عبدالملکی در همایش "مردم گله‌مندند":

سرمایه‌گذاری خارجی، ۶۰ درصد کاهش یافته/ "۷۰ درصد" از ۲۳ میلیون شاغل به دلیل مشکلات اقتصادی وضعیت خوبی ندارند

کدخبر: 2090524

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: با وجود اینکه در دولت یازدهم برخی مسئولان غرب گرا حضور داشتند و به شدت دنبال سرمایه گذاری غربی در کشور بودند اما سرمایه گذاری خارجی در کشور طی این دوران ۶۰ درصد از سالهای قبل کمتر شده‌ است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت:، حجت‌الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در همایش مردم گله‌مندند با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر دیدارهای مختلفی با اقشار مختلف مردم داشته‌است، اظهار داشت: با وجود اینکه از سال 1389 با اقشار مختلف مردم دیدار و از نزدیک از مشکلات و گلایه‌هایشان خبر دارم، اما طی دو سه سال اخیر گلایه‌های آنها شکل جدیدی به خود گرفته و مشکلات جدیدی از سوی آنها مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه گلایه‌های مردم در دولت یازدهم در سه بخش قابل مشاهده است، افزود: یکی از اصلی ترین گلایه‌های مردم وضعیت اقتصاد و معیشت آنهاست. بیکاری و رکود مشکلات عدیده‌ای را برای آنها ایجاد کرده است.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به وجود سه تا پنج میلیون بیکار در کشور، یادآور شد: مشکلات معیشتی و اقتصادی به وضعیت بیکاران محدود نمی‌شود بلکه 23 میلیون شاغلی که در کشور فعالیت می‌کنند نیز گلایه‌های بسیاری دارند و 70 درصد آنها به دلیل مشکلات اقتصادی وضعیت خوبی ندارند و تحت فشار هستند.

عبدالملکی افزود: با وجود اینکه نرخ تورم در کشور افزایش نیافته است اما هر سال میزان تورم نسبت به سال قبل حدود 9 درصد افزایش دارد که همین مسئله بر مشکلات اقتصادی کشور می‌افزاید و گلایه مندی مردم را در پی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از گلایه‌های مردم مربوط به مسائل غیر اقتصادی و معیشتی است، تصریح کرد: برخی از گلایه‌های مردم مربوط به وضعیت عزت ملی است. برخی از اقشار جامعه که شاید درصد زیادی از مردم نباشند معتقدند طی چند سال اخیر نوع رفتار با ایرانیان در کشورهای دیگر بسیار متفاوت شده و علاوه بر کاهش اعتبار پاسپورت ایرانی شاهد رفتارهای نامناسب با شهروندان ایرانی هستیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) همچنین اضافه کرد: بخش دیگری از گلایه های مردم مربوط به مبانی دینی و ارزشی است. اینکه ارزشها و مبانی مورد احترام مردم از سوی برخی مسئولان و نشریات وابسته آنها زیرسوال می‌رود.

عبدالملکی با طرح این سوال که چرا مردم از شرایط راضی نیستند و گلایه‌مندند، خاطرنشان کرد: عمده گلایه های مردم به این دلیل است که آنها معتقدند در کانون توجه مسئولان قرار ندارند و محور برنامه‌ها و امورات کشور نیستند و از سوی مسئولان دیده نمی‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه توضیحی نسبت به نظریه اقتصادی دولت پرداخت و افزود: در نظریه توسعه وابسته یا برونگرا که مورد نظر مسئولان دولت یازدهم است، اقتصادهایی مانند کشور ایران به شکل واگنی هستند که برای حرکت به لکوموتیو نیازمندند و در این میان اقتصاد کشورهای غربی و آمریکا می‌تواند نقش لکوموتیو را برای آنها ایفا کند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: براساس این نظریه پیشرفت اقتصادی کشور تنها به وابستگی اقتصادی به کشورهای غربی و آمریکا منجر نمی‌شود و دایره این نفوذ به مسائل سیاسی و فرهنگی نیز کشیده می‌شود به طوری که مدیران خارجی باید برای مسائل کشور تصمیم بگیرند و بازاریابی‌های اصلی و اساسی کشور نیز توسط آنها تأمین شود.

عبدالملکی با انتقاد براینکه براساس این دیدگاه شاهد سرمایه گذاری وسیع سرمایه داران خارجی در کشور خواهیم بود، گفت: با وجود اینکه در دولت یازدهم برخی مسئولان غرب گرا حضور داشتند و به شدت دنبال سرمایه گذاری غربی در کشور بودند اما سرمایه گذاری خارجی در کشور طی این دوران 60 درصد از سالهای قبل کمتر شده‌ است.

وی افزود: براساس این نظریه باید هر امتیازی که لازم است به کشورهای مدنظر داد و در نهایت نتیجه چنین دیدگاه و نظریه‌ای بردگی سنتی ملت‌ها خواهد بود به شکلی که در برابر امتیاز کشورهای به اصطلاح قدرتمند اقتصادی نمی‌توان ایستادگی کرد و باید تسلیم آنها شد.

ارسال نظر: