ابهام در نحوه تامین مالی برای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ!/ مجلس‌به قرارداد‌های خرید هواپیما‌ ورود کند

کدخبر: 2082961

لازم است که مجلس و سازمان بازرسی ورود جدی به این حوزه داشته و جزئیات قرارداد را مورد بررسی و کارشناسی قرار دهند امری که تا کنون نه از سوی مجلس و نه از سوی سازمان بازرسی صورت نگرفته است.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، در حالی مسئولان وزارت راه ادعای محرمانه بودن ارقام مالی قرارداد خرید هواپیماها را مدام تکرار می‌کنند که کمپانی بوئینگ یک نسخه از قرارداد نهایی را برای همه مراجع آمریکایی نظیر وزارت خزانه‌داری آمریکا جهت اخذ تأیید‌نهایی ارسال کرده است و ظاهراً فقط نهادهای نظارتی کشور و مردم نامحرم هستند. یکی از بزرگترین ابهامات موجود در این قرارداد، نحوه تأمین مالی است و هنوز مشخص نیست که مکانیزم تأمین مالی آن چگونه است ‌استفاده از شرکت‌های لیزینگ، اجاره به شرط تملیک و فاینانس بانک‌های اروپایی و‌چینی از مهمترین روش‌های تأمین مالی این قرارداد‌ها نام برده می‌شود، همین امر نشان می‌دهد که فاینانس و تأمین مالی بین المللی تنها روی کاغذ بوده و تا اجرایی شدن موانع فاصله زیادی دارد و به نظر می‌رسد بیشتر ایده و حرف است تا راهکاری قابل اتکا‌.

یکی از ادعاهای‌مسئولان از عدم تشریح جزییات قرارداد با ایرباس و بوئینگ، محرمانه بودن آن است‌، در حالی که این امر بهانه‌ای بیش نیست و تنها توجیهی که می‌تواند داشته باشد این است که قرارداد مطابق با منافع ملی کشور نباشد. محرمانه بودن در حالتی قابل توجیه است که نگرانی از افشای اطلاعات برای رقیب وجود داشته باشد‌، جالب آنجا است که تنها رقیب ایرباس در این زمینه شرکت بوئینگ آمریکایی است که طبق گفته ایرباس این شرکت یک نسخه از قرارداد نهایی را برای همه مراجع ممکن آمریکایی از جمله دفتر دولت آمریکا و اوفک (OFAC) برای اخذ تأیید‌های نهایی ارسال کرده است و در صورت استفاده از فاینانس چینی، قرارداد برای آنها نیز افشاء خواهد شد، ظاهرا این قرارداد تنها برای نهادهای نظارتی کشور محرمانه است.

از آنجا‌که این قرارداد، یک قرارداد تعهد‌آور بین‌المللی است‌، لازم است که مجلس و سازمان بازرسی ورود جدی به این حوزه داشته و جزئیات قرارداد را مورد بررسی و کارشناسی قرار دهند امری که تا کنون نه از سوی مجلس و نه از سوی سازمان بازرسی صورت نگرفته است.

ارسال نظر: