در"شابک" مطرح شد نورانی:

چهار رمان با موضوع موساد ترجمه کرده‌ام/ تلاش عربستان برای رسمیت پیداکردن وهابیت در جهان

کدخبر: 2090318

مترجم کتاب‌هایی با محوریت موساد گفت: کشوری مثل عربستان نزدیک هشتاد سال است که سعی می کند تفکرات وهابی را به عنوان مذهب رسمی جهان عرب جا بیندازد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حجت الاسلام مهدی نورانی نویسنده و مترجم با حضور در برنامه «شابک» در خصوص حوزه مطالعاتی و فعالیت‌های خود گفت: پیشینه مطالعاتی و تحقیقاتی من علاوه بر دروس حوزه، علوم سیاسی است و همچنین قبلا در موضوع جریان های تکفیری کار کرده بودم. چند سالی هم در لبنان پیگیر مسائل مربوط به جریان های تکفیری بخصوص سلفی ها در مصر بودم و بعد قضیه داعش که پیش آمد با توجه به مطالعات قبلی که داشتم و شناختی که روی جریان های سلفی و تکفیری داشتم کار کردن روی موضوع داعش به عنوان یکی از شاخه های تکفیری و سلفی کار سختی نبود.

وی با اشاره به ترجمه هایی که انجام داده عنوان کرد: از کتاب هایی که ترجمه کردم کتابی بود راجع به موساد. چند سالی بود بحثی راجع به رژیم صیهونیستی و نحوه فرهنگ سازی برای مقابله با رژیم صیهونیستی را دنبال می کردم که ببینیم آیا در خارج از ایران، اسرائیل دشمنی دارد و کسانی هستند که آزاده باشند و دشمن رژیم صیهونیستی باشند یا خیر.

این نویسنده تصریح کرد: در این بررسی با شخصی به نام صالح مُرسی آشنا شدیم که از نویسنده های معروف مصری است. دیدیم که سیستم های اطلاعاتی ارتش مصر یک سری داستان‌های واقعی را در اختیار ایشان قرار داده‌اند و از ایشان خواسته‌اند در قالب رمان بازنویسی شوند و جالب این است که اینها تبدیل به 5 رمان شده اند که هم کتاب شده اند و هم فیلمشان در مصر ساخته شده و جزو پرفروش ترین آثار مصر محسوب می‌شوند. من چهار رمان از این نوسینده را که موضوعشان موساد بوده ترجمه کرده‌ام.

وی افزود: کشوری مثل عربستان نزدیک هشتاد سال است که سعی می کند تفکرات وهابی را به عنوان مذهب رسمی جهان عرب جا بیندازد. مثلا بیشتر از کشور تونس به داعش می پیوندند چرا که دو دانشگاه بزرگ عربستان شعبه‌های اصلی‌ آن در شمال آفریقا در تونس است لذا هر جا که دیدید از آن کشور به داعش می پیوندد بدین معنی ست که حضور وهابیت در آنجا بیشتر است.

حجت الاسلام نورانی با اشاره به موضوع وهابیت در ایران خاطرنشان کرد: در مرود تفکرات وهابی در ایران بسیار کار شده و کتاب های زیادی نوشته شده مثلا همین کتاب هایی که در کتابخانه ها، از جمله کتابخانه های حوزه خاک می خورد باید به روز رسانی شود چرا که کتاب هایی که پاسخ به شبهات وهابیت بدهد در ایران بسیار زیاد است. به نظر من اگر داعش بخواهد از بین برود اول باید ریشه های فکری آن در جهان اسلام خشک شود.

معرفی و متن خوانی کتاب «دختر پیامبر(ص)» به قلم استاد محمدعلی جاودان از دیگر بخش های برنامه شابک بود.

ارسال نظر: