وزیر خارجه سوریه:

پیروزی در حلب، زمینه را برای آتش‌بس در سوریه فراهم کرد

کدخبر: 2080571

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه اجرای آتش‌بس در سوریه برای بهره برداری از روند سیاسی در این کشور ضروری است، گفت که ترکیه کشوری متجاوز و اشغالگر است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: ولید معلم، وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که برای بهره برداری از روند سیاسی در سوریه، اجرای توافق آتش بس ضروری است.

ولید معلم در مصاحبه با تلویزیون رسمی سوریه اعلام کرد که پیروزی در نبرد حلب زمینه را برای آتش بس در سوریه مهیا کرد.

وی در مورد نقش ترکیه در سوریه نیز گفت که این کشور متجاوز بوده و بخش‌هایی از سوریه را اشغال کرده و وزیر خارجه این کشور باید اصول قوانین بین‌المللی را مطالعه کند.

معلم ادامه داد، ترکیه شریک سوریه نبوده و مقامات سوریه هرگز با مقامات این کشور گفت‌وگو نکرده‌اند و در هیچ یک از توافق‌هایی که امضا شده است، نامی از ترکیه برده نشده است و توافق اخیر بعد از مشورت طرف‌های سوری و روسی بوده است.

وزیر خارجه سوریه اظهار داشت حضور ایران و حزب‌الله در سوریه به درخواست رسمی سوریه بوده و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران لحظاتی پیش با وی تماس گرفته و گفته است ایران در کنار دولت سوریه ایستاده است.

وی به پروژه تجزیه و تقسیم سوریه اشاره کرد و گفت که چنین طرحی وجود داشت ولی به لطف مقاومت مردم و ارتش سوریه این پروژه ساقط شد.

این مقام سوریه به توافق آتش بس ارائه شده اشاره کرد و گفت که این فرصت خوبی برای جلوگیری از خونریزی در سوریه است.

وزیر امور خارجه سوریه در مورد نقش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در منطقه اینگونه گفت که که این کشورها به آمریکا پول می‌دهند تا نظام‌ها را سرنگون کند.

وی ادامه داد که این کشورها باید از حوادث عبرت گرفته و دست از حمایت از تروریست‌ها بردارند.

وزیر خارجه سوریه گفت که سوریه در مذاکرات «آستانه»، پایتخت قزاقستان شرکت خواهد کرد.

وی در مورد آینده کرده‌های سوریه با بیان اینکه آن‌ها جزئی از مردم سوریه هستند، بیان داشت، کردهای سوریه دارای اهدافی در سوریه هست که معتقدند این اهداف در چارچوب حاکمیت ملی سوریه است.

معلم در مورد اخوان المسلمین نیز تأکید کرد که این موضوع و حکومت آن‌ها در مصر چیزی نیست که بر سر آن چانه زنی کرد؛‌چرا که برنامه اخوانی‌ها تخریب کشور است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که استفان دی‌مسیتورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در مورد سوریه نقش واسطه بی‌طرفی را در مذاکرات آتی داشته باشد.

ارسال نظر: