گزارش «نسیم آنلاین» از اظهار نظر متفاوت عباس عراقچی در سالگرد برجام در خصوص مراودات مالی بین‌المللی ایران

عراقچی آب پاکی را روی دست "بانک مرکزی" ریخت

کدخبر: 2083100

یکی از خواسته‌های اصلی ایران طی مذاکرات که از زبان اعضای تیم مذاکره کننده هم بیان می‌شد، برداشته شدن تحریم‌های مالی بود و از آن مهمتر یکی از شروط مهم رهبری هم برداشته شدن همه تحریم‌های لجستیکی و مالی پس از حصول توافق بود، چیزی که حالا عراقچی می‌گوید هیچ ربطی به برجام ندارد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: رئیس کل بانک مرکزی ایران در جریان سفر به آمریکا برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در مصاحبه با المانیتور ( اینجا را بخوانید ) گفت:" ایران انتظار دارد دولت آمریکا امکان دسترسی محدود کشور به دلار را برای تسهیل مبادلات مالی با کشورهای دیگر فراهم کند و به اجرای کامل توافق هسته‌ای پایبند باشد.

ولی‌الله سیف گفت: در توافق هسته‌ای بر اجرای مؤثر بندهای این توافق به‌گونه‌ای که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری ایران تسهیل شود تأکید شده است و این بدان معناست که مبادلات مالی ایران باید از طریق یک نهاد مالی آمریکایی تسویه شود هرچند لزوماً پول در آن بانک آمریکایی باقی نماند.

سیف تأکید کرد متن برجام همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برداشته است و برداشته شدن عملی همه تحریم‌های هسته‌ای مستلزم برخورداری ایران از سازوکار مبادلاتی UTurn‌ است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران افزود: این چیزی است که ما انتظار داریم توافق هسته‌ای به آن منجر شود."

وی پیش‌تر در نشست شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود ایران نتایج مورد انتظار از اجرای برجام را مشاهده نکرده است. (اینجا را بخوانید)

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، تأکید کرد: تقریباً هیچ چیز اتفاق نیفتاده است. به‌طور کلی ما قادر نیستیم از پولهای خود در خارج استفاده کنیم. (اینجا را بخوانید)

او همچنین در سخنانی 90دقیقه‌ای که در حاشیه نشست‌های بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن ایراد شد، گفت: «آنها باید هر کاری را که لازم است انجام دهند تا به تعهداتشان عمل نمایند... در غیراین‌صورت (توافق) بر اساس مفادش از هم می‌پاشد». (اینجا را بخوانید)

همچنین کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اخیرا چنین گفته است که :

بیشتر مشکلات برجام در حوزه بانکی و نقل و انتقالات مالی است و خود برجام از نظر حقوقی مشکلی ندارد. با توجه به نفوذی که آمریکا بر بانکهای اروپایی دارد تا آمریکا چراغ سبز ندهد آنها مبادلاتشان با ایران را شروع نمی‌کنند. (اینجا را بخوانید)

سید عباس عراقچی اما در نشست خبری دیروز که به مناسبت سالگرد آغاز اجرایی شدن برجام برگزار شد چنین گفت: تحریم بانک‌ها ربطی به برجام ندارد، مهمترین مانع آن تحریمهای اولیه آمریکاست و موانع دیگری مثل پولشویی و .. نیز هست. (اینجا را بخوانید)

آنچه رئیس کل بانک مرکزی و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره روابط مالی ایران با کشورهای خارجی گفته اند موید این نکته است که هنوز حتی با انعقاد برجام و با گذشت یکسال از اجرایی شدن آن، امکان مراودات مالی طبیعی با طرفهای خارجی برای ایران فراهم نشده است. اظهارات عراقچی هم اگر چه به روشنی تاییدی بر وجود این مشکل است اما یک تفاوت بزرگ با اظهارات دو نفر دیگر دارد و آن هم این است که ایشان به کل ارتباط رفع تحریمهای مالی را با برجام منکر شده اند و اصطلاحا آب پاکی را روی دست همه ریخته اند و اگر جناب سیف و خرازی هنوز در ذهن خود منتظر تاثیر ساز و کار برجام در این زمینه هستند و شاید حل مشکل را با گذشت زمان ممکن بدانند ولی رئیس تیم مذاکره کننده به هیچ وجه چنین اعتقادی ندارد. گرچه در روزهای در جریان بودن مذاکرات یکی از خواسته های اصلی ایران که از زبان اعضای تیم مذاکره کننده بیان می شد، برداشته شدن این تحریمهای مالی عنوان بود و از آن مهمتر یکی از شروط مهم رهبری هم برداشته شدن همه تحریمهای لجستیکی و مالی پس از حصول توافق بود.

این بر کسی پوشیده نیست که عمده این تحریمها بواسطه برنامه هسته ای ایران وضع شده بودند وگرنه قبل از چالش برنامه هسته ای ایران وجود نداشتند و گواه آن هم مراودات طبیعی بانک مرکزی و سایر بانک های کشور با بانک های خارجی بود. و اگر قرار بود که این تحریمهای مالی به برجام ربطی نداشته باشند و با انعقاد برجام برطرف نشوند، پس اصولا انعقاد برجام به چه دردی می خورد؟ حتی اگر همه تحریمهای غیر مالی ایران برداشته میشدند که نشدند باز هم در صورت عدم وجود امکان مراودات بانکی ایران با کشورهای خارجی، گره ای از کار ایران باز نمی شد. عمده مشکلاتی که منتقدین در حوزه تحریم ها در رابطه با برجام به آن اشاره می کنند به همین وجود مشکلات نقل و انتقالات مالی جهانی برای ایران بر می گردد.

امروز با آنچه از زبان مسئولان بانک مرکزی و دستگاه دیپلماسی کشور در این رابطه بیان کردیم دیگر تردیدی وجود ندارد که اثر گذارترین محدودیتهایی که بر ضد ایران وضع شده بودن به هر نحوی کماکان به قوت خود باقی هستند. اما گویا بر خلاف این، دستگاه تبلیغاتی دولت و وابستگان سیاسی به آن به شدت به دنبال وارونه جلوه دادن واقعیت ها هستند و به عبارت گویاتر در حال تراشیدن دستاورد برای برجام هستند.

به طور مثال حمید بعیدی‌نژاد عضو و رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای که چند ماهی است به عنوان سفیر کشورمان در لندن فعالیت می‌کند به ۱۰۰ دستاورد مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخته است. دستاوردهایی که اگر قواعد نگارشی را درباره آنها رعایت کنیم به راحتی تا رقمی کمتر از صد قابل کاهشند. اما اگر همه آنچه بیان شده را به عنوان دستاوردهای برجام بپذیریم و حتی شمار آنها را به هزاران مورد هم افزایش دهیم اما تا زمانی که با توجه به آنچه بیان کردیم مراودات مالی و بانکی کماکان با مشکل مواجه باشند و مردم نتوانند تغییرات مثبتی را در جامعه و زندگی خود ببینند، تعداد بیشماری از این دستاوردها بی اثر خواهند شد و مانند این خواهد بود که اصلا کسب نشده باشند.

در واقع مهمترین امتیاز واقعی بدست آمده از برجام برای ایران امکان فروش نفت بیشتر بوده است. در مقابل در رده تحریم های مالی به صراحت یا ابدا اتفاقی نیافتاده است یا مبادلات در سطحی نه چندان بالاتر از دوران پیش از برجام به کانالی قابل کنترل برای آمریکایی ها منتقل شده است. به عبارت دیگر و با ارجاع مجدد به اظهارات ولی الله سیف درباره مشکلات تسویه مبادلات ارزی، بزرگترین دستاورد برجام هم کماکان گروگان باقی بودن مشکلات مالی و بانکی است.

دولت روحانی که بیشترین پتانسیل خود را بر روی حصول به توافق هسته ای سرمایه گذاری کرده بود، امروز با برخورد به بن بست مالی و بانکی ذکر شده در شرایط دشواری به سر می برد. خاصه با نزدیک شدن به انتخابات این تنگنا و مشکل دولت بیشتر نیز خواهد شد. چرا که سوای این دستاورد تراشی ها و ارائه طومارهای عریض و طویل از عوائد برجام برای ملت، در عمل آنچه قبل از برجام در رابطه با تحریم ها وجود داشت کماکان به قوت خود باقی است.

ارسال نظر: