فتحی نماینده مردم تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

فردی با ویژگی‌های آیت‌الله هاشمی در جریان اصلاحات و اعتدال پیدا نمی‌شود/ ناطق متعلق به جبهه اصلاحات نیست

کدخبر: 2086449

فتجی در خصوص جایگزینی آیت الله هاشمی گفت: شخصیت‌هایی هستند که در جامعه‌ اصلاحات تاثیرگذارند، اما فرهیختگی، پختگی، کیاست، تیزهوشی و سیاست‌مداری آقای هاشمی را در هیچ‌کس سراغ ندارم

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری خلاء وجود پدر معنوی دو جبهه اصلاحات و اعتدال به خوبی حس می شود.

برای آگاهی از برنامه این دو جبهه برای انتخاب جایگزین آیت الله هاشمی، با محمدجواد فتحی، چهره سیاسی اصلاح طلب , نماینده مردم تهران به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

از دید شما پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی چه کسانی می توانند خلاء وجودی وی را برای حبهه اصلاحات و اعتدال پر کنند؟

اصلاح‌طلبی قائل به شخص نیست. شخصیت‌های بزرگی در این جبهه قرارداشته و دارند که یکی از شاخص‌ترینشان آقای هاشمی رفسنجانی بود. اما از دید من جریان، مبتنی بر یک تفکری است که آن تفکر مرزهای مشخص وروشن دارد، بنابراین اگر شخصیتی از جبهه‌ی اصلاحات رحلت کند، آن تفکر به قوت خود باقیست و با رفتن افراد آن اندیشه رخت سفر برنمی‌بندد.

اما هم اصلاحات و هم اعتدال حامی مهمی را از دست دادند.

بله قطعا آیت الله هاشمی رفسنجانی حامی مهمی بود. از نظر من شخصیتی مانند آقای هاشمی یک شخصیت ملی و تاریخ ساز بوده که فارغ از جریانات سیاسی، رحلت وی ثلمه ای به این نظام و حاکمیت و ملت وارد کرده که تا سال‌های طولانی با آن شناختی که من از وجود معنوی، اندیشه و نقش ممتاز وی پیش از انقلاب در جریان و ایجاد انقلاب اسلامی و پس از آن و تا همین روز وفاتشان دارم، بعید می‌دانم بتوانیم شخصیتی مانند آقای هاشمی را در صحنه‌ی سیاسی و اجتماعی جامعه شاهد باشیم. آقای هاشمی برای جبهه‌ی اصلاحات در موارد بی‌شماری نقش پدری داشتند و در این شکی نیست. از دید من شخصیتی که با آن ویژگی‌ها در بین تمام فعالین سیاسی رصد و پیدا کنیم هیچ‌کس را نمی‌توانم بیابم.

هم اکنون در حال نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری هستیم، یعنی اصلاحات و اعتدال برای این موضوع، فرد قدرتمند و صاحب نفوذی را ندارد تا به عنوان حامی و جایگزین معرفی کند؟

من چنین فردی را سراغ ندارم. البته شخصیت‌هایی هستند که در جامعه‌ی اصلاحات تاثیرگذارند، اما فرهیختگی، پختگی، کیاست، تیزهوشی و سیاست‌مداری آقای هاشمی را در هیچ‌کس سراغ ندارم. البته این امر را در مقایسه با آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح می کنم در غیر این صورت شخصیت‌هایی در جبهه اصلاحات حضور دارند که فعالیت های آن را رصد و هدایت کرده و جبهه نیز از آنها تبعیت خواهد کرد.

برخی‌ها از آقای ناطق نام می‌برند.

خیر. آقای ناطق یک شخصیت ملی هستند اما به این معنا که صد در صد متعلق به جبهه‌ی اصلاحات باشد من این‌گونه تصور نمی‌کنم.

در مورد آقای رفسنجانی هم این موضوعات مطرح بود. زمانی اصلاحطلبان کاملا مخالف آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، و چند سالی است که به ایشان گرایش پیدا کردند. همان‌گونه که در مورد آقای روحانی هم چنین چیزی روی داد.

من برای آقای ناطق این قابلیت‌ها را قائل هستم که ایشان می‌توانند یک شخصیت مهم و تاثیرگذاری باشد و در این مواضعی که در چند سال اخیر داشتند که این مواضع هم با اصلاح‌طلبی منطبق و نزدیک است. اصلاح‌طلبی به‌دنبال ارتقاء، کمال و پیشبرد اهداف ملی با تاکید بر حقوق مردم است. از نظر اصلاحطلبان حقوق مردم نباید نادیده گرفته شود. حاکمیت تمام قوام و دوامش مستند به رعایت حقوق مردم است. یعنی اگر ما این مردم را حفظ نکنیم چیزی برایمان باقی نمی‌ماند. اصلاح‌طلبی یعنی نگاه متهجرانه نداشته و این‌گونه گمان نکنیم که من حاکم بهتر از مردم می‌فهمم. ما باور داریم که مردم مسائل ومنافع خود را خوب می‌فهمند و هر کسی از این آقایان که این اندیشه را داشته باشند می‌توانند در جبهه‌ی اصلاحات قرار گیرند.

از دید شما جانشین ایشان برای دولت چه فردی است؟ با توجه به در پیش داشتن انتخابات ریاست جمهوری و ضرورت وجود حامی قدرتمند برای حمایت از آقای روحانی.

همینک اصلاح‌طلب‌ها بر دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی اتفاق نظر دارند. تاکنون هم به همین صورت بوده و مقام معظم رهبری هم تاکنون از این تفکر دفاع کردند که فرصت یک دوره‌ی چهارساله به یک هیئت دولت کم است و خوب است که فرصت بیش‌تری داده شود.

آقای هاشمی مهم‌ترین حامی دولت بودند و مهم‌ترین حامی جبهه‌ی اعتدال، جایگزین آقای هاشمی برای جبهه‌ی اعتدال بهب عنوان یک حامی و پدر معنوی چه فردی می‌تواند باشد؟ آیا واقعا جایگزینی داریم؟

من کسی را به این معنا نمی‌شناسم. اما دولت مبتنی ‌بر منطق، اصول و قواعدی که است آقای هاشمی بر اساس آن حرکت و اعلام موضع می‌کرد، ما آن اصول را می‌شناسیم و باید بر اساس همان‌ها حرکت کرده و به مطلوب آیت الله هاشمی رفسنجانی برسیم.

ارسال نظر: