اجماع همه، بر روی یک نفر

کدخبر: 2083180

در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، مبنای نیروهای انقلابی، رای بدنه اجتماعی حامی اصولگرایان است و تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تضمین دهنده این موضوع است که سازوکارهای وحدت در این دوره از انتخابات کاملا مردمی و برخاسته از مطالبات عمومی است.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: با نزدیک شدن به ماه بهمن، حرف و حدیث ‌ها درباره صف آرایی انتخاباتی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به اوج خود رسیده است.

در یک سوی میدان انتخابات، حسن روحانی قرار دارد که گفته می شود اصلاح‌طلبان نیز از او حمایت خواهند کرد - هرچند بخشی از آنها مدافع معرفی نامزد پوششی هستند - و در سوی دیگر، جریانی قرار دارد که دو راهبرد برای حضور در انتخابات پیش روی خود دارد. یکی از این دو راهبرد، حضور نامزدهای متعدد است تا به این ترتیب آرای انتخاباتی در مرحله اول شکسته شده و در مرحله دوم با وحدت بر روی یک نامزد از پیروزی دوباره حسن روحانی جلوگیری کنند. راهبرد دوم هم این است که با درس گرفتن از فرجام تفرقه در سال های گذشته که به پیروزی رقبا انجامید، از همان ابتدا با یک نامزد واحد وارد عرصه انتخابات شده و با حسن روحانی به رقابت بپردازند.

با این اوصاف، نشست خبری اخیر مرضیه وحید دستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تا حدی روشن کرد که این جبهه قرار نیست از راهبرد اول که عمدتا از سوی اصلاح طلبان تبلیغ شده و به اصولگرایان القا می شود، پیروی کنند. او در این نشست به صراحت گفت: «نظر جبهه تعدد کاندیداها نیست و ما در نهایت به یک کاندیدا می‌رسیم که این فرد نیز از پایین به بالا مشخص می‌شود البته ما هنوز کسی را تعیین نکرده‌ایم لذا با یک کاندیدا که از بطن مردم و با دموکراسی تعیین می‌شود به نتیجه می‌رسیم و تاکنون شاهد چنین دموکراسی و مردم‌سالاری در انتخاب کاندیدا نبوده ایم.»

به این ترتیب در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، نیروهای انقلابی، اولا قرار نیست بر خلاف ادوار اخیر با چند نامزد، وارد عرصه انتخابات شوند و ثانیا قرار نیست پشت درهای بسته، نامزد نهایی را انتخاب کنند، بلکه مبنا، رای بدنه اجتماعی حامی اصولگرایان است و تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تضمین دهنده این موضوع است که سازوکارهای وحدت در این دوره از انتخابات کاملا مردمی و برخاسته از مطالبات عمومی است.

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره ویژگی‌های کاندیدای نهایی جبهه مردمی، که نشان دهنده وجهه مردمی این نامزد است نیز توضیح داده که «برنامه ما دوگانه است، اول اینکه وحدتی بین نیروهای مردمی که معتقد به ارزش‌های انقلاب و حضور مردم هستند ایجاد کنیم و این تشکل برای آینده نیز باقی بماند و رویکرد دیگر اینکه در انتخابات شرکت گسترده‌ای داشته باشیم و کاندیدایی که در نهایت معرفی می شود بتواند مطالبات مردم را به ظهور برساند و اجرایی کند. ما به همین دلیل مجمع استانی تأسیس کردیم تا افراد شاخص از استان‌های مختلف شرکت کنند و حدود سیصد نفر تاکنون شرکت کرده‌اند.»

به این ترتیب در انتخابات سال آتی، از یک‌ سو عالی ترین مقام اجرایی کشور تلاش خواهد کرد از عملکرد دولتش دفاع کند و از سوی دیگر چهره ای برآمده از بدنه اجتماعی منتقدان دولت قرار خواهد داشت که برنامه های جایگزین برای بهبود وضعیت موجود کشور را ارائه خواهد کرد. چنانکه مرضیه وحید دستجردی گفته، «نظر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی «نه» قاطع به وضع موجود اجرایی کشور است». موضعی که به نظر می رسد با توجه به افت محبوبیت دولت حسن روحانی، حامیان بسیاری در میان اقشار مختلف رای دهندگان داشته باشد.

ارسال نظر: