زنجیره تخلفات برج-ـ باغ خیابان شیخ بهایی

رانت ۷.۵ میلیارد تومانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات+اسناد

کدخبر: 2088165

اگر تمام تخلفات این بنا را کنار گذاشته و فقط افزایش تعداد طبقات و متراژ را درنظر بگیریم، با محاسبه حداقلی قیمت هر متر بنای مسکونی نوساز در محدوده شیخ بهایی، به رقم هفت میلیارد و پانصد و چهل و هشت میلیون تومان (۷.۵۴۸.۰۰۰.۰۰۰) می‌رسیم.

به گزابرش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اسنادی وجود دارد که که از تخلف هفت و نیم میلیارد تومانی احمد مسجد جامعی، عضو 11 ساله شورای شهر تهران و وزیر ارشاد دولت اصلاحات پرده برمی‌دارد.

ماجرا بدین ترتیب است که این عضو شورای شهر، ملکی به مساحت 842 مترمربع در خیابان شیخ بهایی خریداری می‌کند. از آنجا که او خود فرد شناخته‌شده‌ای است، اصل سند ملک به نام محمدرضا مسجد جامعی، مهرشاد کاظمی و زهرا امیری نیکو ثبت می‌گردد.

محمدرضا مسجدجامعی، برادر احمد مسجدجامعی است که در بسیاری از پروژه‌های اقتصادی و ساخت و ساز همراه او بوده است.

مهرشاد کاظمی، مشاور معاون پشتیبانی وزارت ارشاد در دوره وزارت مسجدجامعی بوده و از همان زمان به تیم او وصل شده و به واسطه این مسئولیتش، برخی از پروژه‌های ساختمانی و اقتصادی مسجدجامعی به او محول شده است. کاظمی به واسطه این خوش‌خدمتی، در دولت یازدهم با فشار مسجدجامعی به جنتی، به ریاست اداره‌کل ارشاد استان تهران می‌رسد. خانم زهرا امیری نیکو نیز که مالک دیگر این زمین است، از بستگان مهرشاد کاظمی است.

زنجیره تخلفات برج ـ باغ خیابان شیخ بهایی

این ملک که در خیابان عرفی شیرازی واقع است، مساحتی معادل 842 متر دارد. مالکان از شهرداری منطقه، درخواست پروانه ساخت و ساز می‌کنند و در تاریخ 4 آبان‌ماه 90 پروانه ساخت صادر شده و طی آن به مالک اجازه داده می‌شود بنایی 8 طبقه با متراژ 2868 متر مربع بسازد. طی این پروانه، مالک مجاز به ساخت 16 واحد مسکونی گردیده است.

سند پروانه اول

اما مسجد جامعی به این میزان راضی نشده و با نفوذ خود، درخواست متراژ و تعداد طبقات بیشتری می‌کند. این موضوع دقیقاً هم‌زمان با دوره‌ اول عضویت او در شورای شهر تهران به عنوان نهاد نظارت بر شهرداری اتفاق افتاده است. فشارها جواب می‌دهد و او برای ملک خود پروانه ساخت جدید می‌گیرد. او در این پروانه، تعداد طبقات را از 8 به 9، تعداد واحدهای مسکونی را از 16 به 18 و متراژ قابل ساخت را از 2868 به 3291 مترمربع افزایش داده است.

سند پروانه دوم

تا این جای کار اگرچه قطعاً خلاف اصول و رانت است، نوعی سوءاستفاده از جایگاه محسوب میشود، اما تخلف اصلی و بزرگ‌تر آنجاست که او پس از دریافت مجوز ساخت 9 طبقه، وقتی به مرحله ساخت و ساز می‌رسد، بدون هماهنگی و درخواست هرگونه مجوزی، ساختمانی 10 طبقه در ملک شیخ بهایی می‌سازد و با این تخلف آشکار، کل متراژ قابل ساخت بنا را از 3291 متر به 4520 مترمربع می‌رساند. با تفاضل متراژ مجوزدار (هر چند با اعمال نفوذ) نسبت به متراژ ساخته شده، مشخص می‌گردد که حداقل 1229 متر به کل متراژ قابل ساخت بنا به صورت غیرقانونی و بدون پروانه اضافه شده است. این تخلف تا آنجا پیش می‌رود که شهرداری منطقه برای این ملک در تاریخ 18 آبان‌ماه 95 فرم خلاف صادر می‌کند.

سند فرم خلاف

اما سلسله تخلفات ملک شیخ بهایی به اینجا ختم نمی‌شود. مالکان یعنی برادر مسجدجامعی، مهرشاد کاظمی و زهرا امیری نیکو، بسیاری از قوانین شهرسازی و فضای سبز را زیر پا گذاشته و از آنها تخلف کرده‌ا‌ند. قابل تأمل‌ترین بخش ماجرا آن است که ملک خیابان شیخ بهایی اساساً باغ بوده و در واقع مالکان برج ـ باغ خود را با قطع درختان ساخته‌اند. این در حالی است که مسجدجامعی خود را مدعی دفاع از محیط زیست و فضای سبز در شهر تهران می‌داند و حتی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران است.

گفتنی است که عضو دیگر این کمیسیون یعنی محمد حقانی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر و معاون کرباسچی در شهرداری تهران هم پیش از این با قطع تعداد زیادی درخت در ملک قیطریه، فاصله گفتار تا عمل این جماعت را نمایش داده بود. جالب است که مسجدجامعی و دیگر اصلاح‌طلبان شورا که رئیس شورای شهر و مدیریت شهری را به دلیل تصویب و اجرای مصوباتی در حوزه فضای سبز، باعث نابودی این سرمایه بزرگ شهری می‌دانند، خود در املاکشان حتی در کمترین سطح ممکن نیز اهمیتی برای آن قائل نیستند.

کار تا آنجا پیش می‌رود که مالکان غیر از قطع درختان برای احداث بنا، با بالا بردن سطح اشغال ملک، بخش‌هایی از باغ را به صورت غیرقانونی از بین می‌برند. ملک خیابان شیخ بهایی در سامانه پهنه‌بندی شهر تهران، در پهنه R122 قرار دارد، ولی در مصوبه کمیسیون ماده 5 که ویژه تخلفات است، پهنه آن R121 ذکر شده است. این تغییر پهنه باعث می‌شود که مالک بتواند خود را از رعایت بسیاری از ضوابط باغات شهر تهران معاف کند و به قواعد پهنه‌بندی زمین پایبند نباشد. این تغییر در پهنه‌بندی غیر از آنکه خلاف قانون است، مغایر با اصول شهرسازی و محیط زیست است و مبالغ هنگفتی آورده ریالی برای مالک به همراه دارد.

سند کمیسیون ماده 5

جالب آنجاست که مالکان برای دور زدن قانون، به معاونت فضای سبز شهرداری منطقه 3 نامه‌ای نوشته‌اند و طی آن متعهد گردیده‌اند در ازای تخریب باغ و عدم رعایت اصول باغات، 178 اصله درخت به بورستان طالقانی تحویل دهند!

سند نامه

تخلفات مسجدجامعی و شرکا به همین جا ختم نمی‌شود. برای این ساختمان که به صورت خلاف قانون در 10 طبقه ساخته شده است، پله فرار خارج از درصد و ضوابط ساخت در شمال ملک احداث شده که در ساخت آن، باز هم شرایط باغ و سطح اشغال 30 درصد مصوب برای آن نقض شده است.

سند صورت جلسه شورای معماری

گفتنی است با نفوذ این عضو مدعی اخلاق شورای شهر، پرونده این ملک از تاریخ 11 آبان‌ماه 95 تاکنون مسکوت مانده و به کمیسیون ماده 100 که ویژه بررسی تخلفات است، ارجاع نشده است.

اگر تمام تخلفات این بنا را کنار گذاشته و فقط افزایش تعداد طبقات و متراژ را درنظر بگیریم، با محاسبه حداقلی قیمت هر متر بنای مسکونی نوساز در محدوده شیخ بهایی، به رقم هفت میلیارد و پانصد و چهل و هشت میلیون تومان (7.548.000.000) می‌رسیم. این رقم هفت و نیم میلیاردی، فقط حاصل از یکی از رانت‌های این ساختمان 10 طبقه است.

ارسال نظر: