معاون سازمان حفاظت از محیط زیست:

تردد ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور به اندازه ۴۴ میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کنند

کدخبر: 2083031

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در کشور وجود دارند، گفت: این ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت به اندازه ۴۴ میلیون دستگاه خودرو آلودگی تولید می‌کنند که بخشی از آنها در تهران هستند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز هوای پاک در نشستی خبری گفت: عمر واحدهای ساختمانی در تهران زیر ٢٠ سال شده، انتقال نخاله به خارج و ورود مصالح به داخل توسط ١٠٠ هزار کامیون قدیمی ٣٠ تا ٤٠ ساله با آلودگی بسیار فراوان از ١٠ شب تا ٦ صبح انجام می‌شود. میزان pm2/5 سیر افزایشی در شب دارد که اوج فعالیت کامیون‌های فرسوده است.

وی اظهار داشت: ما انتظار داریم نیروی انتظامی کنترل شبانه را بیشتر کند و شهرداری‌ها وظیفه ساماندهی آن را به جدی تر به عهده بگیرند اینها نه تنها تولید آلودگی می‌کنند بلکه ایمنی شهروندان را هم مورد خطر قرار می‌دهند.

وی افزود: در طول سه سال گذشته این چهارمین روز هوای پاک در دولت تدبیر و امید است، ٢٩ دیماه از نظر ما شروع سال هوای پاک محسوب شده و هدف آن جلب مشارکت مردم می‌باشد. شعار امسال این روز "باهم به سوی هوای پاک"بوده و جنبه‌های گوناگون دارد که اصلی‌ترین جنبه آن با هم بودن و تلاش برای یک هدف است تا بتوانیم آلودگی هوا را از بین ببریم.

متصدی ادامه داد: از شروع سال هوای پاک از دی ماه سال گذشته تا به اکنون با صنعت موتور سیکلت کشور چالش بزرگی داشتیم و موفق به حذف کاربراتور و یک تکنولوژی کهنه از سیستم صنعتی کشور بودایم و البته منتقدین زیادی هم داشت. حدود ٣/٥ میلیون دستگاه فقط در تهران داریم که معادل ١٧ میلیون خودرو تولید آلودگی می‌کنند.

امروز با جرات می‌توان گفت: سازمان محیط زیست هیچ مجوزی برای تولید موتور سیکلت کاربراتوری نداده است.

متصدی گفت: در بحث ایجاد برش یکساله آلودگی هوا تا امروز به طور مستقیم ٢ مصوبه بسیار راهبردی داشتیم راهکارهای کاهش آلودگی هوا و اقدامات کوتاه مدت برای کلان شهرها همچنین مسئله کنترل کاتالیز و بهبود عملکرد خودروهای در حال کار از فعالیت‌های دیگر سازمان است که کار ساده‌ای نبود ما در سال ٩٤ حدود مجاز معاینه فنی کشور را تغییر دادیم واجرای ان کمک شایان توجهی برای کنترل خودروهای در حال کار می‌کند.

وی افزود: برای خروج تاکسی‌ها، مینی‌بووس اعتبار خوبی گذاشته است قرار شد ٩٠ هزار دستگاه خارج شود تا امروز ٦٧ هزار تا کسی ثبت‌نام شده و ٣٨ هزار تاکسی تحویل شده است که از این تعداد ١٥ هزار آن مربوط به تهران است بحث خروج اتوبوس از کلانشهرها با تخفیف خودروسازان و کم کردن سود تسهیلات در حال اجرا است.

متصدی ادامه داد: در بحث کنترل منابع صنعتی دو اتفاق خوب افتاد یکی بحث پایش ضربتی در شهر تهران که پایش‌های شبانه روزی بوده و تعداد زیادی اختار گرفته یا بسته شده‌اند و دوم پایش مضاعف آلودگی در کلیه استان‌های کشور ابلاغ شده که در جلسه آتی با آمار اعلام خواهد شد.

متصدی گفت: بیش از ٤٠٠٠ واحد صنعتی در لیست ما هستند که ملزم به پرداخت عوارض می باشند ولی متاسفانه تخصیص هزینه کردفضای سبز توسط شهرداری‌ها برای آلایندگی مناسب نیست ما نباید هزینه کرد را در ساخت بزرگراه‌ها و معابر صرف کنیم شهرداریها موظف هستند میزان هزینه کرد را در اولویت‌های زیست محیطی قرار دهند. طبق براورد ما سالانه ٣٠٠٠تا ٥٠٠٠ میلیارد تومان میزان دریافت عوارض آلایندگی میباشد که در سال گذشته ٧٠٠ میلیارد آن محقق شده است.

وظیفه سازمان اعلام نوع و تشخیص آلایندگی واحد صنعتی است که 1 درصد فروش عوارض آلایندگی به خزانه می‌روند و خزانه صددرصد آن را به شهرداری منطقه می‌دهد. شهرداری‌های کشور موظفند اولویت‌های کاهش آلودگی هوا را لحاظ کرده ودر کنترل صنعتی، حمل و نقل عمومی هزینه کنند.

متصدی در آخر گفت: فعالیت عمده ما در سال جدید ساماندهی خودروهای دیزلی و فرسوده، تکمیل توزیع سوخت مناسب و یورو ٤ در کل کشور از جمله قم و مسیر تهران مشهد و کنترل آلودگی ناشی از منابع خانگی است.

ارسال نظر: