارد وزیر راه و شهرسازی استیضاح شود.

وی با تاکید براینکه ضعف مدیریت، کنترل و نظارت در سیستم حمل و نقل ریلی یکی از عوامل حادثه برخورد قطار بوده است گفت:‌ اگر ضعف مدیریتی و کنترل‌های ایمنی در این گونه از مواقع نبود قطعا این حادثه به راحتی مدیریت می‌شود و این حادثه دلخراش ایجاد نمی‌شد؛ بخاطر گستردگی عمق این فاجعه مقام معظم رهبری امری فرمودند که مسئولین به راحتی از کنار این حادثه نگذرند.

بدری در پایان خاطر نشان کرد:‌ قطعا ما پیشنهادهایی را به کمیسیون عمران برای بررسی وضعیت ایمنی حمل و نقل ریلی کشور خواهیم داشت و به جد پیگیری خواهیم کرد تا این مشکلات حل شود.

ارسال نظر: