هاشمی رفسنجانی خبر داد

پیشنهاد تدوین سیاست‌های کلی کیفیت به مجمع تشخیص مصلحت نظام

کدخبر: 2080512

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تدوین سیاست های کلی کیفیت را مهم دانست و گفت: مسؤولان شورای سیاستگذاری کیفیت، نکات ارزشمندی پیشنهاد دادند که برای دبیرخانه مجمع فرستادم تا پس از بررسی به تصویب مجمع و تأیید رهبری معظم انقلاب برسد.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ هاشمی رفسنجانی صبح امروز در ششمین جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور که با حضور کارشناسان و متخصصان کیفیت درسالن اجتماعات برج میلاد برگزار شده بود، توجه به کیفیت را یک رویکرد جهانی، مخصوصاً درکشورهای پیشرفته دانست و گفت: کیفیت همه ابعاد زندگی انسانها را در همه موضوعات شامل می شود و نمی توان این واژه را به چند موضوع خاص محدود کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، لفظ کیفیت را یک لفظ مهم خواند و گفت: مفهوم کیفیت می‌تواند بد، خوب و متوسط را شامل ‌شود، چون عالی بودن از این لفظ بیرون نمی‌آید. شاید کلمه استاندارد گویاتر باشد، اما باید برای این کار و راه، کلمات فارسی انتخاب کنیم.

هاشمی رفسنجانی، راه زندگی انسان را برای خدا توصیف کرد و گفت: خداوند بشر را خلق کرده تا مِثل یا لااقل مَثل خودش باشد. هنر تشخیص و تکلیف در آفرینش انسان بکار رفت که گل سرسبد موجودات جهان است.

ایشان با تشریح آیات و روایات مربوط به خلقت انسان و گفت‌وگوها، سؤالات و اعتراضات فرشتگان، گفت: جواب خداوند به آنها همراه با آزمایش بود و نشان داد که انسان ظرفیت بالایی در علم دارد.

هاشمی رفسنجانی، سجده ملائک به انسان را برای خدا دانست و با اشاره به عدم سجده شیطان، گفت: از آن زمان تا همیشه، انسان هایی که متکبرانه برخورد کنند، راه شیطان را می روند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این نکته که « در قرآن به کرّات از کیفیت سخن گفته شد»، اظهار داشت: تعبیرات «حَسن»، «اَحسن» و «عمل صالح»، تعریف قرآن از کیفیت است.

وی با قرائت سوره والعصر و ترجمه آن، گفت: این سوره بهترین شرح برای کیفیت برتر است.

هاشمی رفسنجانی، حق و صبر را براساس سوره والعصر، مصداق کیفیت برتر خواند و با اشاره به «تَواصَوا بِالحَق‌ِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ» گفت: توصیه دیگران برای توجه به کیفیت، دستور خداوندی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خویش، عمل صالح را از مکررات ارشادی قرآن دانست و با اشاره به تفسیر امام صادق(ع) از «احسن عملا» گفت: تعبیر امروزی این آیات، همان است که در ادبیات امروز کیفیت خوانده می شود.

وی با برشمردن چند تعبیر قرآن که مرتبط با کیفیت است، آیه « وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» اشاره کرد و با ترجمه لفظی آن که «وای برکسانی که کم فروشی دارند»، گفت: بخش مهم این کم فروشی مربوط به حاکمان کشورهای اسلامی است که با همه امتیازات بین المللی که می توانستیم مصداق «انتم اعلمون» باشیم، به حالتی در افتادیم که دارید می بینید وضع کشورهای اسلامی چگونه است!!

هاشمی رفسنجانی، اسلام را دین جاوید توصیف کرد و با اشاره به اجتهاد که شرط خاتمیت اسلام است، گفت: عقل در کنار قرآن، پیغمبری در وجود انسانها و پیغمبران عقلهای جوامع بشری هستند که مردم را هدایت می کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این نکته که «باورهای عقل برای انسانها حجت است»، گفت: توجه داشته باشیم که بسیاری از روایات، مخصوصاً اسرائیلیات، با هدف تخریب وحدت مسلمانان و عقب نگه داشتن کشورهای اسلام ساخته شده و شرط باور آنها، تطبیق با قرآن است که در سراسر آیات آن به کیفیت توجه شده است.

وی خطاب به مسؤولان برگزاری جشنواره کیفیت، گفت: گروهی متخصص بگذارید تا درباره توجه به کیفیت در منابع دینی ما تحقیق کنند.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این نکته که «بحث کیفیت را مقدس می دانم»، خاطر نشان کرد: کیفیت مربوط به اقتصاد و کالا نیست، بلکه همه‌ی ابعاد زندگی انسانها را شامل می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به بیانی از امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه، گفت: رسالت انبیاء احیای گفتار و کارهای مبتنی بر عقل است که از آن به "دفائن العقول" تعبیر شده است.

هاشمی رفسنجانی، خطاب های خداوندی به علما در قرآن را شامل همه دانشمندان دانست و با تأکید بر سوابق علمی ایرانیان در همه ی علوم، گفت: در حدیثی از پیامبر داریم که اگر علم در ثریا باشد، ایرانیان آن را پایین می‌آورند که با مجموعه این آیات و روایات باید شرایط ما ایرانیان در همه بخش های زندگی با کیفیت های عالی باشد.

وی با اشاره به امتیازات و ویژگی های جغرافیایی، انسانی، علمی، دانشگاهی و مکتبی ایران، گفت: باید براساس اسلام و عقل برای سربلندی تک تک ایرانیان و سرافرازی ایران تلاش کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تدوین سیاست های کلی کیفیت را مهم دانست و گفت: مسؤولان شورای سیاستگذاری کیفیت، نکات ارزشمندی پیشنهاد دادند که برای دبیرخانه مجمع فرستادم تا پس از بررسی به تصویب مجمع و تأیید رهبری معظم انقلاب برسد.

همچنین رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم به بیان دیدگاه های خویش در خصوص کیفیت و اهمیت آن با توجه به فلسفه پرداخت.

عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای سیاست‌گذاری کیفیت هم در سخنانی گفت: در باب کیفیت موارد بسیاری گفته و صحبت‌های فراوانی شده که هر کدام تلاشی برای تسخیر این واژه بوده است تا ادراک آن میسر و البته دست یافتنی شود.

ارسال نظر: